Hoppa till innehåll

Tror Du På Gud?

ThemasteR32

Tror du på gud eller inte  

278 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

kan ju inte ha varit för att texten är likadan på olika språk, han hittade väl ett ord och kunde versen utantill?

jag har hört konstigare "övernaturliga" saker om folk med "dolda talanger", hitta på nåt annat.

Okej, så när började afrikanska låta som svenska?

Afrikans är nära relaterat till holländska. Om du tar ett papper med hollänsk text och läser det högt så får du något som påminner om Hipp-hipp svenska. (schvejnska fuer neubeurgarae) ;) Går faktiskt att förstå rätt så bra.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingenting är säkert.

Inte ens det som man tror sig vara 100% säker på, så finns det alltid, alltid en liten chans att det inte är sant.

Visst, man kanske inte tror att gud finns, men det finns ändå en liten chans att han gör det, det kvittar hur ologiskt det är, bara att det finns en chans.

Samma med som inte tror på gud.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här med "gud"

Det är bara en konspiration !!

Chansen finns ju. Men du låter ju väldigt säker på saken, så hur vet du det?

Jag tror att det där inlägget är en konspiration!

On-topic:

Debattörer i den här tråden borde ta och växa upp. Många här för en väldigt omogen diskussion, från båda håll. Vad som hade varit trevligt hade varit lite argument med bakgrund, inte bara "du har fel, jag har rätt" om och om igen. Om du vill bevisa att ditt påstående är sant, skaffa källa, argument och kom inte med samma gamla "du har fel, jag har rätt". Den nuvarande diskussionen är allt som oftast på dagisnivå.

chansen att Gud finns är så minimal att den antagligen inte ens kan skrivas i siffror
Jaha, och varför är det så? Skulle du möjligtvis kunna ge mig minsta lilla antydan till argument? Källa? Några fakta? Nähä, inte det.

Förresten, när jag pratade om "afrikanska" så menade jag afrikaans. Jag vet mycket väl att det finns många olika språk i en världsdel så stor som Afrika. Det behöver ju inte vara detta språk som pratades med informationen var vag. Informationen om liknande "gudauppenbarelser" tycks alltid vara otroligt vaga och därför kan jag omöjligt tro att de stämmer.

Då informationen alltid är så bristande är det enda man kan få ut av det: "En gång så typ hände det något som fick mig att tro att gud finns." Att argumentera mot/för detta är alldeles omöjligt, därför är denna data helt värdelös i en debatt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

chansen att Gud finns är så minimal att den antagligen inte ens kan skrivas i siffror

Jaha, och varför är det så? Skulle du möjligtvis kunna ge mig minsta lilla antydan till argument? Källa? Några fakta? Nähä, inte det.

Jag har ju knappast gett några argument tidigare i tråden, som logik om varför det är väldigt icke troligt att något i kristendomen är sann?

Att vi vet att evolution existerar fastän det säger emot de flesta skapelsemyter.

Att vi kan mäta jordens ålder vilket då krockar med bibeln

etc

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ju knappast gett några argument tidigare i tråden, som logik om varför det är väldigt icke troligt att något i kristendomen är sann?

Att vi vet att evolution existerar fastän det säger emot de flesta skapelsemyter.

Att vi kan mäta jordens ålder vilket då krockar med bibeln

etc

Ta dig en stund och se dig omkring. Hur många av de kristna som du känner tror på skapelseberättelsen som den står i bibeln och att jorden är 6000 år gammal? Inga som jag känner i alla fall.

Alla de kristna som jag känner är mycket väl medvetna om att det finns mycket falsk information i bibeln och de ser det inte som något som Gud skrivit utan som folkets tolkningar och berättelser om händelser som de sett dem.

Gomorra (eller hur det nu stavas) var t.ex. antagligen ett vulkanutbrott. Folket hade ingen aning om vad ett sådant var eller vad som orsakade det och trodde istället att det var en gud som åstadkommit det.

Saken är att du ser på de religiösa människorna här med dålig respekt. Du får givetvis kritisera, men gör det med respekt. Även om det må vara som du säger, att chansen inte är stor att det finns någon högre makt, så finns fortfarande möjligheten (om än liten) och därför kan du bara inte avfärda det på ett sådant sätt.

Religion är i sig ofarligt, precis som en kniv. Det är när någon brukar den för att orsaka skada som den blir farlig. Även om du må tycka att religionen har bidragit till mycket ont så har jag svårt att tänka mig att dagens samhälle (i Sverige) skulle gå på korståg etc. om kyrkan skulle säga åt dem att göra det. Så länge religionen inte går ut över andra människor så är det ett enskilt val som man ska respektera, även om man själv tycker att det bara verkar fånigt eller dumt.

Jag hade därför uppskattat om den här tråden hade blivit mer av en diskussion och mindre av ett bråk mellan dagisbarn. Det gäller båda sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ta dig en stund och se dig omkring. Hur många av de kristna som du känner tror på skapelseberättelsen som den står i bibeln och att jorden är 6000 år gammal? Inga som jag känner i alla fall.

Kreationister. De är inte en majoritet, tack o lov.

Alla de kristna som jag känner är mycket väl medvetna om att det finns mycket falsk information i bibeln och de ser det inte som något som Gud skrivit utan som folkets tolkningar och berättelser om händelser som de sett dem.

Gomorra (eller hur det nu stavas) var t.ex. antagligen ett vulkanutbrott. Folket hade ingen aning om vad ett sådant var eller vad som orsakade det och trodde istället att det var en gud som åstadkommit det.

Och de förklarade vulkanutbrottet med att det måste ha varit en övermäktig varelse, vilket inte längre är nödvändigt.

Saken är att du ser på de religiösa människorna här med dålig respekt. Du får givetvis kritisera, men gör det med respekt. Även om det må vara som du säger, att chansen inte är stor att det finns någon högre makt, så finns fortfarande möjligheten (om än liten) och därför kan du bara inte avfärda det på ett sådant sätt.

Detta känner jag igen.

"Attackerar" jag religionen attackerar jag individen?

Tänk att du ska haka upp dig så mycket på det jag sa "chansen att Gud finns är så minimal att den antagligen inte ens kan skrivas i siffror"

Det är ingen presenterad fakta, utan en antagelse utifrån det jag vet (inte som i "jag vet att gud inte finns" utan att det är mycket som krockar med heliga skrifter etc), om hur mycket som säger emot sannolikheten av en sådan varelse.

Läst om CERN? De ska ta reda på/testa hur energi kan omvandlas till materia. [big Bang]

Vore väl jäkligt kul om de lyckades.

Religion är i sig ofarligt, precis som en kniv. Det är när någon brukar den för att orsaka skada som den blir farlig. Även om du må tycka att religionen har bidragit till mycket ont så har jag svårt att tänka mig att dagens samhälle (i Sverige) skulle gå på korståg etc. om kyrkan skulle säga åt dem att göra det. Så länge religionen inte går ut över andra människor så är det ett enskilt val som man ska respektera, även om man själv tycker att det bara verkar fånigt eller dumt.

Precis, religion är som en kniv, inte farlig för sig själv.

Men den används ofta på ett sätt som skadar folk och samhällen (fundamentalister, fanatiker) och därför accepterar jag den inte, däribland för vad den gjort genom historien, vad folk blir tvingade till idag, den oändliga Islam vs Kristendomen debatten, i princip så slåss de över vems låtsasvän som är starkast.

Och nej idag skulle vi inte gå ut i korståg, dels för att vi idag inte är kyrkans små minions numera som förr, och att religiös tro i Sverige är väldigt svag (tack gode Gud för det.)

Jag hade därför uppskattat om den här tråden hade blivit mer av en diskussion och mindre av ett bråk mellan dagisbarn. Det gäller båda sidor.

Welcome to the internet.

Det blir ärligt talat inte mycket till diskussion om alla ska leka PK-riddare o upprepa "Neej jag har lite svårt att tro på kristendomen faktiskt!" "Njaa, Big Bang låter väl lite konstig så jag håller mig till Gud."

För om vi börjar ifrågasätta o kräva argument o bevis så blir det ju en brist på respekt?

_

I övrigt har jag fortfarande inte fått något som kan antydas vara ett bevis för en viss tro.. läs mitt "förr-förra" inlägg

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kreationister. De är inte en majoritet, tack o lov.

Själv har jag aldrig träffat en kreationist. Hyser dock ett väldigt hat mot de som lär finnas i USA.

Och de förklarade vulkanutbrottet med att det måste ha varit en övermäktig varelse, vilket inte längre är nödvändigt.

Vi behöver inte längre förklara vulkanutbrott, nej. Många vill däremot ha ett svar på meningen på livet etc. Vad jag menade var att man inte kan utesluta möjligheten helt p.g.a. att information i t.ex. bibeln är felaktig. Det är den men det är de flesta mycket väl medvetna om.

Detta känner jag igen.

"Attackerar" jag religionen attackerar jag individen?

Tänk att du ska haka upp dig så mycket på det jag sa "chansen att Gud finns är så minimal att den antagligen inte ens kan skrivas i siffror"

Det är ingen presenterad fakta, utan en antagelse utifrån det jag vet (inte som i "jag vet att gud inte finns" utan att det är mycket som krockar med heliga skrifter etc), om hur mycket som säger emot sannolikheten av en sådan varelse.

Läst om CERN? De ska ta reda på/testa hur energi kan omvandlas till materia. [big Bang]

Vore väl jäkligt kul om de lyckades.

Det beror givetvis på vilket sätt du attackerar religionen. Att säga "svenskar är dumma i huvudet" är inte att attackera individer utan en grupp. Likväl kan folk bli irriterade och rent av riktigt arga för att du säger detta. Saken är absolut inte att du kritiserar religion, saken är att du gör det på ett sätt där det framstår som att man är totalt dum i huvudet om man tror på det.

Även om det inte är presenterad fakta så får du det att låta som sådan när du skriver den på det sättet.

Dessutom kan allt som har med chanser att göra alltid beskrivas i siffror/matematiska termer så länge man har tillräckligt med information för att beräkna det. Att du inte kan skriva det i siffror är för att du inte har det.

Precis, religion är som en kniv, inte farlig för sig själv.

Men den används ofta på ett sätt som skadar folk och samhällen (fundamentalister, fanatiker) och därför accepterar jag den inte, däribland för vad den gjort genom historien, vad folk blir tvingade till idag, den oändliga Islam vs Kristendomen debatten, i princip så slåss de över vems låtsasvän som är starkast.

Och nej idag skulle vi inte gå ut i korståg, dels för att vi idag inte är kyrkans små minions numera som förr, och att religiös tro i Sverige är väldigt svag (tack gode Gud för det.)

Vad jag sade om kniven var inte att den var farlig för andra men inte för sig själv utan att den är ofarlig tills den brukas i ett skadligt syfte. Folk som debatterat i denna tråd har ytterst sällan varit fundamentalister eller fanatiker, så det är inget riktigt argument. Om jag skulle säga att jag inte accepterar ateismen eftersom många ateister beter sig för djävligt, hade inte även du reagerat då? (Jag hade sannerligen gjort det.)

Welcome to the internet.

Det blir ärligt talat inte mycket till diskussion om alla ska leka PK-riddare o upprepa "Neej jag har lite svårt att tro på kristendomen faktiskt!" "Njaa, Big Bang låter väl lite konstig så jag håller mig till Gud."

För om vi börjar ifrågasätta o kräva argument o bevis så blir det ju en brist på respekt?

I övrigt har jag fortfarande inte fått något som kan antydas vara ett bevis för en viss tro.. läs mitt "förr-förra" inlägg

Jag har inte på något sätt försökt bevisa att någon religion är sann. Jag tror inte ett dugg på det själv. Likväl har jag inte fått något bevis för att du är en människa och inte en väldigt välprogrammerad robot. =O Att det inte finns bevis för något gör inte att det är totalt omöjligt. Det gör dock att det är osannolikt.

Hur menar du? Vad jag menade var just att vi SKA kräva argument och bevis, alltså att det inte ska bli "Neej jag har lite svårt att tro på kristendomen faktiskt!".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Saken är absolut inte att du kritiserar religion, saken är att du gör det på ett sätt där det framstår som att man är totalt dum i huvudet om man tror på det.

Likväl som att många antagligen anser ateister vara ignoranta idioter.

Mitt sätt är rätt så provocerande, det tänker jag inte förneka.

Problemet är att jag inte ens får säga "bevisa det" utan att det skulle verka provocerande.

Vad jag sade om kniven var inte att den var farlig för andra men inte för sig själv utan att den är ofarlig tills den brukas i ett skadligt syfte. Folk som debatterat i denna tråd har ytterst sällan varit fundamentalister eller fanatiker, så det är inget riktigt argument.

Religion används mycket i ett skadligt syfte, varesig man vill erkänna det eller inte.

Religiösa regler som tvingar sig på människors livsstil. Då menar jag inte regler som "du skall icke dräpa" vilket är en självklarhet i våran medfödda moral (samvete) och samhälle.

Att jag nämnde fanatiker och fundamentalister har inget med de religiösa i denna tråd, de styrker min poäng om att religion mycket väl "kan" användas till ondska.

Om jag skulle säga att jag inte accepterar ateismen eftersom många ateister beter sig för djävligt, hade inte även du reagerat då? (Jag hade sannerligen gjort det.)

Jag har inte klumpat ihop troende på det sättet, jag vet mycket väl att det finns troende (överlägsen majoritet) som inte beter sig som religiösa zealots, så därför argumenterar jag hellre mot den oändliga självrättigheten "Gud finns, allt du säger är fel, håll käften." och religionen i sig själv, inte de som tror på den.

Tyvärr tar många mina anklagelser mot religionen personligen.

-Någon- får mycket väl anse att ateister är otrevliga idioter, även fast denne inte har någon anledning till det.

Jag har inte på något sätt försökt bevisa att någon religion är sann. Jag tror inte ett dugg på det själv. Likväl har jag inte fått något bevis för att du är en människa och inte en väldigt välprogrammerad robot. =O Att det inte finns bevis för något gör inte att det är totalt omöjligt. Det gör dock att det är osannolikt.

Vilket är precis vad jag säger. Det finns absolut nada bevis för någon övermänsklig varelse, så varför tror människor på dom? För att de vill, vilket de mycket väl får, men allt handlar om att intala sig själv om att man kommer till ett paradis för att man låtsas stå i kontakt med nån allmäktig gubbe med skägg.

Men här kommer det lilla kruxet, jag anser det omöjligt att en allsmäktig (omöjligt i sig själv, logiskt sett.) varelse, som alltid har funnits, har ingen förklarad uppkomst, skapade våran värld genom att leka runt i några timmar. Jag anser det totalt omöjligt att Jesus gick på vattnet, för det går inte. jag anser det totalt omöjligt att Jorden är 6000 år gammal, et cetera et cetera.

Så varför tror jag på vetenskapen? För att den är bevisbar! Det är möjligt! Vi VET hur gammal Jorden är, vi vet hur den skapades (då menar jag inte Big Bang utan varför och hur själva jorden formades)

Vi VET att jorden aldrig dränktes i en syndaflod.

Jag tror på Big Bang teorin för att vi mer eller mindre vet att den hände (universum expanderar utåt, vi ser strålning från den, vi vet de kemiska förhållanderna.. ni vet, sådant som är möjligt och observerbart.)

Innnan nån påpekar "just det, Big bang TEORIN" lär jag nog påminna om att en "teori" i vetenskaplig mening inte är som en gissning. Gravitationen är en vetenskaplig teori. En vetenskaplig teori bygger på FAKTA.

Så ja, jag anser Gud omöjlig. En usel ursäkt till våran existens, uppdiktad för att förklara varför vi är här.

Hur menar du? Vad jag menade var just att vi SKA kräva argument och bevis, alltså att det inte ska bli "Neej jag har lite svårt att tro på kristendomen faktiskt!".

igen, om jag kräver bevis kränker jag ju tron, tydligen

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...