Hoppa till innehåll

Religion

kola_king

Rekommendera inlägg

Men tänk på att när kungen för länge sedan i Sverige blev krist så förendrades samhället.

det har du fanimej alldeles rätt i, för då kom nämligen inkvisitionen och hundratals oskyldiga kunniga människor brändes på bål för att ha anklagats för "häxkonster". Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 455
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Amo - Jag går i 7:an så du vet.

Jag är inte helt säker men jag tror att vi fortfarande skulle levt i Vikingatiden utan bibeln.

Här i Sverige går det riktigt bra, tack vare bibeln,koranen... religionen har inte gjort så mycket skada i Sverige. Men kanske i andra länder som Irak,Afghanistan och Usa. Nu när jag skrev Irak och afghanistan tänker ni nu på Al-Qaida en terror organisation. Nu tänker ni säkert på 11/9. Visst har religionen gjort en viss skada i Sverige. T.ex svenskar vill inte ha invandrare-muslimer i Sverige. Men tänk på att när kungen för länge sedan i Sverige blev krist så förendrades samhället. Folk blev kristna och följde lagarna. Då började inte folk våldta göra plundringståg bla bla bla. Nu när Sverige får in mer invandrare som är muslimer så börjar det bli mer allvarligt för sammhället. Visste ni att 1/4 är muslimer i malmö?

Men kanske jag har fel. :unsure:

Jaha, så koranen har också formgett landet? Nu vet jag varför allt går åt h*lvete.

Nej, vi hade inte levt i någon -vikingatid- om vi inte haft en religion som skapat konflikter och annat.

Industriella revolutionen, startade det p.g.a religion? Nej, den startade för att förbättra produktion och modernisera.

Bättre villkor för arbetare, skrevs de p.g.a religion? Nej, de skrevs för att samhället utnyttjade arbetarna till minimala löner.

Lagar? De skrevs för att vi ska ha ett fungerande socialt samhälle, om du behöver bibelns snack om att du inte ska döda eller stjäla lär du låsas in.

"Folk blev kristna och följde lagarna"

Vad baserar du det på? Varför säger du att folket plötsligt blev mer laglydiga för att kungen (vet inte ens vilken du syftar på) "bestämde" att Sverige skulle byta från romersk-katolska till protestantisk (och nu evangeliskt-lutherskt)?

"Visst har religionen gjort en viss skada i Sverige. T.ex svenskar vill inte ha invandrare-muslimer i Sverige."

Det beror inte bara på deras medeltida religion, utan för att folk börjar inse att araber utför mer våldsbrott och rån.

Då började inte folk våldta göra plundringståg bla bla bla.

Våldtagningar kan rättfärdigas i gamla testamentet, och plundringståg har inget med religion att göra.

Istället står ju religion för allt från hämmandet av forskning och utveckling, till korståg, splittringar, tvångsäktenskap och tortyr, häxbränningar och utfrysningar.

Japp, vi borde tacka religioner för allt det gett oss, en fantasy-figur att prata med när man känner sig lite nere.

Men kanske jag har fel. :unsure:

I allmänt, ja.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om inte kristendomen,islam eller judendomen hadde funnits så skulle vi inte ha sammhället som vi har idag, utan vi skule levt med mord,våldtekt och annan skit.

Du skojar va?

Utan religion hade vi haft fred, vi hade inte haft orättvisor och framför allt inte alls lika mycket hat. Religion har skapat otroligt mycket mer illa än vad det skapat gott.

Religion hjärntvättar folk och skapar fördomar och hart mot vissa grupper. Utan grupper är det fred.

And btw, vår värld idag består av mord och våldtäckter. Varje dag. Överallt.

vänta ett tag, är inte Xade djupt religiös? har jag missat nått? är det verkligen Xade som skrivit det där? är det inte Xade som har sagt att Gud inte skapade liv på andra planeter en jorden, jo, men vad?

Du kanske inte märkt det, men det är typ 2 år sedan jag skrev i gamla debattforumet, på den tiden kan man vakna upp, skämmas lite och ändra inställning. Om du kollar mina inlägg på senare tid så kan du märka att jag är åt vänster, inte höger.

Håll er till ämnet som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

T.ex svenskar vill inte ha invandrare-muslimer i Sverige.

Det handlar inte om att de är muslimer, utan om att Sverige går under om vi tar in för mycket.

Och videon du länkade till kan bara rosengårdsbona beskyllas för.

Sedan ska man inte beskylla alla dessa hemska saker som hänt på religion, utan det är människor som missbrukat religionen genom att manipulera folk som skapat dessa saker. Att beskylla dessa saker på all religion är som att beskylla det Stalin gjorde på kommunismen då han gjorde det - och inte kommunismen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det handlar inte om att de är muslimer, utan om att Sverige går under om vi tar in för mycket.

Sedan ska man inte beskylla alla dessa hemska saker som hänt på religion, utan det är människor som missbrukat religionen genom att manipulera folk som skapat dessa saker. Att beskylla dessa saker på all religion är som att beskylla det Stalin gjorde på kommunismen då han gjorde det - och inte kommunismen.

Och då kan man även beskylla religionen då den ger verktyg åt diktatorer

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Saken är den att de missbrukar religionen, att beskylla religionen för att någon kan missbruka den är som att beskylla en tant för att hon blev våldtagen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Saken är den att de missbrukar religionen, att beskylla religionen för att någon kan missbruka den är som att beskylla en tant för att hon blev våldtagen.

Jag förstår inte din liknelse då jag inte anser att en tant är ett verktyg.

Vad jag tycker att religionen är att beskylla, dock inte tron. Och kommunismen är ju verkligen i stor grad att beskylla för Stalins handlingar. Man kan inte lägga ansvaret på en mans axlar, och även om den som utför dåden är en individuell person så finns det alltid en bakomliggande kraft och mer än en person som står bakom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är inte helt säker men jag tror att vi fortfarande skulle levt i Vikingatiden utan bibeln.

Jasså? så du menar att tack vare Kristendomen (som brände folk för att dom kom med nya idéer) har vi idag ett välfärdssamhälle, du tror inte det kan vara för att Sverige inte har varit i krig på över 200 år då?

Men tänk på att när kungen för länge sedan i Sverige blev krist så förendrades samhället. Folk blev kristna och följde lagarna. Då började inte folk våldta göra plundringståg bla bla bla. Nu när Sverige får in mer invandrare som är muslimer så börjar det bli mer allvarligt för sammhället. Visste ni att 1/4 är muslimer i malmö?

Till att börja med så var inte de som levde i "Sverige" under vikingatiden till största del inte vikingar som åkte på plundringsresor, det var de "danska" och "norska" vikingarna som gjorde sånt. De "svenska" vikingarna var bönder =/

Problemet är ju inte att invandrarna är muslimer =S Problemet är att vi får en segration när de lever i ett "eget" samhälle i Malmö och när vi tar in brottslingar. jag känner ett par muslimer och jag kan lova dig att dom beter sig bättre än vad vi svenskar gör på många sätt... Med andra ord det är inte tron som spelar roll (det kunde lika gärna vara polaker vi hade svårt med) utan att de inte kommer in i samhället.

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Religion är bara en uråldrig rationalisering till allt det vi inte förstår oss på.

Att det fortfarande finns människor som tror att någon gud ligger bakom olyckor, händelser eller onda människor är i min åsikt dumma i huvudet, och jag skäms över dem.

Jag säger inte att religion är fel eller dåligt, men att genom religion bortse från medicinsk och vetenskaplig fakta är bara så j*vla ologiskt att det verkligen får en att inse hur långt människan har kvar i sin utveckling.

Visst kan jag tro att det finns ett liv efter detta, och att vi har ett syfte med vår levnad, men inte f*n är det syftet att jag ska gå och berätta för andra om syftet, eller att tvinga andra att lyssna på mig.

Om människorna bara kunde se det på ett logiskt perspektiv - Eller rättsystemet om man inte har nåt eget j*vla logiskt perspektiv.

"Oskyldig tills motsatsen bevisats"

Religion - "Obefintlig tills motsatsen bevisats" - - Go ahead, bevisa!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...