Hoppa till innehåll

Varför Linux?


Gäst Justfiwi

Rekommendera inlägg

Gäst Justfiwi

Hejsan,

 

Jag hör att det är många som är så himla förtjusta i Linux, men varför är ni det?

Vad är det som är bra/dåligt.

 

Inte några sådana svar som "Bara för att Windows suger", argumentera för dina svar.

Endast seriösa svar

Redigerat av Justfiwi
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

LINUX ÄR GRATIS! :D Det är den största fördelen! ;)

 

Okej så du menar att du skulle skaffa Linux bara för att det är gratis?

 

Windows: Multimedia, spel

Macintosh: Kontor, arbete

Linux: Servrar (lagringshårddiskar för databaser etc)

Okej, men varför hör man så många ha Linux om det är för servrar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Linux är inte för servrar bara, även om det finns distar som är specialinriktade på det, mer eller mindre...

 

Ubuntu är ju ungefär XP fast i linuxtappning, enkelt att förstå och är grafiskt enkelt och snyggt. Men där försvinner likheterna, till skillnad från vilket windows system som helst så drar inte Linux hur mycket internminne som helst, och man kan på idle ligga på väldigt låg användning, beroende på hur "spaceat" man vill ha det...

 

Linux är gratis (o ja, en stor anledning att skaffa det!(nej, inte alla distar är gratis)).

 

Man kan tweaka linux bra mycket mer än windows, och få det att se riktigt najs ut utan att det ska dra all datorns kraft.

 

Man slipper otroligt mycket virus och spyware, eftersom det mesta bara funkar på windows system.

 

Det finns en dist för varje typ av person, i princip. Spelar ingen roll vad du ska göra, det finns en dist för det, till skillnad från vista och xp som finns i home/pro versioner (pro/basic), med linux kan du få ett OS optimerat för din dator och dina behov.

 

Finns hur många fördelar som helst, enda anledningen att jag inte har en linux dist installerad nu är att jag spelar en j*vla massa (behöver xp, dåligt stöd för ATi kort på linux, dock mest bara mitt;D) och att gentoo och windows inte ville dela på en hårddisk, windows craschade stup i kvarten... Drar nog inte Gentoo på en annan disk om en inte allt för snar framtid!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det är nästan lite som gamecube och ps2, att alla tycker olika (visst gillar dom flästa ps2 men men..), jag tycker om att surfa på Linux/Ubuntu och så finns det snygga dynamiska effekter som min 6 år gamla dator klarar fint :)

 

edit: pc och mac skulle vart ett bättre exempel

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är en riktigt bra fördel med Linux att det finns så många distar som Ozoon skrev.

Men om man inte är van vid Linux som jag inte är så kan det vara som en jungel när man ska leta distar.

En fördel är ju om man t.ex ska göra en hemmagjord router med brandvägg (PC).

Sätt in nätverkskort i datorn.

Installerar ett Linux dist som tar 100-300mb och installerar en brandvägg.

Koppla in andra datorer till datorn och börja surfa. (I stort sätt)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

Det är en riktigt bra fördel med Linux att det finns så många distar som Ozoon skrev.

Men om man inte är van vid Linux som jag inte är så kan det vara som en jungel när man ska leta distar.

En fördel är ju om man t.ex ska göra en hemmagjord router med brandvägg (PC).

Sätt in nätverkskort i datorn.

Installerar ett Linux dist som tar 100-300mb och installerar en brandvägg.

Koppla in andra datorer till datorn och börja surfa. (I stort sätt)

Okej så de största fördelarna som jag har sett är.

1. Det är gratis, oftast.

2. Det finns många olika slags distar, som jag inte vet ett skit om vad det är?

3. Det finns färre virus och spyware till Linux, eftersom att det finns färre användare av Linux.

4. Det drar inte lika mycket Ram-minne av datorn

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Distar är olika operativsystem skulle man kunna säga... alla har dock linuxkärnan, men varje dist kan se helt olik ut jämfört med en annan, och prestera annorlunda på olika saker, funka bättre med viss mjukvara/hårdvara osv.

 

Ang. Spyware och virus så är det inte pga användar-antalet, utan pga att man måste vara root/superuser (i windowsprat: admin) för att kunna köra grejor, ett virus kan inte sabba för dig om du själv inte använder ett visst kommando och låter virusfilen göra det den ska, vilket gör det i princip omöjligt att smyga in grejor på din dator, nåt som windows tillåter väldigt mycket av.

 

En annan fördel är att Linux är mycket anpassningsbart, vill man ha ett flashigt system som drar lite mer prestanda så kan man ordna det, och man kan göra det betydligt snyggare än i vista, plus att det drar mindre. Men vill man ha ett system som drar så lite som möjligt kan man i princip ha bara konsolen (typ som CMD) utan att nåt onödigt körs, vilket inte går i windows. Linux är mycket friare helt enkelt, högre inlärningskurva, men när du kan det ordentligt så kan du i princip allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...