D48 Skrivet 27 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 27 Oktober 2008 Ja du, bensinpriserna är ämnet. Jag har en stor känsla att priserna kommer sänkas rejält men det är inte själva saken. Saken är att varför går bensinpriserna upp och ner? Ena dagen är det 14kr per liter (diesel) nästa dagen är det 11kr per liter. Vad beror detta på och hur kan man få det stabilt igen? Är det Irak-kriget eller för att dom inte hittat någon olja? Diskutera mer om bensinpriserna.. det är priset på oljan mm som bestämer pris. också så är det ekonomin på banker mm. Att oljan håller på att ta slut är faktiskt inte sant man har hittat väldigt många nya källor, samt att man ahr ny teknik för att kunna utvinna olja på platser som tidigare inte gick. Den är inte oändlig men den oljan vi har idag kommer med vidbehållen utvecklig räcka tills vi är ca 60-70 år gamla. Raptomex du är på rätt spår, det är priset på råolja som avgör hur mktet bensin och diesel kostar. Anlednignen till att priset ändras så drastikst är att när företagen som utvinner råolja säljer så säljer de laster (t.ex 500 000 ton råolja) på en gång, de som vill köpa lägger bud och om någon lyckas få tag på en last extra biligt så kommer dom sänka priserna för att sälja mer. Men då de andrar företagen som säljer benisn o diesel inte vill förlora sina kunder så sänker de lika mkt och kan gå utan någon vinst under ett tag, medans de företaget som fick tag på oljan till ett bra pris tjänar enorma summor. Nu tycker jag iof inte att de va så mkt av en debatt fråga då svaret är ren fakta, men bra att du försöker Garkan. Soad_token men tänk endå hur vi ska lösa alla våra problem när det inte finns ngn mer olja, som kläder, mm. det kommer bli tufft för för oss. Jo, jag antog att det var nått liknande som du sa soad_token. Men det jag menande var att de oljekällor som används idag börjar ta slut. Men sen så finns det nog en massa källor runt om i världen, att ta från dom är inte svårt, man behöver bara hitta dom först. och sen om det lönar sig att pumpa upp det är också en fråga. så det är ingen ide att hitta en liten källa med olja och sen lägga ut pengar för att pumpa upp den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Raptomex Skrivet 28 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 28 Oktober 2008 Det lönar sig oavsett mängden olja som finns i en källa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
HardRock Skrivet 28 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 28 Oktober 2008 (redigerat) Bensinen är väldigt dyr, fast den har gått ner väldigt mycket. Tror den har gått ner 2 kronor på några veckor. Det är väldigt bra. Nu hoppas vi att detta bensinpris inte komma höjas mer. För det var väldigt dyrt för några år sedan. Jag tror det dyraste bensinpriset var över 14 kronor. Jag tror nog det kommer höjas mer än 14 kronor inom kort tid. Det är ju ekonmisk kris nu också, så detta blir nog ett väldigt stort problem. Jag kör själv så klart ingen bil. Jag är mindreårig för det. Men mina föräldrar kör heller inte så mycket bil nu för tiden, på grund av att parkeringsplatserna är väldigt dyra. Och min fader vill inte betala 220 kronor på en hel dag. Det är väldigt mycket pengar. Men min mor kör också väldigt mycket bil. Fast hon bryr sig inte så mycket om parkeringspriserna och bensinpriserna. Hon får ju ändå betala allting, det är då hennes ansvar. //HardRock. Redigerat 28 Oktober 2008 av HardRock Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Northwest Skrivet 28 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 28 Oktober 2008 Bensinen är väldigt dyr, fast den har gått ner väldigt mycket. Tror den har gått ner 2 kronor på några veckor. Det är väldigt bra. Nu hoppas vi att detta bensinpris inte komma höjas mer. För det var väldigt dyrt för några år sedan. Jag tror det dyraste bensinpriset var över 14 kronor. Jag tror nog det kommer höjas mer än 14 kronor inom kort tid. Det är ju ekonmisk kris nu också, så detta blir nog ett väldigt stort problem. Jag kör själv så klart ingen bil. Jag är mindreårig för det. Men mina föräldrar kör heller inte så mycket bil nu för tiden, på grund av att parkeringsplatserna är väldigt dyra. Och min fader vill inte betala 220 kronor på en hel dag. Det är väldigt mycket pengar. Men min mor kör också väldigt mycket bil. Fast hon bryr sig inte så mycket om parkeringspriserna och bensinpriserna. Hon får ju ändå betala allting, det är då hennes ansvar. //HardRock. det var väl i sommras som bensin priset låg på 12-13kr och diesel på 14-15kr.priserna brukar öka på sommaren då alla ska på semester. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
HardRock Skrivet 28 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 28 Oktober 2008 det var väl i sommras som bensin priset låg på 12-13kr och diesel på 14-15kr.priserna brukar öka på sommaren då alla ska på semester. Nej, för några veckor sedan. Jag tror det var tre veckor sedan, så låg bensinpriset på över fjorton kronor. Det är väldigt mycket. Den kommer gå upp mer senare i framtiden. //HardRock. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 28 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 28 Oktober 2008 Det lönar sig oavsett mängden olja som finns i en källa.inte säkert. ingen vill köpa en lite mäng olja för ett svinhögt pris. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 29 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 29 Oktober 2008 Det lönar sig oavsett mängden olja som finns i en källa. Lång ifrån sant det finns omkring 100 000 källor som är så små att det är dyrarare att borra och pumpa upp oljan än vad man får in om man skulle sälja den. Att vi skulle få problem med att få tag på varor tror jag inte skulle bli ett problem, visst de skulle bli mycket dyrare om oljan tog slut, men man måste tänka på att vi har överlev flera miljoner år utan att ha kunna transportera varor till sjös, så vi lär nog klara oss om oljan tar slut också. Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Northwest Skrivet 29 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 29 Oktober 2008 Det lönar sig oavsett mängden olja som finns i en källa.inte säkert. ingen vill köpa en lite mäng olja för ett svinhögt pris. vet inte vem som sa det här men Oljan kommer aldrig ta slut,dom sist litrarna kommer bli jävligt dyra. som sagt när det bara finns 1000L olja kvar kommer priset på det bli så högt att ingen kommer att ha råd att elda upp det. men det dröjer nog innan oljan tar slut i nordsjön ska man borra i minst 80 år till,och så finns det olje reserver i Alaska och under isen på Arktis. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 29 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 29 Oktober 2008 Det lönar sig oavsett mängden olja som finns i en källa. inte säkert. ingen vill köpa en lite mäng olja för ett svinhögt pris. vet inte vem som sa det här men Oljan kommer aldrig ta slut,dom sist litrarna kommer bli jävligt dyra. som sagt när det bara finns 1000L olja kvar kommer priset på det bli så högt att ingen kommer att ha råd att elda upp det. men det dröjer nog innan oljan tar slut i nordsjön ska man borra i minst 80 år till,och så finns det olje reserver i Alaska och under isen på Arktis. Sen finns de en massa småkällor, men det är ju så att när priset går upp så hittar man på alternativa framdrivningsmetoder, och man kommer nog aldrig använda upp de sista 100 miljoner litrarna som säkert kommer ligga kvar i marken, plus att man hittar ju helatiden nya källor och därmed så kan man använda de. Jag tror dock att vi kommer skaffa ett alternativtframdrivnings medele innan vi kommer så långt att oljan "tar slut". Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 30 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 30 Oktober 2008 tänk bara på vad våra kläder är gjorda av. våra jackor som är av plast mm. hoppas foskare hittar på ngt nytt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 30 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 30 Oktober 2008 tänk bara på vad våra kläder är gjorda av. våra jackor som är av plast mm. hoppas foskare hittar på ngt nytt. Som sagt vi har klarat oss i ett par miljoner år, jag tror vi klarar oss om vi skulle bli tvunga att sluta använda plast....finns gott om naturliga material man kna använda istället i kläder och förvaring. Det skulle dock förändra hela våran tillvaro, men att vi skulle bli drabbade eller ens våra barn är inte troligt... Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Megadeth Skrivet 31 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 31 Oktober 2008 Jag hörde för några dagar sedan att bensinen skulle höjas återigen. Den skulle höjas till över tretton kronor, har jag för mig..? Jag visste att detta skulle uppstå, jag hade en ren känsla utav det. Men detta kommer alltid vara. Bensinen kommer gå upp och ner hela tiden. Senare kommer ingen ha råd att köpa bensin. Och då kommer bara det bli färre bilar. //Megadeth Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.