Hoppa till innehåll

Göra Om En Dator Till Server


Katt

Rekommendera inlägg

  • Svar 24
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Varför skulle det kosta? Du betalar ju redan för internetuppkopplingen. Har man en brandvägg kan man dock behöva öppna portar för att folk utifrån ska kunna komma åt servern.

 

För webbservrar är det oftast port 80 som ska öppnas. Går självklart att ändra, men det är standardporten för det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men hur ska man komma åt den via internet? Man måste väl ha nån domän, eller nåt, och det kostar... Man kan ju inte bara skriva IP:n på 'servern', det måste ju finnas hundratals som har samma, ju.

 

inte 100 med samma ip ^_^ en ip är unik för ett nätverk
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst PoisoN

Nej, det kostar inget, din IP som WASD sa, är unik.

Låt oss säga att du nu kör på WAMP eller XAMPP, så då är det bara att confa(configure), starta apache, och sedan gå in på din IP.

 

@SuperLat

Det är inte alls nödvändigt, det beror på hur stor innehållet på din "server" är. Om innehållet tar mycket plats, så bör du rensa, så att det mesta av Ghz går åt processorn

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Ni får någ förklara det här med ip för mig oxå...

 

Om jag har t ex 192.168.0.1 i IP, då måstes det ju nästan finnas tusentals med datorer som oxå har 192.168.0.1. Hur vet jag då att det är min 192.168.0.1 som har skrivit in, och inte någon annans IP?

Redigerat av CheatCat
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enklast är väl att kolla http://whatip.com eller någon annan webbsida som visar vilken ip besökaren kommer från.

 

Hos no-ip.com behöver du inte bry dig om det speciellt mycket. Man kan ladda hem ett program från dem som körs på servern som ser till att den adress du valt hos dem uppdateras och alltid pekar mot din ip.

 

Har man inte fast ip så kan den ibland bytas. Tror den bara gör det om du stänger ner dator, eller router, och sen startar igen. Men ibland kan man ju vilja göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis som epaaj så kan jag verkligen rekommendera WAMP! Hur smidigt som helst, och du behöver inte konfigurera nånting. Haft stora problem med att tanka hem PHP, Apache och MySQL och konfigurera själv. Men WAMP är bara att tanka ner och sen är allt i stort sett klart.

 

Skulle du ha några problem med WAMP så kan du fråga på PHPSidan eller PHPPortalen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...