Soad_token Skrivet 3 November 2008 Rapport Dela Skrivet 3 November 2008 Vad har musik med övernaturliga varelser att göra? Religion behöver ju inte handla om övernaturliga varelser. Skulle väl säga att Gud (alla o all dom typerna) är övernaturliga, enligt religionen iaf, de kan ju ändra vad de vill och anta vilken form som helst, vilket ju inte är något normalt elelr som sker i naturen. Och om vi diskuterar religon ( som du sa) så tror man ju på det som religionen i fråga handlar om en eller flera gudar. Är man troende så tror man ju också på en högre makt, som inte är naturlig. Soad_token Se t.ex. neanderthalarnas religion på stenåldern, den innefattade inga gudar. De målade grottmålningar för att de trodde att de skulle få bättre byten i deras jakt då och liknande. Sedan kom homo sapiens under stenåldern och började dyrka gudar som solguden, vindguden och liknande, det är då religionen börjar likna våran mer. Så religion behöver inte ha gudar i sig, däremot finns det få religioner som inte har det och inte har övernaturliga ting. (hittar inget bättre ord för att förklara det) Ok du har rätt, men som du sa, alla religioner idag (mer eller mindre) innehåller något övernaturligt som en elelr flera gudar. Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 5 November 2008 Rapport Dela Skrivet 5 November 2008 Skrattar alltid lika mycket när jag ser ett sådant argument, visst har det hänt, men knappast bara inom religioner, det har hänt många andra gånger också. Kolla bara på Stalin och Hitler. I politiken sker detta hela tiden, och med kapitalismen lika så (när den faktiskt är uppbyggd så) och kolla bara på stalinistiska regimer. Nej, det är människans fel, inte kommunismens fel, inte kapitalismens fel och inte religionens fel. Det är människan som gör det och inte ideologin/tron. Det låter som om du försöker få folk att tycka det är okej vad personer som utnyttjat folks tro har gjort. Du kan inte skylla allt på människan, eller jo det kan du, men vilket redskap skulle de kunna använda för att förtrycka utan dessa ideologier och religioner? inte mycket. Det är båda parters fel, människors maktbegär och ideologier / religioners brister För att människan är den som har skapat "svält och sådant", det är människans fel och Gud ska inte städa upp efter oss. Bortskämda blir vi i himmelen, inte här. Detta har jag nämnt förr men. Så Gud låter oss lida, Gud låter oss svälta, Gud låter oss förgöra varandra. Är han ens värd att tillbe? Man kan ju undra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Ubuntu Skrivet 6 November 2008 Rapport Dela Skrivet 6 November 2008 Det låter som om du försöker få folk att tycka det är okej vad personer som utnyttjat folks tro har gjort. Du kan inte skylla allt på människan, eller jo det kan du, men vilket redskap skulle de kunna använda för att förtrycka utan dessa ideologier och religioner? inte mycket. Det är båda parters fel, människors maktbegär och ideologier / religioners brister Religioner och ideologier är människans påfund och du säger att jag inte kan skylla på människan? Människan har missbrukat den fria viljan och satt sig i den situation hon sitter i. Detta har jag nämnt förr men.Så Gud låter oss lida, Gud låter oss svälta, Gud låter oss förgöra varandra. Är han ens värd att tillbe? Man kan ju undra. Jag tycker inte att Gud ska blanda sig in oss här på jorden, vi har fri vilja och då är det klart att Gud låter oss missbruka den här även om man kommer att bli bestraffad för det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst ihabba123 Skrivet 6 November 2008 Rapport Dela Skrivet 6 November 2008 Tror på religion det är som en garanti att man kommer till himlen om vetenskap har fel. Men jag ser inte religion som en garanti. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 7 November 2008 Rapport Dela Skrivet 7 November 2008 Detta har jag nämnt förr men. Så Gud låter oss lida, Gud låter oss svälta, Gud låter oss förgöra varandra. Är han ens värd att tillbe? Man kan ju undra. Jag tycker inte att Gud ska blanda sig in oss här på jorden, vi har fri vilja och då är det klart att Gud låter oss missbruka den här även om man kommer att bli bestraffad för det. Ok, men varför visar sig inte gud för oss då? Och låter oss sedan låter oss göra våra egna beslut? Och varför skulle man behöva gå i kyrka va spelar det för roll egentligen? Eller om gud nu är så älskande och rättvis som man påstår varför låter han en massa hemskt hända, jag menar om någon överlever en flygplans crach så är det ett mirakel, men att 250 andra dog bryr han sig inte om då eller? :huh: Tror på religion det är som en garanti att man kommer till himlen om vetenskap har fel. Men jag ser inte religion som en garanti. Ok Ihabba123 skulle inte du kunna börja tänka egenom dina svar innan du postar här i debatt delen iaf? Du har ännu en gång lyckats argumentera mot dig själv. Du säger att du tror på religion som en garanti, men att du inte tror på religionen som en garanti :blink: Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst ihabba123 Skrivet 7 November 2008 Rapport Dela Skrivet 7 November 2008 Asså, jag menar att man ska tro på gud endå se det som en garanti fast att man endå inte gör det. Lite svårt att förklara. :huh: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Ubuntu Skrivet 7 November 2008 Rapport Dela Skrivet 7 November 2008 Ok, men varför visar sig inte gud för oss då? Och låter oss sedan låter oss göra våra egna beslut? Tycker faktiskt att det är jävligt själviskt av dig att ens bara tänka tanken på att Gud ska visa sig så lite som 2000 år efter den senaste gången. Varför ska han visa sig för oss just nu när det kommer att gå flera hundra miljoner år, vi är säkerligen inte så viktiga alls för Gud. Och varför skulle man behöva gå i kyrka va spelar det för roll egentligen? Eller om gud nu är så älskande och rättvis som man påstår varför låter han en massa hemskt hända, jag menar om någon överlever en flygplans crach så är det ett mirakel, men att 250 andra dog bryr han sig inte om då eller? :huh:Läs Bibeln och förstå vad fri vilja är så får du svar på dina frågor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 7 November 2008 Rapport Dela Skrivet 7 November 2008 Detta har jag nämnt förr men. Så Gud låter oss lida, Gud låter oss svälta, Gud låter oss förgöra varandra. Är han ens värd att tillbe? Man kan ju undra. Jag tycker inte att Gud ska blanda sig in oss här på jorden, vi har fri vilja och då är det klart att Gud låter oss missbruka den här även om man kommer att bli bestraffad för det. Om Gud har lämnat oss, varför ska vi då be och tro på honom? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Ubuntu Skrivet 7 November 2008 Rapport Dela Skrivet 7 November 2008 Detta har jag nämnt förr men. Så Gud låter oss lida, Gud låter oss svälta, Gud låter oss förgöra varandra. Är han ens värd att tillbe? Man kan ju undra. Jag tycker inte att Gud ska blanda sig in oss här på jorden, vi har fri vilja och då är det klart att Gud låter oss missbruka den här även om man kommer att bli bestraffad för det. Om Gud har lämnat oss, varför ska vi då be och tro på honom? Vem har sagt att Gud lämnat oss? Han bryr sig kanske inte bara om just oss år 2008 så mycket.Det var då f*n vad folk var själviska nuförtiden. (Ta inte åt dig av den föregående meningen Garone med tanke på att både du och jag vet att du inte är självisk.) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MysticGohan Skrivet 7 November 2008 Rapport Dela Skrivet 7 November 2008 Detta har jag nämnt förr men. Så Gud låter oss lida, Gud låter oss svälta, Gud låter oss förgöra varandra. Är han ens värd att tillbe? Man kan ju undra. Jag tycker inte att Gud ska blanda sig in oss här på jorden, vi har fri vilja och då är det klart att Gud låter oss missbruka den här även om man kommer att bli bestraffad för det. Om Gud har lämnat oss, varför ska vi då be och tro på honom? Vem har sagt att Gud lämnat oss? Han bryr sig kanske inte bara om just oss år 2008 så mycket.Det var då f*n vad folk var själviska nuförtiden. (Ta inte åt dig av den föregående meningen Garone med tanke på att både du och jag vet att du inte är självisk.) ok, så han bryr sig inte om oss år typ 1700-2008, varför är det då för poäng att slösa tid på att be till han om han inte bryr sig/vet om att vi ber? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 7 November 2008 Rapport Dela Skrivet 7 November 2008 Vem har sagt att Gud lämnat oss? Han bryr sig kanske inte bara om just oss år 2008 så mycket. Det var då f*n vad folk var själviska nuförtiden. (Ta inte åt dig av den föregående meningen Garone med tanke på att både du och jag vet att du inte är självisk.) Har lite svårt att tycka att det är själviskt att inte vilja brinna i h*lvetet, om den versionen stämmer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Ubuntu Skrivet 8 November 2008 Rapport Dela Skrivet 8 November 2008 ok, så han bryr sig inte om oss år typ 1700-2008, varför är det då för poäng att slösa tid på att be till han om han inte bryr sig/vet om att vi ber? Vart lite felformulerat förut, Gud bryr sig om oss, men saken är den att han inte verkar ha någon anledning till att uppenbara sig för oss alla. Har lite svårt att tycka att det är själviskt att inte vilja brinna i h*lvetet, om den versionen stämmer.Sa aldrig något om det, jag sa att det var själviskt att tycka att Gud skall uppenbara sig för oss alla nu 2008 år efter den senaste gången när det kommer att gå ett oändligt antal år till. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.