Hoppa till innehåll

Vad Tror Du Hur Jorden Skapades


mojje312

Rekommendera inlägg

Gäst Mîhker

Jag tror så här:

 

 

Jorden var ett glödande klot. ingenting kunde leva där. Så plötsligt blev det svalare. Det kom stora regn och det regnade mycket så det blev hav. Sen kom landen. Då kom några däggdjur.

 

 

Jag gissar att det var så.

I Lol'd IRL.

 

OnT: Big Bang elr dylik teori.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Det är inte med säkerhet känt hur planeter skapas. Den förhärskande teorin är att planeter uppkommer i samband med att solen de kretsar runt bildas. En stjärna bildas, när jättelika instabila gas och stoftmoln genom sin egen gravitation drar sig samman, komprimeras och bildar en protostjärna. Allt material i det långsamt roterande gasmolnet komprimeras inte till en sol, utan mycket samlas i en protoplanetär skiva. Längre ut från centrum i det blivande solsystemet genomgår andra delar av gas och rymdstoft liknande ihopklumpningar, fast i mindre skala. De lokala koncentrationerna av materia komprimeras och bildar i sin tur protoplaneter.

 

Under tiden fortsätter sammandragningen av protostjärnan tills trycket och temperaturen ökar så mycket att kärnreaktioner (fusion) startas och stjärnan tänds. Solvinden som uppstått av den nytända stjärnan blåser bort den mesta delen av gasen från solsystemets inre delar. Resultatet blir att de inre planeterna Merkurius, Venus, jorden och Mars är små och steniga utan speciellt mycket gas eller vätska, medan de yttre Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus är stora gasplaneter. Där finns nämligen gasen kvar och kan kondensera till planeter.

 

Ett nyfött solsystem är väldigt instabilt och innehåller fortfarande en stor mängd materia. För de nyfödda planeterna väntar nu en period av våldsamt meteoritbombardemang från ovan. I vissa fall till och med så våldsamma händelser som sammanslagningar av protoplaneter.

 

Andra protoplaneter som undgår kollision kan fångas upp av större planeters gravitation och bli månar. Det finns en teori om att månen och jorden var inblandade i just en sådan händelse. De sammanstötte med varandra varvid jorden då tog en stor del av månens massa. Efter närkontakten gick månen in i bana runt jorden. Efterhand som forskarna får mer kunskap om planeter utanför vårt eget solsystem, kan denna teori om hur planeter skapas komma att revideras, ändras eller till och med avfärdas.

Så tror jag, låter rätt troligt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror så här:

 

 

Jorden var ett glödande klot. ingenting kunde leva där. Så plötsligt blev det svalare. Det kom stora regn och det regnade mycket så det blev hav. Sen kom landen. Då kom några däggdjur.

 

 

Jag gissar att det var så.

I Lol'd IRL.

 

OnT: Big Bang elr dylik teori.

 

Det är en teori som Pikachu456 säger, samma som dig, så varför skratta åt vad han tycker?

Har också läst att det kan även ha hänt (det som pikachu456 skriver då).

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

orkar inte läsa igenom alla sidor just nu så jag kommenterar några quotes och säger min åsikt nu.

 

Då får jag beklaga sorgen, för jorden (eller Tellus om du så gärna vill) skapades ett par miljarder år efter universum.

hur vet vi att universium är "färdigskapat"?

 

detta är sant..

Wikipedia: De äldsta fossilfynden som man utan tvekan kan räkna till primaterna härstammar från tidig eocen (för 55 miljoner år sedan)

 

Man antar att jorden skapades under samma vecka som Adam skapades eftersom att han var den första människan, vilket var ca 4000 f.Kr.

 

Vad ska man tro på?

 

vill bara lägga till att de äldsta homo sapiens fossilen är 195 000 år gamla.

 

själv tror på det som många andra har sagt, big bang, stoft av gas, ansamling, gravitation, fusion, komprimering, sten kollision med månen ----> jorden färdig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jordens skapade på grund av Big Bang, men det var så att atomerna bildade massvis av ämnen, och dem ämnen kommer till samma ställe och stannar där länge, och börjar stela.

 

Universum skapades av Big Bang(vilket är en expansion och inte en explosio), då Tritium(som är en form av väte med 2 neutroner) bildades och skapade andra ämnen.

Jag kan även säga att det finns ingen chans att Bibels skapelse teori stämmer, för då är universum cirka 6000 år gammalt, och det stämmer inte!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...