Chainsawkitten Skrivet 26 November 2007 Rapport Dela Skrivet 26 November 2007 Varför sätta betyg i matte när man kan bli bättre i det med åren? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Papegojskit Skrivet 27 November 2007 Rapport Dela Skrivet 27 November 2007 Varför sätta betyg i matte när man kan bli bättre i det med åren? Nu förstår jag inte vad du menar. :huh: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Kaktus-Killen Skrivet 27 November 2007 Rapport Dela Skrivet 27 November 2007 Varför sätta betyg i matte när man kan bli bättre i det med åren? för att ens mattekunskaper är viktiga för att få jobb? för övrigt blir man sällan bättre i matte efter man gått ut högskolan <.< hur betyg i matte är relevant med beteende vet jag inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 27 November 2007 Rapport Dela Skrivet 27 November 2007 Varför sätta betyg i matte när man kan bli bättre i det med åren? för att ens mattekunskaper är viktiga för att få jobb? för övrigt blir man sällan bättre i matte efter man gått ut högskolan <.< hur betyg i matte är relevant med beteende vet jag inte. Det är väl självklart att betyg i uppförande skulle vara relevant. Om du t.ex. ska arbeta med kundservice vill du ju gärna att folk ska betesig bra. Sen borde man dock inte ta med uppförande när man ska välja gynasium efter som man då borde gå efter kunskaper. Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 27 November 2007 Rapport Dela Skrivet 27 November 2007 Varför sätta betyg i matte när man kan bli bättre i det med åren? för att ens mattekunskaper är viktiga för att få jobb? för övrigt blir man sällan bättre i matte efter man gått ut högskolan <.< hur betyg i matte är relevant med beteende vet jag inte. Är inte ens uppförande viktigt för att över huvud taget kunna umgås med andra människor? Och det gör man väl när man jobbar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 27 November 2007 Rapport Dela Skrivet 27 November 2007 Problemet med uppförande är att det är ett relativt "ämne". Att räkna är man bra eller dålig på, det går lätt att mäta med ett litet prov. Hur blir det uppförande då? Skall det vara ett kärnämne? Eller bara en valbar kurs? Kanske starta ett "uppförandeprogram" på gymnasiet med ämnen som artigt tilltal och raffinerade handskakningar? Skall man ordna nationella prov i det? Kan man läsa vidare inom uppförande på högskolenivå? Vem skall betala för utbildningen av befintliga lärare till att bli kvalificerade till att bedöma i ämnet? Skall man få högskolebehörighet om man fått IG i uppförande? Om inte, skall det läsas in på komvux då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 27 November 2007 Rapport Dela Skrivet 27 November 2007 Är likadant med idrott. På varje skola betygsätts det olika. Men ändå har man betyg i det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Kaktus-Killen Skrivet 28 November 2007 Rapport Dela Skrivet 28 November 2007 asså ni verkar inte fatta ett dugg, varför få betyg i nåt som förändras? vem av er kommer bete er som ni gör nu om 6 år när ni är vuxna? ska erat beteende NU, betygsättas och sedan användas vid t ex en jobbintervju, NÄR NI INTE ENS BETER ER LIKADANT?! så förbannat korkat Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 28 November 2007 Rapport Dela Skrivet 28 November 2007 Helt dumt, tycker jag! :angry: Men när man går i nian, då ska man kunna uppföra sig ordentligt, allt händer inte på dem tre åren man går i gymnasiet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Luxaxix Skrivet 28 November 2007 Rapport Dela Skrivet 28 November 2007 Jag tycker att det borde finnas ett litet "beside betyg" som innehåller uppförande, så att föräldrarna får veta det och så... men inte att det ska räknas in i poängen... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 30 November 2007 Rapport Dela Skrivet 30 November 2007 asså ni verkar inte fatta ett dugg, varför få betyg i nåt som förändras? vem av er kommer bete er som ni gör nu om 6 år när ni är vuxna? ska erat beteende NU, betygsättas och sedan användas vid t ex en jobbintervju, NÄR NI INTE ENS BETER ER LIKADANT?! så förbannat korkat Om du målar på din fritid kommer du vara bättre på Bild än i 9:an. Du lär kunna bli bättre på matte, på historia. Varför ha betyg när det kommer att förändras när vi inte ens KAN SAMMA SAKER vid jobbintervjun? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Cyper Skrivet 1 December 2007 Rapport Dela Skrivet 1 December 2007 (redigerat) Skolan är ett rent inferno idag. Den som säger imot detta saknar förstånd. Varje människa får ta ansvar för sig själv. Har personen exempelvis mobbat, uppfört sig oacceptabelt, använt våld samt att personen ligger bakom skadegörelse m.m. ska detta finnas dokumenterat. Skolan är helt åt skogen. Det är ett faktum att cirka 70% av lärarnas arbete går åt att lära elever att uppföra sig. Allt från att inte ha fötterna på bordet till att inte slå sönder saker. Den som uppför sig som ett svin skall till svinstian, dvs. bort från skolan allternativt lära sig veta hut. Det man inte vet har man ingen aning om, och utan regler finns inga lagar. Vi elever har frikort till fri idioti. Det är bara bortskämda ignoranta personer som inte förstår att skolan är ett inferno idag. Det visas ingen respekt för lärare och dem som arbetar där. Skolorna är för slappa. Den som sitter och jobbar flitigt i skolan får begåvning, men det är ingenting värt om man inte betéer sig på ett begåvat sätt. Det är lätt att vara smart men svårare att använda smartheten. Har sagt det förut och säger det igen; Betyg i uppförande behövs i de Svenska skolorna. Detta får uppenbarligen fler föräldrar samt elever att förstå allvaret i situationen. Betyg 2007 årskurs nio, Idioskolan. Matte: MVG Svenska: MVG M.m. Uppförande: Anmäld för grov skadegörelse upprepade gånger, mobbning och utfrysning, dagligen respektlös saknar uppfostran, brist på respekt till lärare mf. Ett gott extremt enkelt men gott exempel på hur det bör se ut. Redigerat 1 December 2007 av Cyper Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.