Hoppa till innehåll

Jakt


KVAB

Rekommendera inlägg

Gäst Kaktus-Killen

Djurbestånden manipuleras vid jakt. Människan bör inte lägga sig i moder naturs angelägenheter.

Så du tycker det är bra att folk som åker bil på vägarna i skogen åker in i älgar som kommer utspringande på vägarna pga av att deras antal ökar relativt snabbt när jakten inte är igång?

*hämta andan*

Redigerat av Kaktus-Killen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 341
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst Perisoreus

Att bestånden manipuleras av jakt som människan utför beror på vår oförmåga att tänka långsiktigt. Faktum är att de flesta människor är mycket kortsiktiga av sig. Vi är giriga på ett helt annat sätt än vargar som "jagar".

Man kan bygga viltstängsel med viltviadukter/vilttunnlar om man nu måste ha vägar i "skogen". På små vägar får man köra lite lugnare. Om vi inte åkte omkring som galningar på landsvägarna skulle massvis med liv sparas varje år. 70 km/tim är bashastigheten på svenska vägar, vilket jag tycker är en ypperlig gräns.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att bestånden manipuleras av jakt som människan utför beror på vår oförmåga att tänka långsiktigt. Faktum är att de flesta människor är mycket kortsiktiga av sig. Vi är giriga på ett helt annat sätt än vargar som "jagar".

Man kan bygga viltstängsel med viltviadukter/vilttunnlar om man nu måste ha vägar i "skogen". På små vägar får man köra lite lugnare. Om vi inte åkte omkring som galningar på landsvägarna skulle massvis med liv sparas varje år. 70 km/tim är bashastigheten på svenska vägar, vilket jag tycker är en ypperlig gräns.

Det är dock mycket omiljövänligt, då en modern bil förbränner bränsle absolut kring 130- 140 km/h. Sen tyckler jag inte att man ska skjuta av vilt för att förhindra bilolyckor utan för att äta köttet.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Djurbestånden manipuleras vid jakt. Människan bör inte lägga sig i moder naturs angelägenheter.

Sant att människan inte borde ha lagt sig i från början, men nu när vi redan gjort det och rubbat balansen måste vi fortsätta. Vi har utrotat nästan alla rovdjur som skulle ha dödat djuren annars, och därför måste vi fortsätta med rovdjurens jobb.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är ganska komiskt tycker jag det pratas så mycket om alla vilda djur som skapar bilolyckor men sedan kan man förundras över alla dessa lösspringande jakthundar som då och då dyker upp mitt på vägar och orsakar en livsfara för omgivningen. Nu i julhelgen när jag var ute och gick kom en jakthund med sändare springandes ensam mitt på en trafikerad väg detta har setts vid ett flertal gånger tidigare. Är då inte dessa hundar en absolut fara för trafikanter?

 

Min pappa sa då detta:

 

Jägare jagar 90% av tiden sina jakt hundar och 10% vilda djur.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är ganska komiskt tycker jag det pratas så mycket om alla vilda djur som skapar bilolyckor men sedan kan man förundras över alla dessa lösspringande jakthundar som då och då dyker upp mitt på vägar och orsakar en livsfara för omgivningen. Nu i julhelgen när jag var ute och gick kom en jakthund med sändare springandes ensam mitt på en trafikerad väg detta har setts vid ett flertal gånger tidigare. Är då inte dessa hundar en absolut fara för trafikanter?

 

Min pappa sa då detta:

 

Jägare jagar 90% av tiden sina jakt hundar och 10% vilda djur.

Det beror på hur bra dresserad hunden är, vart man jag osv. Men jag håller med om att man inte behöver jaga för att hålla nere djurbeståndet, det sköter modernatur själv.

 

EDIT: Trevligt att du är "tillbaka" igen Selen (tråden höll på att dö :P )

 

Soad_token

Redigerat av Soad_token
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är ganska komiskt tycker jag det pratas så mycket om alla vilda djur som skapar bilolyckor men sedan kan man förundras över alla dessa lösspringande jakthundar som då och då dyker upp mitt på vägar och orsakar en livsfara för omgivningen. Nu i julhelgen när jag var ute och gick kom en jakthund med sändare springandes ensam mitt på en trafikerad väg detta har setts vid ett flertal gånger tidigare. Är då inte dessa hundar en absolut fara för trafikanter?

 

Min pappa sa då detta:

 

Jägare jagar 90% av tiden sina jakt hundar och 10% vilda djur.

Det beror på hur bra dresserad hunden är, vart man jag osv. Men jag håller med om att man inte behöver jaga för att hålla nere djurbeståndet, det sköter modernatur själv.

 

EDIT: Trevligt att du är "tillbaka" igen Selen (tråden höll på att dö :P )

 

Soad_token

 

Men en stor del av de jägare som har hundar har svårt att ta hand om dom på rätt sätt, och många jakthundar blir tyvärr opålitliga och farliga på mer än ett sätt för andra människor. En kompis pappa hade en jakthund som man inte kunde gå i närheten för den kunde bita en detta var fallet när dom skaffade en ny hund efter den sedan har jag hört från flera håll att det varit samma problem med andra jägares hundar.

 

(Soad_token: Tyckte att jag varit borta så länge att jag behövde göra en snabb visit igen XD)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men en stor del av de jägare som har hundar har svårt att ta hand om dom på rätt sätt, och många jakthundar blir tyvärr opålitliga och farliga på mer än ett sätt för andra människor. En kompis pappa hade en jakthund som man inte kunde gå i närheten för den kunde bita en detta var fallet när dom skaffade en ny hund efter den sedan har jag hört från flera håll att det varit samma problem med andra jägares hundar.

 

(Soad_token: Tyckte att jag varit borta så länge att jag behövde göra en snabb visit igen XD)

Jo fast det finns en massa människor som har kamphundar eller vanliga hundar och de har inte heller någon pli eller koll på hundarna. Det händer ju titt som tätt att hundar attackerar människor, och det är inte alltid jakthundar, så att säga att jakt är dåligt därför att man har hundar är ju som att säga att vara djurrätsaktivist är dåligt efter som få av dem håller på med olagliga saker:/

Det jag menar är att väldigt många, jägare eller inte har stora problem med att ha hundar, det är för mycket kompis med hunden, och så får inte hunden röra på sig som den ska och mår dåligt. Men att alla andra får ta skiten för det.

 

Soad_token

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men en stor del av de jägare som har hundar har svårt att ta hand om dom på rätt sätt, och många jakthundar blir tyvärr opålitliga och farliga på mer än ett sätt för andra människor. En kompis pappa hade en jakthund som man inte kunde gå i närheten för den kunde bita en detta var fallet när dom skaffade en ny hund efter den sedan har jag hört från flera håll att det varit samma problem med andra jägares hundar.

 

(Soad_token: Tyckte att jag varit borta så länge att jag behövde göra en snabb visit igen XD)

Jo fast det finns en massa människor som har kamphundar eller vanliga hundar och de har inte heller någon pli eller koll på hundarna. Det händer ju titt som tätt att hundar attackerar människor, och det är inte alltid jakthundar, så att säga att jakt är dåligt därför att man har hundar är ju som att säga att vara djurrätsaktivist är dåligt efter som få av dem håller på med olagliga saker:/

Det jag menar är att väldigt många, jägare eller inte har stora problem med att ha hundar, det är för mycket kompis med hunden, och så får inte hunden röra på sig som den ska och mår dåligt. Men att alla andra får ta skiten för det.

 

Soad_token

 

Men jag tycker ändå att det är fel att säga att de vilda djuren är en jätte fara för bilister när dom är omedvetna om vad dom gör. Medan jägare kan förhindra olyckor med deras hundar på vägarna igenom att inte släppa dom lösa hursomhelst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...