Hoppa till innehåll

Tiden


Skurken

Rekommendera inlägg

  • Svar 218
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Det skulle vara att någon från din framtids framtid ändrar din framtid.

 

Alltså, om "bollen" ligger "om ett år" så kan någon komma från två år senare (som går bakåt i tiden) och ta bollen.

Men om framtiden redan existerar, så är det ju framtiden att någon annan hämtar din boll. Men om framtiden är så att du hämtar bollen om ett år (om du skulle förespå det) så finns ju bollen inte kvar om två år. Visserligen om någon skulle gå tillbaka i tiden och ta bollen före du tog bollen ändras ju tidslinjen från den punkten att han tar upp bollen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, det var därför jag inom parantes skrev "(som går bakåt i tiden)". Den som kommer från framtiden (två år senare) måste ju ha rest tillbaks i tiden i så fall. Vi hamnar åter igen på den stora frågan: Är det möjligt att resa tillbaks i tiden?

Antagligen, om man använder sig av mörk energi för att få den omvända tidskränkningen som gravitation ger. då borde tiden gå baklänges?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill faktiskt inte säga att det är omöjligt, men det känns väldigt obegripligt. eftersom fart definieras som sträcka/tid så antar jag att det krävs en förståelse av tiden för att få en komplett förståelse av vad fart eller hastighet är.

 

och påverkas tidsförflyttningen av om man färdas t.ex. (-m)/s eller m/(-s)? för båda resulterar i negativ fart men resulterar båda i negativ tidsförflyttning?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Anta att både m och s är positiva)

 

Om man ska ha farten m/(-s) så måste man ju färdas i negativt tidsflöde, a.k.a. göra det som det är meningen att man ska göra med hjälp av att ha farten m/(-s). Det blir en någon slags paradox: Målet med att färdas i negativt tidsflöde är att kunna färdas i negativt tidsflöde, om du förstår vad jag menar.

 

Och angående (-m)/s så är från vad vi alla har lärt oss en sträcka endast definerad för positiva värden. En möjlighet är att någon utvidgar begreppet sträcka så att det defineras även för negativa värden.

 

Jag hittade även att fart defineras som: Abs((ds)/(dt)) där Abs(x) står för absolutvärdet av x. Och vi vet också alla att absolutvärden inte kan vara negativa. Vilket skulle betyda att: även om ds eller dt (som står för delta t eller differentialen av t (förstod inte vilken av de två nämnda det var menat som), du kan även kalla det för förändringen av tiden respektive sträckan) skulle bli negativa (vilket matematiskt skulle vara möjligt om man t.ex. graderar en bana och sen kör på motsatt håll. Eller om man spolar tillbaks ett race så att både tiden och sträckan blir negativa) så skulle farten ändå inte bli negativ.

 

En annan definition av fart kan vara att fart är lika med magnituden (även kallad beloppet) av vektorn "hastighet". Än en gång så kan magnituden av en vektor aldrig vara lika med ett negativt tal.

 

With all that said, det skulle kunna vara möjligt att få negativ fart om fysiker/matematiker ger en utveckling av fartens definiton och beskriver händelser som vi hittils inte har gjort med hjälp av begreppet "fart". Ett exempel är uppfinningen av imaginära och komplexa tal för att expandera vårt talområde tillräckligt så att även kvadratrötter av negativa tal blev definerade (lösningen till ekvationen x^2 = -1 är x = i eller x = -i). Eller uppfinningen av rationella tal så att t.ex. ekvationen: 2x = 3 ska bli lösbar.

 

Hoppas att det inte blev för kladdigt nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

inte blev det kladdigt, men det blev komplicerat, jag har förvisso MVG i matte B men det där var nog åtminstone ett steg över min kunskap av fysik och matematik, men jag förstod på ett ungefär vad du menade. kom ihåg att skillnaden mellan hastighet och fart är att hastighet är en vektorstorhet och har en specifik riktning, nått som fart inte har.

 

 

nu svävar jag ut i filosofins obegränsade värld, bara så du är med på det:

 

negativ längd kan kanske existera som någon form av "avsaknad av längd" eller relativ längd. t.ex. har ljus en relativ vikt eftersom e=mc^2 och det är därför som ljus böjs av gravitation. på ett liknande sätt kan kanske en storhet av något slag ha en relativ längd som visar sig vara negativ. jag kan tänka mig t.ex. att i svarta hål finns ett "underskott" av längd.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, jag vet att hastigheten är en vektorstorhet.

 

Ditt andra stycke låter också vettigt. En avsaknad längd. Jag ska försöka tänka lite på vad det skulle innebära. En nyckel till att uppnå negativ fart är kanske att utvidga våra alldagliga/nutida definitoner. Jag använde ett exempel med komplexa tal utan att tänka på att det kanske var på lite högre nivå. Men man kan ta ett enklare exempel:

 

Vi tänker oss att endast de Naturliga talen (0, 1, 2, 3, 4...) är definerade. Om någon frågade vilka lösningar ekvationen (x+5 = 3) hade så skulle man få svaret att den saknade lösningar. Tal är definerade endast för positiva heltal (plus noll). Men en matematiker kan komma och säga att man även kan anpassa matematiken till något som han kallar "negativa" tal, genom att ge varje positivt heltal en negativ representation där avståndet från noll är lika stort men där det nybildade talet ligger på andra sidan noll så har man (något slarvigt) definerat alla de hela talen och ekvationen (x+5 = 3) skulle få lösningen: "motsatsen till 2" eller (x = -2). Genom att utvidga vårt talområde så kan vi tänka oss saker som förut var omöjliga.

 

Exemplet som jag i det förra inlägget använde var utvidgingen som innebär de komplexa talen. Med hjälp av dessa så kan vi definera kvadratroten av negativa tal och på så sätt lösningar till godtyckliga polynomekvationer (t.ex. andragradsekvationer).

 

Här är lite Off-topic info om de komplexa talen:

 

Grunden av de komplexa talen kallas den imaginära enheten och betecknas i . Du kan tänka den som: i = Rot(-1) (alltså kvadratroten av minus ett).

 

T.ex.:

 

x^2-2x+2 = 0

 

PQ-formeln ger:

 

x = 1 +- Rot(1-2)

 

x = 1 +- Rot(-1)

 

x_1 = 1+i

x_2 = 1-i

 

Talen (1 + i) och (1 - i) kallas komplexa tal.

 

Med hjälp av den imaginära enheten kan man även dra roten av godtyckliga negativa tal:

 

x^2-4x+13 = 0

 

x = 2 +- Rot(4-13) = 2 +- Rot(-9) = 2 +- Rot(-1)*Rot(9) = 2 +- 3i

 

x_1 = 2+3i

x_2 = 2-3i

 

Talen (2+3i) och (2-3i) är också komplexa tal.

 

Vi har än en gång utvidgat vårt talområde så att det som förut var omöjligt och svårt att föreställa sig nu kan beskrivas matematiskt. Ser du min poäng? Negativ fart kanske inte är definerad i nuläget, men det kan bli.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan att utveckla matematiken till något som inte finns idag och att utveckla fysiken till något som inte finns idag är att matematiken är teoretisk medan fysiken är praktisk (till en viss grad d.v.s.). :/

Redigerat av Chagi
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Wasd, din första video sa saker som jag tänkte skriva...

@Chagi, Tid är inte bara ett mått som människan har hittat på, tid är nått som alltid har funnit, för om Tid inte hade funnits, då hade inget kommit någon stans, det hade varit som en bild.

----------------------------------------------------------

Om du förflyttar dig i ljusets hastighet till ett ställe, och använder ett teleskop och tittar tillbaka till där du åkte ifrån, så kan du se dig själv åka, därför att informationen om att du åker sprids med ljusets hastighet.

 

Jag tror att man kan åka framåt i tiden, men inte bakåt. Anledningen till att man inte skulle kunna åka bakåt i tiden är att om du åker bakåt i tiden och gör något mot dig själv, så kommer den "Du" du gör det mot göra det igen, för han kommer ju göra samma saker som du har gjort/gör/kommer göra, och det betyder att allt som händer har hänt, och kommer hända igen, och det kommer hålla på så i all evighet( Ung det som händer i Harry Potter 3).

 

EDIT: Förklarade så bra jag kunde, men om någon inte fattar, så ska jag försöka förklara bättre imon när jag är piggare.

är inte så bra på att debattera men jag tängte på det att man inte kan åka bakåt för att om man gör någonting mot sig kommer man att göra det i all evighet (ni fattar vad jag menar)

 

men om man nu skulle döda sin pappa eller sin mamma som någon sa är det väl så då är man väl inte född, så när man åker fram i tiden igen och går fram till sin kompis (dåvarande kompis) fråger väl kompisen ungefär "har vi träffats" eller "vem är du"

 

skrev så bra jag kunde hoppas ni fattar

Redigerat av Jonas_95
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...