↗ till inläggetDet jag har sagt är att droger är farliga om man blir glad och tillfredsställd om man tar dem (DMT?) eftersom att detta kan göra att man tappar motivationen att söka denna belöning på annat håll.
Gäller för allt annat också. "bäst jag inte blir tillfredsställd av X så att jag inte slutar söka tillfredsställelse på annat håll. Det viktiga är väl just tillfredsställelsen? Jag känner igen er argumentation från överdrivet kristna personer som säger att djävulen kan göra det och det som är gott och bra för oss, men just för att det är djävulen (droger) så är det farligt/ondsint. Det är väl bättre att folk känner sig tillfredsställda och kan rikta fokus mot att t.ex. skapa något konstruktivt istället för att gå och törsta efter tillfredsställelse?
↗ till inläggetJo, träna och äta ordentligt ger en bättre fysisk hälsa och gör att man klarar sig bättre mot sjukdomar och åldrande. Förälskelsen i sig är kanske inte så viktig rent egobiologiskt men det ger ju en möjlighet att bilda familj och föröka sig om så önskas.Om man kan bli lika lycklig av att äta ett piller som genom att träna, bli förälskad eller äta bra mat finns det ju ingen anledning att göra något av nämnda längre.
↗ till inläggetNej varför får det konsekvenserna du skrev tidigare, ser inte hur det är oundvikligt. Dessutom "missbrukar" man bara droger om man anser att det finns något så fånigt som rätt och fel. Som sagt, det finns bara val och utfall. Jag håller med dig om att helt hals över huvud legalisera droger av alla de slag är orimligt och säkerligen mycket destruktivt. Min poäng är att det (oavsett legalitet) finns dem som vet vad det handlar om och kan hantera det och inte välja droger som är starkt beroendeframkallande och har många negativa effekter. Dessutom försöker jag poängtera att det knappast är drogerna i sig som är farliga utan snarare folks potentiella användning av det. Precis som kärnklyvning ger massor av energi i form av kärnkraft när det ges till sverige, men atombomber när det ges till USA (krast sagt).Precis som du sa innan kan lyckosubstanserna triggas av droger, men när de blir det missbrukar vi ju hela belöningssystemet vilket får konsekvenserna jag skrev tidigare.