Hoppa till innehåll

Religion

kola_king

Rekommendera inlägg

Jag förstår inte hur man kan säga att gud är god och han har uppfunnit allt!

Om han skulel vara god, varför låter han människor dö i svält och i sjukdommar?

För att han är;

A ) Ond, eller

B ) Icke-existerande

C) Ovetande

D) Oförmögen att göra något

I vilket fall tycker jag inte att han är värd att tillbe, eller ens att tala om...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 455
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag förstår inte hur man kan säga att gud är god och han har uppfunnit allt!

Om han skulel vara god, varför låter han människor dö i svält och i sjukdommar?

För att han är;

A ) Ond, eller

B ) Icke-existerande

C) Ovetande

D) Oförmögen att göra något

I vilket fall tycker jag inte att han är värd att tillbe, eller ens att tala om...

Agreed.

_

En annan sak om religion, jag hade en lång "debatt" med en egyptisk kristen, och han var väl så typisk som man kan bli.

Vägrade att svara på frågor, slingrade sig förbi alla argument, hånade en bara och kunde ignorera en hel post om man skrev fel eller något.

Han vägrade erkänna att religion hämmat vetenskap (läs om Galileo, som ett exempel)

Och han tog även upp det som verkligen får ett att undra vafan som ligger mellan öronen på dem, det gamla "ateister har ingen moral för ni tror inte på ett efterliv!! vad hindrar er från att mörda?"

Sådana är f*n helt dumma i huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Religion i sig har orsakat mycket hemska saker. Jag kan även hålla med om att religon i vissa fall har bromsat upp utvecklingen. Men jag tycker även att viss religion kan vara bra, men det får inte gå överstyr, som någon sa. Man kan inte tvinga på andra sin egen religion, eller andvända tron som bevis material.

Jag är kristen och står för det, men jag kan även tycka att gamla testamentet är lite för likt koranen; "Alla som inte tror ska dö"- stilen. Dock tycker jag att det Nya Testamentet, som handlar om Jesus och hans gärningar äär väldigt bra vägledning.

Om man läser Nya Testamentet så ser man att det är mycket bra som Jesus gjorde. Jag säger bara att, OM alla hade lyssnat på Jesus, och inte viljat döda honom och bevisa Guds icke-existens, så hade förmodligen värlen varit en bättre plats. Men nu kan man ju inte se det på det sättet riktigt, eftersom människan inte kan utföra mirakel som Jesus kunde i Bibeln. Men bara man hade följt honom.

Det här med att Gud inte hjälper människan i svält och sånt. Jag är säkert på en sak, Gud har en mening med allt han gör. Varför vet jag inte, men jag har en teori om att det betyder så lite, när man ändå ska leva i fred och harmoni i en evighet efter vårat korta liv här på jorden. Jag tycker inte man kan anklaga Gud för att vara ond.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Religonen har orsakat lite,,,mycket skit bland människor i flera hundra år

Va menar du egentligen med det där? :huh:

Menar du att religion har skapat mycket "skit" eller lite?

Soad_token

Gissar på att han menade 'lite för mycket'?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Religion i sig har orsakat mycket hemska saker. Jag kan även hålla med om att religon i vissa fall har bromsat upp utvecklingen. Men jag tycker även att viss religion kan vara bra, men det får inte gå överstyr, som någon sa. Man kan inte tvinga på andra sin egen religion, eller andvända tron som bevis material.

Agreed.

Jag är kristen och står för det, men jag kan även tycka att gamla testamentet är lite för likt koranen; "Alla som inte tror ska dö"- stilen. Dock tycker jag att det Nya Testamentet, som handlar om Jesus och hans gärningar äär väldigt bra vägledning.

Gamla Testamentet är skrivet under de mest inhumana förhållanden, tänk 'om' de bara hittade på allt, hur sinnessjukt är det inte att försöka manipulera folk att döda varandra för att den ena trodde på det och den andra inte..

Om man läser Nya Testamentet så ser man att det är mycket bra som Jesus gjorde. Jag säger bara att, OM alla hade lyssnat på Jesus, och inte viljat döda honom och bevisa Guds icke-existens, så hade förmodligen värlen varit en bättre plats. Men nu kan man ju inte se det på det sättet riktigt, eftersom människan inte kan utföra mirakel som Jesus kunde i Bibeln. Men bara man hade följt honom.

Nya Testamentet är väldigt förfinad, och jag är faktiskt tacksam för att den skrevs. Om den inte gjort det och alla följt gamla hade vi nog inte ens haft ett vettigt samhälle med (dagens) mänskliga rättigheter, som att få vara bi-, homo- eller heterosexuell, religionsfrihet o.s.v.

Jag har lite svårt att tänka mig att världen vore en bättre plats om alla följde Jesu budskap eller Guden han talade om, kanske låter det lite konstigt, inget bråk mellan stater för religion, eller hat mellan kristna och muslimer, men istället har vi ju olika kyrkor, Protestantisk, ortodox, katolsk.. det skulle antagligen bara eskalera kriser mellan dom istället.

Det här med att Gud inte hjälper människan i svält och sånt. Jag är säkert på en sak, Gud har en mening med allt han gör. Varför vet jag inte, men jag har en teori om att det betyder så lite, när man ändå ska leva i fred och harmoni i en evighet efter vårat korta liv här på jorden.

Men allt det här med att Guds orsaker är otydliga.. det är ju bara en EGEN ursäkt på varför han låter allting ont ske.

Det är nog precis vad det låter som, ett universalt svar på varför Gud låter folk dö. Ens egna svar på varför han går emot sitt egna budskap, att han älskar oss alla.

Jag tycker inte man kan anklaga Gud för att vara ond.

Jag fick ju höra tidigare att jag inte har någon rätt att ifrågasätta Gud.

Men jo, under dessa förhållanden gör jag det.. om han har makten att få allt ont att sluta men inte gör det, då är han knappast särskild god, alls.

Har han planer för de 800+ miljoner människorna som lever i svält?

Planer för de ~20 barnen som dör i svält varje minut?

Planer för de 150000+ som dog på grund av eller efterverkningarna av tsunamin 2004?

Jag har svårt att acceptera det, så det styrker min uppfattning ytterliggare, att han med största sannorlikhet inte existerar.

Ps. Jag riktar inte dödsoffren mot dig, utan nämner i diskussionssyfte mot alla

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jo, under dessa förhållanden gör jag det.. om han har makten att få allt ont att sluta men inte gör det, då är han knappast särskild god, alls.

Planer för de 150000+ som dog på grund av eller efterverkningarna av tsunamin 2004?

Jag har svårt att acceptera det, så det styrker min uppfattning ytterliggare, att han med största sannorlikhet inte existerar.

1. Ja, saken är ju den att man vet inte om det är sant eller inte. Därför kan man aldrig vara säker på om det är ljug eller om det finns en Gud. Men jag gillar tanken på ett liv efter döden t.ex.

2. Det är det jag menar, han har en pan för varje människa (Om han nu finns), men vad vet jag inte, eftersom bara Gud vet vad han själv ska göra och varför. Om det nu är så bra i himelen, och låter alla komma dit, varför ska han då låta sina barn lida på jorden? Och enda sättet att komma till Gud är genom att dö?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Ja, saken är ju den att man vet inte om det är sant eller inte. Därför kan man aldrig vara säker på om det är ljug eller om det finns en Gud. Men jag gillar tanken på ett liv efter döden t.ex.

2. Det är det jag menar, han har en pan för varje människa (Om han nu finns), men vad vet jag inte, eftersom bara Gud vet vad han själv ska göra och varför. Om det nu är så bra i himelen, och låter alla komma dit, varför ska han då låta sina barn lida på jorden? Och enda sättet att komma till Gud är genom att dö?

1. har han en plan? vart står det?

2. nej du får inte komma till himmelen om du är bög och lite andra saker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Jesus:

9 Och när ni får höra om krig och uppror, så bli inte förskräckta. Ty sådant måste först hända, men det betyder inte att slutet kommer omedelbart.”

10 Vidare sade han till dem: ”Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike. 11Det skall bli stora jordbävningar och svält och pest på den ena platsen efter den andra. Lukasev. 21:9-11

11 Genom de redbaras välsignelse blir en stad upphöjd, genom de ogudaktigas mun rivs den ner. Ordspråksboken 11:11

2 Ett land i uppror får många herrar, men genom en klok och förståndig man skapas varaktig ordning. Ordspråksboken 28:2

34 Rättfärdighet upphöjer ett folk, men synd är folkens vanära. Ordspråksboken 14:34

2 När de rättfärdiga blir fler gläder sig folket, när den ogudaktige härskar suckar folket. Ordspråksboken 29:2

12 När de rättfärdiga triumferar är härligheten stor, när de ogudaktiga kommer till makten, får man leta efter människor. Ordspråksboken 28:12

28 När de ogudaktiga tar makten gömmer sig folk, när de förgås blir de rättfärdiga många. Ordspråksboken 28:28

Man kan alltså tolka fattigdom med att dom som är fattiga har valt fel ledare, den ogudaktige ledaren. Men om ni tänker efter så nmämns fattiga ofta i Bibeln, och Gud hyser en särskild kärlek till dom. Det är dom Jesus botar, dom fattiga och utsatta. Men om man nu tolkar det på det sättet att tror man inte på Gud, så finner man inte Lyckan, så kan man säga att dom har valt fel ledare, och den ledaren kan inte hjälpa dom. Men den rättfärdige ledaren ska hjälpa dom. Det är kanske inte många i ett fattigt land som får höra om Gud, därför är det de kristnas uppgift att berätta det för dom.

2.

1 Kor. 6:9-11

”Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare - ingen sådan får ärva Guds rike."

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 Kor. 6:11

Så har somliga av er levt, men ni har låtit tvätta er rena, ni har helgats och gjorts rättfärdiga genom herren Jesu Kristi namn och genom vår Guds ande.

1 Mos 1:27,28;2:24

” Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: 'Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden...' Det är därför en man lämnar sin far och mor för att leva med sin hustru, och de blir ett."

Lämnar man inte sin mor och far för att leva med sin hustru, så kan man inte uppfylla Jorden, och kan man inte uppfylla Jorden så följer man inte Guds vilja.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Jesus:

9 Och när ni får höra om krig och uppror, så bli inte förskräckta. Ty sådant måste först hända, men det betyder inte att slutet kommer omedelbart.”

10 Vidare sade han till dem: ”Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike. 11Det skall bli stora jordbävningar och svält och pest på den ena platsen efter den andra. Lukasev. 21:9-11

11 Genom de redbaras välsignelse blir en stad upphöjd, genom de ogudaktigas mun rivs den ner. Ordspråksboken 11:11

2 Ett land i uppror får många herrar, men genom en klok och förståndig man skapas varaktig ordning. Ordspråksboken 28:2

34 Rättfärdighet upphöjer ett folk, men synd är folkens vanära. Ordspråksboken 14:34

2 När de rättfärdiga blir fler gläder sig folket, när den ogudaktige härskar suckar folket. Ordspråksboken 29:2

12 När de rättfärdiga triumferar är härligheten stor, när de ogudaktiga kommer till makten, får man leta efter människor. Ordspråksboken 28:12

28 När de ogudaktiga tar makten gömmer sig folk, när de förgås blir de rättfärdiga många. Ordspråksboken 28:28

Man kan alltså tolka fattigdom med att dom som är fattiga har valt fel ledare, den ogudaktige ledaren. Men om ni tänker efter så nmämns fattiga ofta i Bibeln, och Gud hyser en särskild kärlek till dom. Det är dom Jesus botar, dom fattiga och utsatta. Men om man nu tolkar det på det sättet att tror man inte på Gud, så finner man inte Lyckan, så kan man säga att dom har valt fel ledare, och den ledaren kan inte hjälpa dom. Men den rättfärdige ledaren ska hjälpa dom. Det är kanske inte många i ett fattigt land som får höra om Gud, därför är det de kristnas uppgift att berätta det för dom.

2.

1 Kor. 6:9-11

”Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare - ingen sådan får ärva Guds rike."

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 Kor. 6:11

Så har somliga av er levt, men ni har låtit tvätta er rena, ni har helgats och gjorts rättfärdiga genom herren Jesu Kristi namn och genom vår Guds ande.

1 Mos 1:27,28;2:24

” Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: 'Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden...' Det är därför en man lämnar sin far och mor för att leva med sin hustru, och de blir ett."

Lämnar man inte sin mor och far för att leva med sin hustru, så kan man inte uppfylla Jorden, och kan man inte uppfylla Jorden så följer man inte Guds vilja.

grattis, du har just lyckats säga emot dig själv och visat att bibeln säger emot sig själv. du sa att du inte kände till guds plan och att ingen gör det, sen skriver du upp en massa exempel på guds plan. sen skriver du att gud förlåter bögar och "orent" folk, medan man kan på andra ställen i bibeln läsa om hur de omedelbart ska dödas.

"20:13 If a man also lie with mankind, as he lieth with a woman, both of them have committed an abomination: they shall surely be put to death; their blood shall be upon them." - tredje moseboken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...