Hoppa till innehåll

Religion


kola_king

Rekommendera inlägg

  • Svar 455
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Om personer har fått personliga bevis på att gud finns som jag nämnde tidigare så måste de ju anpassa sin tro efter det, antingen att gud skapade big bang eller tvärt om.

Jag antar att du menar "näradödenupplevelser"? Tillfällen då människor verkar se ett vitt ljus eller hör gud prata med en?

 

Man kan också vara realistisk, eftersom det är hjärnan som skapar den hallucinationen. Till exempel när man ligger i hjärtstillestånd eller liknande händer det en rad kemiska kedjereaktioner i kroppen och det är inte så konstigt att man får en bild i huvudet eller att man hör någon röst. Det är som en okontrollerbar dröm, inte så jävla konstigt.

 

Så var det nock med dessa dumma påståendena.

 

Men att man ser saker utanför kroppen som man sedan bekräftar när man vaknar är mer än bara hallucinationer.

Och eftersom de flesta inte tror på någon som säger att den har flugit utanför sin kropp blir det endast ett personligt bevis på att övernaturliga saker existerar.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför upprepar du samma sak om och om igen? Var får du desperat rationalisering ifrån?

 

Därför att du förmodligen inte förstått vad jag försökt förmedla

 

Desperat rationalisering är "mitt" ord för att beskriva troende som i ett desperat (ja) försök att få sin tro mer trovärd eller bekräftad genom att ta ifrån fakta. De rationaliserar fakta med deras gud, i detta fall "Isåfall orsakade Gud Big Bang!" hur tydlig måste jag vara egentligen.

 

Och eftersom de flesta inte tror på någon som säger att den har flugit utanför sin kropp blir det endast ett personligt bevis på att övernaturliga saker existerar.

Och hur är det ett bevis för övernaturliga saker...

Enligt vissa artiklar och annat får 1/10 någon gång en Out-of-Body experience, ofta vid näradöden upplevelser

 

Då jag starkt betvivlar Guds existens, delvis för att jag tycker han är ond (om han nu fanns) så har jag svårt att acceptera att någon blivit övertygad om Guds existens för att de haft en upplevelse under sömn eller under akuta förhållanden som bevisligen får hjärnan att gå i högvarv

 

Troligast är att troende tar det som ett bevis bara för att de är så benägna att verifiera deras tro

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att bara få en OOBE är inget bevis men om man sett något utanför sin kropp som man sedan kunnat kolla på efter man vaknar och bekräfta det börjar det likna ett bevis. Det finns ett experiment som är att lägga ett kort från en kortlek nånstans och sedan kolla på det under sin OOBE, om man sedan vaknar och ser det kortet man såg så är det ett bevis på att man varit utanför kroppen och övernaturliga saker existerar, det är 2% att få rätt om man chansar och om man gör om experimentet och lyckas igen är det runt 0.04% att man chansat båda gångerna.

 

Om en troende skulle upplevt en OOBE skulle han säga att han haft kontakt med gud. Det finns ingen bra definition för gud men om gud är en kraft som styr övernaturliga saker såsom fysiken styr naturliga saker så låter det rimligt att han haft kontakt med gud.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"men om man sett något utanför sin kropp som man sedan kunnat kolla på efter man vaknar och bekräfta det börjar det likna ett bevis."

Beror på vad det är, talar vi om att någon flugit utomhus under en OOBE?

Skulle inte förvåna mig om man då kunde urskilja saker som man bara varit medveten om undermedvetet, d.v.s att man inte lade märke till det när man såg det när man var vaken.

Kanske att man går förbi en röd cykel på väg hem, knappast något man lägger på medvetandet, men undermedvetet så...

Vem vet.

 

In some cases the phenomenon appears to occur spontaneously; in others it is associated with a physical or mental trauma, use of psychedelic drugs, dissociative drugs, or a dream-like state.

Many techniques aiming to induce the experience deliberately have been developed, for example visualization while in a relaxed, meditative state.

Recent (2007) studies have shown that experiences somewhat similar to OBEs can be induced by direct brain stimulation. Some of those who experience OBEs claimed to have willed themselves out of their bodies, while others report having found themselves being pulled from their bodies (usually preceded by a feeling of paralysis).

In other accounts, the feeling of being outside the body was suddenly realized after the fact, and the experiencers saw their own bodies almost by accident.

OBEs often occur during the borderline stage between REM sleep and arousal when sleep paralysis may persist and dream imagery may mingle with sensory input.

 

OOBE är mer eller mindre inget annat än en psykad "dröm" eller en bieffekt av droger/medicin

Jag tvekar inte så mycket på att OOBE händer, men varför någon ska försöka påstå att de hade kontakt med Gud för att de var i ett psykat drömtillstånd tycker jag är fånigt.

 

OOBE låter inte så mycket konstigare än en mardröm jag hade när jag var sjuk, s.k feberdröm.

Grejen var att jag fortsatte drömma och såg drömmen samtidigt som jag visste precis var jag var, jag var "vaken". Det var som att se två scenarier samtidigt.

Sjuka saker kan hända under sömn

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Adolfus
Desperat rationalisering är "mitt" ord för att beskriva troende som i ett desperat (ja) försök att få sin tro mer trovärd eller bekräftad genom att ta ifrån fakta. De rationaliserar fakta med deras gud, i detta fall "Isåfall orsakade Gud Big Bang!" hur tydlig måste jag vara egentligen.

Men då pratar vi ju inte ens om samma sorts troende människor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tänkt ett tag. Just nu tror jag att det kan finnas någon gud men den passar inte in på dagens definition av gud. Det förklarar även argumentet "Om det finns en gud varför händer då detta dåliga mig?".

 

Om OOBE bara är en dröm eller något mer diskuteras en del om men de som haft det och sätt saker utanför sin kropp som de sedan bekräftat vet att det är mer än bara en dröm.

 

Det du upplevde när du var sjuk kan ha varit en Lucid dröm, att vara medveten att man drömmer. Man kan träna på det och jag har haft runt 15 lucid drömmar. Jag har även haft en kort upplevelse under natten som jag tror var en OOBE efter att ha kollat upp vad man får för känslor och upplevelser innan och under OOBEs, det kändes mycket annorlunda än en dröm men jag kan inte bekräfta att jag var utanför min kropp på riktigt. Jag har även förberett ett kort som jag pratade om i mitt förra inlägg som jag ska kolla på ifall jag får det igen för att kunna bekräfta att jag var utan för kroppen :)

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det du upplevde när du var sjuk kan ha varit en Lucid dröm, att vara medveten att man drömmer.

Feberdröm

Luciddrömmar har jag rätt ofta, jag vet att det som "händer" runt mig är en dröm, medans jag under den där sjuka natten fortfarande "drömde" när jag var "vaken" (då jag visste vart jag var, dag, tid etc)

Verkar dock inte ens kunna hitta något officiellt om feberdrömmar, många påstår sig ha sjuka drömmar när de är sjuka dock

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt vad du menar med att drömma när du var vaken, finns förmodligen många tolkningar av det.

Om man har en OOBE så brukar man nästan alltid (speciellt som nybörjare) höra ett brusande ljud och känna en slags vibration (jag har upplevt båda) innan eller under OOBE. Om du inte upplevde något av det var det förmodligen ingen "riktigt OOBE".

 

Jag tvekar inte så mycket på att OOBE händer, men varför någon ska försöka påstå att de hade kontakt med Gud för att de var i ett psykat drömtillstånd tycker jag är fånigt.

Hittade detta citatet:

"Before I died and came back, I was just human. When I was out of my body, I was a different being altogether. I now know what I am - a human and a being - and I know now that God is real." - R, Wales, 1966, (at the age of 11).

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

David Icke säger något bra som passar in i denna diskussionen. han säger att våran uppfattning om världen runt omkring oss beror på hur våra hjärnor avkodar den. alltså är en upplevelse, en känsla, en syn, ett minne inte i närheten av bevis nog i en sådan här debatt. för det spelar ingen roll om man "upplevde" Gud eller inte, det handlar om att med olika instrument "mäta" gud, att registrera hans närvaro, då har du fått någon som närmar sig ett objektivt bevis.

 

att "vakna upp ur sin kropp" och se ett kort som man har ställt dit innan man somnar är absolut inget bevis för en OOBE. om du däremot somnar och någon annan placerar kortet i rummet så att du kan se det från sängen och tar bort det innan du vaknar och du ändå kan berätta vad kortet befann sig, då börjar det likna ett "bevis" för att du haft en OOBE. annars kan det lika gärna ha varit en illusion som din hjärna gjorde när du sov.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

att "vakna upp ur sin kropp" och se ett kort som man har ställt dit innan man somnar är absolut inget bevis för en OOBE. om du däremot somnar och någon annan placerar kortet i rummet så att du kan se det från sängen och tar bort det innan du vaknar och du ändå kan berätta vad kortet befann sig, då börjar det likna ett "bevis" för att du haft en OOBE. annars kan det lika gärna ha varit en illusion som din hjärna gjorde när du sov.

Att bara få en OOBE är inget bevis men om man sett något utanför sin kropp som man sedan kunnat kolla på efter man vaknar och bekräfta det börjar det likna ett bevis. Det finns ett experiment som är att lägga ett kort från en kortlek nånstans och sedan kolla på det under sin OOBE, om man sedan vaknar och ser det kortet man såg så är det ett bevis på att man varit utanför kroppen och övernaturliga saker existerar, det är 2% att få rätt om man chansar och om man gör om experimentet och lyckas igen är det runt 0.04% att man chansat båda gångerna.
1. ta ett kort från en kortlek utan att kolla på det

2. få en OOBE och kolla på kortet

3. kolla på kortet när du vaknar, om det är samma kort som du såg under din OOBE så var du utanför din kropp

 

Har även hört om att att flytta föremål eller måla något under OOBE som sedan finns där när man vaknar och kollar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag säger bara en sak:

 

http://img48.imageshack.us/img48/4219/zv57axh9id0gxgnvcyb4ics.gif

 

Vilket med x = pi ger:

 

c88a025499306e755875bdd65e74d7435feab510.png

 

(Eulers identitet) Detta är helt jävla fascinerande enligt mig, och detta tar jag som bevis för att det finns någon slags ordning i universum. :)

 

Notera att jag är halvt skämtsam när jag skriver det här inlägget, men inte helt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...