Northwest Skrivet 9 December 2008 Rapport Dela Skrivet 9 December 2008 kan du förklara lite mer? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TiredRacoon Skrivet 9 December 2008 Rapport Dela Skrivet 9 December 2008 kan du förklara lite mer?En atom med två negativt laddade elektroner reagerar med plusladdade atomer (eller något sånt- NO är inte mitt starkaste ämne).Så genom att låta två ämnen reagera med varandra så kan man få reda på hur de ser ut. Den där "magiska sanden" tillexempel, som man kan hälla i vatten utan att den blir blöt- Den är ju uppbyggd av ett material som inte reagerar med vatten (Vanlig sand klumpar ju och blir lerig). Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Northwest Skrivet 11 December 2008 Rapport Dela Skrivet 11 December 2008 mhm aja,har ändå för mig att våran NO larrar sagt att man kan se atomer med speciella mikroskåp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nomatic Skrivet 12 December 2008 Rapport Dela Skrivet 12 December 2008 mhm aja,har ändå för mig att våran NO larrar sagt att man kan se atomer med speciella mikroskåp. Nej man kan inte se atomer.Du vet att lärarna kan ha fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fality Skrivet 12 December 2008 Rapport Dela Skrivet 12 December 2008 mhm aja,har ändå för mig att våran NO larrar sagt att man kan se atomer med speciella mikroskåp. Nej man kan inte se atomer.Du vet att lärarna kan ha fel. Det finns ju en anledning till att de blev NO-lärare istället för forskare eller något annat tufft. :lol: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TiredRacoon Skrivet 13 December 2008 Rapport Dela Skrivet 13 December 2008 Elektronmikroskåp kan visa atomer- Det är så vi kan arbeta med nanoteknik. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mangekyoucake Skrivet 13 December 2008 Rapport Dela Skrivet 13 December 2008 Atomer är söta. Särskilt kolatomen som kan playa sin fru med tre andra samtidigt ;> Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst SpammeR Skrivet 14 December 2008 Rapport Dela Skrivet 14 December 2008 Det var en gång två sandkorn som gick i öknen. då sa den ena tillden andra: - jag är en apa med Jet-pack. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 14 December 2008 Rapport Dela Skrivet 14 December 2008 (redigerat) man kan se atomer med specialbyggda mikroskåp. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Atomic_resolution_Au100.JPG detta är en bild tagen på guldatomer. bilden komemr från wikipedia. bildtexten lyder så här: "Scanning tunneling microscope image showing the individual atoms making up this gold (100) surface. Reconstruction causes the surface atoms to deviate from the bulk crystal structure and arrange in columns several atoms wide with pits between them." man kan inte än se atmomers kärnor. Redigerat 14 December 2008 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst SpammeR Skrivet 14 December 2008 Rapport Dela Skrivet 14 December 2008 man kan se atomer genom ett elektromikroskåp http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Atomic_resolution_Au100.JPG detta är en bild tagen på min underkropp, snyggt ellerhur?. mycket intressant Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
avatar22 Skrivet 19 December 2008 Rapport Dela Skrivet 19 December 2008 nej man kan inte se atomer bara med speciella mickroskop:P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 19 December 2008 Rapport Dela Skrivet 19 December 2008 Väte har atomnummer 1, alltså en elektron. Syre har atomnummer 8, alltså åtta elektroner. Ett av dessa atomer har en negativladdning, och ena har positiv, på så sätt kan dessa atomer förena sig i en kemiskbindning och bilda H 2 O, vattenmolekyl. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.