Hoppa till innehåll

Jakt


KVAB

Rekommendera inlägg

har inte pallat läsa igenom tråden så här e min åsikt:

 

jag har inget emot jakt med tanke på att djur dödar andra djur för att överleva det är naturens lag, visst skulle världen va mycket bättre om man inte var tvungen att jaga för att överleva, men man skulle då vara tvungen att utrota varenda litet rovdjur som finns i världen och hur skulle det bli? inte så bra eftersom det då inte skulle finnas så mycket liv kvar på jorden. folk dödar djur för nöjes skull men också för att få mat, har ätit massor av älgkött hoss min mormor och morfar.

 

det som de flesta stadsbor inte förstår är hur roligt det är att vara ute i naturen, och spänningen när man får se en t.ex älg (har dock inte varit med på jakt men jag har fått det förklarat så :P), många jägare matar också djuren på vintern vilket bidrar till att mer djur överlever

 

men jag har emot att man jagar djur för pälsen och sånt (slår vad om att många stadsbor som e emot jakt går runt med pälskläder), och att det därför knappt finns några lejon, tigrar m.m kvar

 

nån har kanske skrivit i princip samma sak som jag, men jag har som sagt inte pallat läsa genom tråden

 

så om ni inte fattat det så har jag inget emot jakt

JAAAA! EN VETTIG MÄNNISKA! OTROLIGT! Till alla: Sluta göra stora uppsatser som inlägg.

 

man tackar :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 341
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst Kaktus-Killen
Det ingen verkar inse i den här tråden är att de djur som jagar är inte de djur vi vanligen äter, vi föder upp kor, grisar och andra boskaps djur det är dessa vi försörjer oss av vi behöver inte äta älg eller rådjur det finns ingen som helst anledning till det. Om vi hade levt i svält tider då den enda maten som fanns var den då man jagade älg då skulle jag kunna förstå det men så är det inte idag och därför tycker jag inte att det är en anledning till att jaga.

 

nähä, än sen att de inte är djuren vi "vanligtvis" äter? jägare äter sina byten, det är närmast gratis, och gott.

och det håller antalet nere, kul va.

 

Sedan till delen med att hålla antalet djur nere, där stämmer det inte helt längre det kanske fanns en tid då det behövdes men den exsisterar inte längre eftersom man så hårt jagar djuren år ut och år in. Och se det så här vi människor ökar i mängd var eviga dag och vi dör inte längre som bebisar eftersom det finns så avancerad teknik att de flesta sjukdomar som var meningen skulle döda ett barn inte längre gör det, vi ökar stadigt i mängd och överbefolkar planeten men inte skjuts vi av för det varför måste djuren skjutas till den gränsen att de knappt finns några kvar men vi ska får leva i biljarder vart ligger rätten i det? och kom inte med allt snack om att vi är dom mäktigaste och så vidare klart att vi är smartare men vi saknar en duglig hörsel, syn och luktsinne ngt vi fått offra för våran så kallade smarthet.

 

eh, vad vet du? Det skjuts ganska många djur under jakten, djur som annars SKULLE bidra till ett för högt nummer, som skulle äventyra t ex vägarna. folk i bilar har dött av att det springer ut nån jäkla älg på vägen.

Ja, vi överbefolkar planeten, det tänker jag inte förneka, men vad har det med djurbestånden att göra? tjuvjakt har vi inga regler över, de som jagar tigrarna och lejonen. och varför ska jag inte komma med faktat som du vägrar acceptera? vi står över djuren, fatta. kanske inte i ett neutralt perspectiv, men det är ej heller fallet.

 

Och sedan så är det den största punkten i den här frågan, vem fasiken ger jägaren rätt att bara för kul skull gå ut och döda djur efter djur? vad ligger rätten i det, ett djur är ett liv hur man en fösöker slingra sig från det så är det ett liv och männskliga liv är ju så viktiga så varför ska då inte djurens liv räknas. Att vara jägare är bara ett sätt att få en chans att ge utlopp för sin lust att döda något men eftersom man inte får döda en människa så dödar man djur med det resonemanget att "det gör ju inget, vi behöver ju ändå skjuta av några här och där" Ta bara detta löjliga exempel på jägarnas blodtörstiga slagsmål om att vara den bästa mördaren. För ett tag sedan stod det i en tidning att det på ett ställe i landet dykt upp en Albino älg, genast började jägarna tjafsa om att den var "livsfarlig" för älg rasen och att den om den fick leva skulle fördärva varje älg gen i hela sverige, detta var klart absurt då allt gick ut på att alla jägarna ville vara den som fick chansen att skjuta en vit älg som dom sedan skulle stoltsera med och visa hur jäkligt bra dom är. En albino älg är helt ofarlig för sin ras då den vita färgen är en förändring i dna:t detta händer ibland med människor oxå det finns mänskliga Albinos med så ska vi då döda dem för det? nej det skulle vi ju aldrig göra för ett människohuvud vill ingen ha på väggen.

Jägare är bara en annan form av mördare men ingen vill inse det eftersom alla tror att djur inte är värda att leva. I en jägares ögon är inte djur "djur" utan dom är ngt att döda.

 

för att.. jakt är spännande, ger "gratis" mat på bordet och, som sagt tidigare, håller antalet i vettiga antal. det finns fortfarande regler på antal man får skjuta, varje fällt djur måste rapporteras så föreningen kan avbryta jakten om numren blir för höga.

och igen drar du "varför ska inte djurens liv räknas" och igen, det gör de, bara mindre än människoliv, ännu en sak du vägrar acceptera. om albino-älgen, ja de ville skjuta den för att albino-älgar är sällsynta, de ville väl antagligen ha skallen på väggen, trofé vettu. För att 3+ jägare tjaffsade om det så skulle ALLA tjafsa likadant?

Mördare: en som dödar en av samma ras, fatta. och igen "är djurens liv inte värda nåt vavavava" *SUCK*

 

Sedan har jag ett jäkligt bra exemplar på människans avskyvärda blodtörst, jag såg ett program om lejon i afrika på animal planet som tog upp tjuvjakten i afrika, i dags läget finns bara ca 40-50 lejon kvar i afrika det är inget mot vad som ska finnas de jagas så hårt att de inom några år kommer vara putsväck. De nämde mycket om vad som försigår när jägarna jagar lejon, de fångar in lejon födder upp dom så dom blir tama svälter dem sedan och skjuter dem när de kommer fram till gallret för att tigga mat. I ett annat fall hade man lurat ut en lejon hona ur sin grotta och stängt in ungarna,dom hade börjat skrika och när mamman desperat försökte nå sina ungar så sköt de henne framför ungarna och lämmnade dem att svälta ihjäl. Något annat som var vanligt var att de jägare som var ute efter pälsen sköt lejonen i buken och lät dem ligga och blöda ihjäl en lågsam och otroligt plågsamm död.

 

de föds upp och avlivar dem för huden, kanske att svälta dem är onödigt, men detta är mest tjuvjakt.

 

 

Vare sig det är jakt i sverige eller andra länder så är det fel, för vi har ingen vettig anledning till att jaga djur. Den dagen då människo jakt blir laglig ska jag göra det till en hobby, "för vi behöver ju skjuta ner antalet lite"

 

 

och igen drar du ännu ett av dessa idiotiska påståenden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

har inte pallat läsa igenom tråden så här e min åsikt:

 

jag har inget emot jakt med tanke på att djur dödar andra djur för att överleva det är naturens lag, visst skulle världen va mycket bättre om man inte var tvungen att jaga för att överleva, men man skulle då vara tvungen att utrota varenda litet rovdjur som finns i världen och hur skulle det bli? inte så bra eftersom det då inte skulle finnas så mycket liv kvar på jorden. folk dödar djur för nöjes skull men också för att få mat, har ätit massor av älgkött hoss min mormor och morfar.

 

det som de flesta stadsbor inte förstår är hur roligt det är att vara ute i naturen, och spänningen när man får se en t.ex älg (har dock inte varit med på jakt men jag har fått det förklarat så :P), många jägare matar också djuren på vintern vilket bidrar till att mer djur överlever

 

men jag har emot att man jagar djur för pälsen och sånt (slår vad om att många stadsbor som e emot jakt går runt med pälskläder), och att det därför knappt finns några lejon, tigrar m.m kvar

 

nån har kanske skrivit i princip samma sak som jag, men jag har som sagt inte pallat läsa genom tråden

 

så om ni inte fattat det så har jag inget emot jakt

 

En liten fråga: Hur många gånger har du sett en varg som kommer in på ica och köper ett stycke kött?

vart tror du att djuren ska få sin mat ifrån? dom är inte människor och kan inte handla. Men alla behöver ju äta så de måste ju jaga för sin föda, men vi människor kan faktiskt lyfta på rumpan och gå till ett arbete jobba ihop pengar och sedan gå och handla. Folk dödar enbart för nöjes och girighetens skull, det kostar ju inget att döda en älg så det är klart att dom utnyttjar det, vi människor BEHÖVER INTE vilt kött för att överleva.

 

Jägare matar djuren för att döda dom, hemma hos mig sätter dom upp jakttorn med matbord intill och på så sätt utnyttjar dom de hungriga djuren som kommer för att äta och skjuter dom när dom äter.

 

För det första så finns det knappt någon stadsbo i den här tråden, de flesta av oss som är mot jakt bor i skogen eller på landet. Sluta komma med en massa fördomar, de som bor i staden går inte runt i pälsar.

 

Innan tvingades man jaga föra att överleva, inte nu längre. Du behöver inte äta kött över huvud taget nu längre. Jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att ha pälskläder.

Du som kallade nån för egoist i andra tråden. Dt kanske finns folk som vill äta kött och folk som vill ha pälsar på sig, då ska dom f*n få ha dt.

 

De som vill jaga får ta o göra det, vi behöver inga mer struntregler i samhället.

 

Okej, så vi behöver inga struntregler, då tycker jag vi kan ta bort lagen om äganderätt, låt det bli lagligt att sno saker man får plocka vad man vill, för det finns ju faktiskt människor som vill göra sådant, jag menar alla dessa tjuvar måste ju oxå få igenom sin vilja man kan ju inte bara se till jägarnas bästa. Sedan alla dessa stackars förtryckta mördare, vem tänkler på dem? får dom sin vilja igenom, nej. Ska vi då inte avskaffa sådana lagar med bara för att dom vill det.

 

När det handlar om jakt så är det en fråga om hur human man är, det är inte mänskligt att döda i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Kaktus-Killen
En liten fråga: Hur många gånger har du sett en varg som kommer in på ica och köper ett stycke kött?

vart tror du att djuren ska få sin mat ifrån? dom är inte människor och kan inte handla. Men alla behöver ju äta så de måste ju jaga för sin föda, men vi människor kan faktiskt lyfta på rumpan och gå till ett arbete jobba ihop pengar och sedan gå och handla. Folk dödar enbart för nöjes och girighetens skull, det kostar ju inget att döda en älg så det är klart att dom utnyttjar det, vi människor BEHÖVER INTE vilt kött för att överleva.

 

Jägare matar djuren för att döda dom, hemma hos mig sätter dom upp jakttorn med matbord intill och på så sätt utnyttjar dom de hungriga djuren som kommer för att äta och skjuter dom när dom äter.

 

För det första så finns det knappt någon stadsbo i den här tråden, de flesta av oss som är mot jakt bor i skogen eller på landet. Sluta komma med en massa fördomar, de som bor i staden går inte runt i pälsar.

 

Vargen på ICA; HAHA bra exempel.

Vargar måste jaga, ja. Vi jagar för att det är kul, ger mat, och håller deras antal nere, so whats your point.

 

Till alla: Sluta göra stora uppsatser som inlägg.

 

Att du vill att alla ska sluta göra stora uppsatser till inlägg bevisar bara att du inte klarar av en äkta debatt, det tyder på att du inte har tillräckligt att komma med för att fylla ut ett inlägg.[/color]

nej. för att alla dina uppsatser skulle kunna sammanfattas som "wah wah döda inte djuren, kaniner är lika mycket värda för mig som ett människoliv"

 

Innan tvingades man jaga föra att överleva, inte nu längre. Du behöver inte äta kött över huvud taget nu längre. Jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att ha pälskläder.
Du som kallade nån för egoist i andra tråden. Dt kanske finns folk som vill äta kött och folk som vill ha pälsar på sig, då ska dom f*n få ha dt.

 

De som vill jaga får ta o göra det, vi behöver inga mer struntregler i samhället.

 

precis.

 

Okej, så vi behöver inga struntregler, då tycker jag vi kan ta bort lagen om äganderätt, låt det bli lagligt att sno saker man får plocka vad man vill, för det finns ju faktiskt människor som vill göra sådant, jag menar alla dessa tjuvar måste ju oxå få igenom sin vilja man kan ju inte bara se till jägarnas bästa. Sedan alla dessa stackars förtryckta mördare, vem tänkler på dem? får dom sin vilja igenom, nej. Ska vi då inte avskaffa sådana lagar med bara för att dom vill det.

 

När det handlar om jakt så är det en fråga om hur human man är, det är inte mänskligt att döda i onödan

 

 

så du tycker anarki är bra för att vi, enligt regler och bestämmelser dödar ett antal djur om året, bra argument där Selene.

 

och vad har humanitet med att man har jakt som en hobby? är man human så värderar man människor, HUMAN.

inte att, som du sa tidigare, att du skulle ha räddat ett djur över en människa, skrämmande.

 

EDIT: problem med quotes, ha överseende

Redigerat av Kaktus-Killen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kaktus-killen: Eftersom du visar ett så barnsligt beteende, så tycker jag att du kan sluta quota mig, jag pratade inte ens med dig. Ngt som jag anset är onödigt, då du verkar vara för ung för min ålder. Så tills du kan debattera låt mig vara hitta någon annan att hacka på för att du inte får igenom din mening.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

så ni vill alltså att vi ska bryta en flera tusen år gammal gen och sluta med all jakt?

 

om jakt inte skulle finnas skulle det finnas ett överflöd av djur som skulle orsaka en massa trafik olyckor

Som chainsawkitten ger exempel på, det finns många saker vi gjort i flera århundraden men det betyder inte att dom är rätt för det eller hur? Man kan säga saker som att vi ska fortsätta mörda folk, våldtafolk, sno saker och annat bara för att vi har en sådan gen och sedan acceptera det.

 

Och eftersom det aldrig i historien blivit "förmånga" djur så finns det inga bevis för ngt sådant, först när någon kan bevisa det är jag bered på att tro på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En liten fråga: Hur många gånger har du sett en varg som kommer in på ica och köper ett stycke kött?

vart tror du att djuren ska få sin mat ifrån? dom är inte människor och kan inte handla. Men alla behöver ju äta så de måste ju jaga för sin föda, men vi människor kan faktiskt lyfta på rumpan och gå till ett arbete jobba ihop pengar och sedan gå och handla. Folk dödar enbart för nöjes och girighetens skull, det kostar ju inget att döda en älg så det är klart att dom utnyttjar det, vi människor BEHÖVER INTE vilt kött för att överleva.

 

Jägare matar djuren för att döda dom, hemma hos mig sätter dom upp jakttorn med matbord intill och på så sätt utnyttjar dom de hungriga djuren som kommer för att äta och skjuter dom när dom äter.

 

För det första så finns det knappt någon stadsbo i den här tråden, de flesta av oss som är mot jakt bor i skogen eller på landet. Sluta komma med en massa fördomar, de som bor i staden går inte runt i pälsar.

 

 

Att du vill att alla ska sluta göra stora uppsatser till inlägg bevisar bara att du inte klarar av en äkta debatt, det tyder på att du inte har tillräckligt att komma med för att fylla ut ett inlägg.

 

Ok. Nu har jag några frågor som jag vill ha svar på. Varför är det bättre att döda en ko istället för en älg? Och vad har längden på ett inlägg att göra med om man kan diskutera eller inte?

 

Innan tvingades man jaga föra att överleva, inte nu längre. Du behöver inte äta kött över huvud taget nu längre. Jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att ha pälskläder.

 

Du som kallade nån för egoist i andra tråden. Dt kanske finns folk som vill äta kött och folk som vill ha pälsar på sig, då ska dom f*n få ha dt.

 

De som vill jaga får ta o göra det, vi behöver inga mer struntregler i samhället.

 

Okej, så vi behöver inga struntregler, då tycker jag vi kan ta bort lagen om äganderätt, låt det bli lagligt att sno saker man får plocka vad man vill, för det finns ju faktiskt människor som vill göra sådant, jag menar alla dessa tjuvar måste ju oxå få igenom sin vilja man kan ju inte bara se till jägarnas bästa. Sedan alla dessa stackars förtryckta mördare, vem tänkler på dem? får dom sin vilja igenom, nej. Ska vi då inte avskaffa sådana lagar med bara för att dom vill det.

 

När det handlar om jakt så är det en fråga om hur human man är, det är inte mänskligt att döda i onödan.

Till att börja med sa han inte att man skulle ta bort lagar utan att man inte skaffa några ny när det gäller jakt(eller toalförbud). Så ditt exempel är bara överdrivet och har igentligen inget med jakt att göra. Sen är det inte att döda i onödan när man jagar, man äter upp/säljer köttet som flera andra har påpekat. Att döda i onödan är att trampa i en myrstack.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Till att börja med sa han inte att man skulle ta bort lagar utan att man inte skaffa några ny när det gäller jakt(eller toalförbud). Så ditt exempel är bara överdrivet och har igentligen inget med jakt att göra. Sen är det inte att döda i onödan när man jagar, man äter upp/säljer köttet som flera andra har påpekat. Att döda i onödan är att trampa i en myrstack.

 

Soad_token

Att döda i onödan är att gå ut och jaga ett byte för att få gratis mat och för att tjäna pengar på att sälja det man jagar. Det är snålhet och girighet, jägare kan liksom vi andra dödliga gå till affären och köpa den mat vi behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Till att börja med sa han inte att man skulle ta bort lagar utan att man inte skaffa några ny när det gäller jakt(eller toalförbud). Så ditt exempel är bara överdrivet och har igentligen inget med jakt att göra. Sen är det inte att döda i onödan när man jagar, man äter upp/säljer köttet som flera andra har påpekat. Att döda i onödan är att trampa i en myrstack.

 

Soad_token

Att döda i onödan är att gå ut och jaga ett byte för att få gratis mat och för att tjäna pengar på att sälja det man jagar. Det är snålhet och girighet, jägare kan liksom vi andra dödliga gå till affären och köpa den mat vi behöver.

 

Och hur får bonden maten, genom en magisk maskin som produserar kött eller? Nej han DÖDAR kor eller grisar för att få kött. Alltså är det bara någon annan som dödar ett djur som har levt sitt liv i fångenskap istället för att jägaren skjuter ett rådjur t.ex som har levt i skogen som de borde.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Kaktus-Killen

Kaktus-killen: Eftersom du visar ett så barnsligt beteende, så tycker jag att du kan sluta quota mig, jag pratade inte ens med dig. Ngt som jag anset är onödigt, då du verkar vara för ung för min ålder. Så tills du kan debattera låt mig vara hitta någon annan att hacka på för att du inte får igenom din mening.

 

så nu måste man bli TILLTALAD först i ett forum?

 

men visst är jag barnslig, när man försöker säga EMOT dina "argument".

 

"för att du inte får igenom din mening" såklart jag inte får när du bara fortsätter stå dövörat till och fortsätter skriva att du ska döda människor "när det blir lagligt", "så djur är värdelösa vava" "jägare är mördare!" så fort man säger nåt.

 

Man kan säga saker som att vi ska fortsätta mörda folk, våldtafolk, sno saker och annat bara för att vi har en sådan gen och sedan acceptera det.

och igen överdriver du folks argument, jakt har vi alltid haft, det gav oss mat, och idag är det en hobby (och ger fortfarande mat), OCH ÄR INTE ENS I NÄRHETEN AV ATT ACCEPTERA VÅLDTAGNINGAR, STÖLD OSV.

 

och seriöst, tycker du att du är så mycket bättre på debatt än mig, det är inte jag som, som sagt, överdriver folks argument till löjliga provokationer (se ovan), vägrar tydligen läsa vad vi skriver (du är tydligen fortfarande blint övertygad om att jägare "bara gör det för att döda" och att "det inte håller nere djurbestånden") och anser att man är omogen för att man inte håller med dig, eller för hur man svarar kanske, jag har ju försökt resonera men då får man ju bara dessa oändliga posts som bara säger att man är korkad och att man tydligen tycker att djur inte är värda ett skit, när man säger att man värderar människor över djur

 

därmed inte sagt att jag tycker min debattering är perfekt heller <_<

Redigerat av Kaktus-Killen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...