Hoppa till innehåll

Tiden

Skurken

Rekommendera inlägg

Jag tror man inte kan åka varekn fram eller bak i tiden. För bak i tiden är något som redan har skett då kan man liksom inte ändra det om ni fattar :P

Och fram tror jag om man kommer upp i en hastighet som är snabbare än tiden så kan man komma fram i tiden men eftersom tiden inte har skett så kan man inte komma fram i tiden.

har även hört att solens stårlar är så snabbt att om man åker i den hastigheten så är du framme lika fort som du startade. men om det hade varit sant då skulle det inta ta 8 min för solens stårlar att komma till jorden.

Kanske ni inte fattar riktigt vad jag menar men jag har förklarat så gott jag kan :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 218
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Finns nog sätt.

När man är uppe i rymden går ju tiden mycket snabbare, man stannar i rymden i 10 år och det har gått 100 år (Något sådant) på jorden.

Jag skulle tro att om man springer/färdas tillräckligt snabbt så ska man kunna åka tillbaks i tiden.

LoL stämmer inte alls. Tiden går lika snabbt ute i rymden som här på jorden. Det man syftar på är att det inte finns någon gravitation i rymden, så utseendemässigt åldras du inte alls lika snabbt (En 90-åring som varit i rymden i 50 år skulle inte se mycket annorlunda ut då det är gravitationen här på jorden som ger upphov till rynkor, sämre hållning osv i hög ålder).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns nog sätt.

När man är uppe i rymden går ju tiden mycket snabbare, man stannar i rymden i 10 år och det har gått 100 år (Något sådant) på jorden.

Jag skulle tro att om man springer/färdas tillräckligt snabbt så ska man kunna åka tillbaks i tiden.

Ta bort din ava, tvivlar på att anonymous vill ha stöd från sådana som dig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Tidsdilation kan påverkas utav två faktorer:

Gravitation och Hastighet.

Man kan inte direkt kalla tidsdilation för tidsresor, då man varken åker bak eller fram i tiden. Men man slöar ner tiden runtom sig (Eller snabbar upp tiden vid sig).

Gravitation:

Ju högre gravitation du utsätts för, destå långsammare går tiden för dig. Detta är inte bara teoretiskt bevisat, utan man har sett det i praktiken genom att man lämnar Atomklockor i sateliter och på Mars och ser hur tiden har gått snabbare på dessa atomklockor, då Mars och Rymden har lägre gravitation än att vara på Jorden.

Detta skulle man kunna använda, genom att placera sig relativt nära ett svart hål, som har en extrem gravitation. Efter ett par år i det svarta hålet, har det gått tusentals år utanför det svarta hålet. Så du har "rest framåt i tiden".

Tyvärr så har vi inga Svarta hål nära vårt solsystem, teknologin för att resa till dem, eller teknologin för att inte slitas till grundämnen vid deras närhet.

Hastighet:

Ju högre hastighet du håller, destå långsammare går tiden för dig. Så om vi säger att du bygger ett rymdskepp som kan åka i 99% av ljusets hastighet, och du åker i den hastigheten i 1 år, så kommer det gå flera hundra tusen år utanför skeppet.

Tyvärr så har vi inte teknologin för att bygga rymdskepp som kan färdas i ens 10% av ljusets hastighet.

Jag har inte hört om något sätt att åka BAK i tiden. Så vitt jag har hört, så är detta teoretiskt omöjligt.

Vi skulle kunna använda oss av båda sätten i framtiden, då vi förhoppningsvis får dessa teknologier. Men det blir troligen om tusentals år, då vi lever för att se det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att snurra Jorden baklänges skulle nog som några redan har sagt bara rubba årstiderna, våra hjärnor lär ju inte påverkas av Jordens rotation. Att resa i tiden kan bli möjligt igår, eftersom någon kanske kommer på det om några eller flera år och reser tillbaka i tiden och berättar. Jag är knappast någon forskare så jag har inga ordentliga teorier direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Att snurra Jorden baklänges skulle nog som några redan har sagt bara rubba årstiderna, våra hjärnor lär ju inte påverkas av Jordens rotation. Att resa i tiden kan bli möjligt igår, eftersom någon kanske kommer på det om några eller flera år och reser tillbaka i tiden och berättar. Jag är knappast någon forskare så jag har inga ordentliga teorier direkt.

Det är nog omöjligt att resa bakåt i tiden, men möjligt att resa framåt.

Läs mitt inlägg 2 inlägg ovanför ditt.

Ifall det skulle vara möjligt att resa tillbaks i tiden, även om dagens fysikteorier och observationer inte bevisar såna möjligheter, så skulle våran historia redan förändrats genom att någon har rest bak i tiden och ändrat på en massa, t.ex. styrt över dem primitiva Egypterna eller Romarna då tidsresenärerna har teknologi som dem antika människorna ser som Gudakrafter.

Det finns dock möjligheten att jorden och människorna på den förstörs innan vi har kommit fram till sådan teknologi, vilket gör så att ovanstående exempel på konsekvenser av tidsresor blir omöjliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att vi någon gång kan resa i tiden.

På den sidan, ----> http://www.firstscience.com/home/articles/...sible_1741.html

står det att kosmiska strålar kommer från rymden. Det tar 7 miljonte-delar av en sekund för dem att träffa någon på jorden, men själva strålarna "lever" bara i 2 miljonte-delar av en sekund. Albert Einstein hade en teori om att dem strålarna reste till baka i tiden hela tiden för att, så småningom, träffa någon levande på Jorden. Han säger också att dem kosmiska strålarna är för små för att kännas av på huden, men en längre utsatt tid av dem strålarna gör att man dör. Vad tror ni om detta?

Är det troligt, och isåfall kan man utnyttja det på något sätt någon gång?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är nog omöjligt att resa bakåt i tiden, men möjligt att resa framåt.

Läs mitt inlägg 2 inlägg ovanför ditt.

Ifall det skulle vara möjligt att resa tillbaks i tiden, även om dagens fysikteorier och observationer inte bevisar såna möjligheter, så skulle våran historia redan förändrats genom att någon har rest bak i tiden och ändrat på en massa, t.ex. styrt över dem primitiva Egypterna eller Romarna då tidsresenärerna har teknologi som dem antika människorna ser som Gudakrafter.

Det finns dock möjligheten att jorden och människorna på den förstörs innan vi har kommit fram till sådan teknologi, vilket gör så att ovanstående exempel på konsekvenser av tidsresor blir omöjliga.

Tidsmaskinen som håller på att byggas just nu då?

Inslag i Discovery Channel om hur tidsresor kan bli verklighet.

Enligt dem skulle man då kunna skicka ljuspartiklar genom tiden, fram och tillbaka, men bara så länge som maskinen varit påslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...