Hoppa till innehåll

The Venus Project


Dave37

Rekommendera inlägg

Kan ju tas upp hur mycket jobb det krävs att få maskiner att utföra ens de enklaste uppgifter.

vi tar det stegvis. det är orealistiskt att allt plötsligt vänder och att hela samhället blir automatiserat.

 

Vi säger att det monetära systemet faller, vi säger att Personerna på Nya Zeeland etablerar någon slags "resursbaserat samhälle", men resten av världen? Det skulle troligtvis utbryta kaos och det är väll inte en jättechansning att vissa personer skulle ta över länder/territorium och skapa någon slags diktatur. Hur skulle projektet gå till väga för att nå ut till dessa personer som troligtvis inte skulle vilja släppa sitt land?

 

Just när jag skrev detta känns det som om det är jättesvårt att definiera eller förställa sig "det monetära samhällets fall". Aja kanske blir lite luddigt men hoppas då förstår =D . Ang. filmerna ska jag ta mig tid att titta klart på addendum imorn och kanske ev. någon annan film du hade föreslagit.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi säger att det monetära systemet faller, vi säger att Personerna på Nya Zeeland etablerar någon slags "resursbaserat samhälle", men resten av världen? Det skulle troligtvis utbryta kaos och det är väll inte en jättechansning att vissa personer skulle ta över länder/territorium och skapa någon slags diktatur. Hur skulle projektet gå till väga för att nå ut till dessa personer som troligtvis inte skulle vilja släppa sitt land?

 

Just när jag skrev detta känns det som om det är jättesvårt att definiera eller förställa sig "det monetära samhällets fall". Aja kanske blir lite luddigt men hoppas då förstår =D . Ang. filmerna ska jag ta mig tid att titta klart på addendum imorn och kanske ev. någon annan film du hade föreslagit.

Mm.. se klart Addendum först. Venusprojektet förespråkar frihet och fullständig valmöjlighet. när det monetära systemet faller kommer det med stor risk skapas anarkistiskt kaos i många delar av världen, dessa kommer antagligen samlas i små extrema grupper och samhället kommer isoleras och segregeras i otroligt stor grad. Jag tror att många av dessa små kollektiv kommer att lika den miljön vi idag ser i mellanösten. Jag vill poängtera för alla som läser detta att detta inte på något sätt kan vara Venusprojektets fel, felet ligger i det monetära systemet som har förutsatt att det det systemet är det bästa och inte utformat det så att en övergång ska bli så smidig som möjligt.

 

En VP-baserad stad kommer att i största möjliga utsträckning dela med sig av det överflödet de skapar till andra behövande. och de länder/samhällen/kollektiv som vill gå med i detta går med, resten kan forsätta att leva i sitt anarkistiska kaos om de föredrar det. Eftersom ett VP-samhälle är utformat för största möjliga hållbarhet så kommer det antagligen att överleva alla andra former monetära eller diktatoriska samhällskollektiv.

 

Vi jobbar självklart nu så mycket det går för att sprida vetskapen om det monetära systemet och vägen ur det. men världen är stor och har många invånare. Att övertyga hela jordens befolkning inom 10 år är nog ganska orealistiskt. men jag hoppas på en sjättedel kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Hittills har jag tittat på filmerna och tänkt "Ok.. ok.. det här kan mycket väl fungera i praktiken såsom i teorin"

Men i filmen sa de även att fängelser/domstolar o.s.v. ska bort, då de påstår att nästan alla brott är skapade av ekonomiska problem.

Där har de fel.

Det finns många andra skäl till att folk slår varandra blodiga. Om vi tar ett exempel:

 

John och Peter är båda förälskade i en tjej, men vill inte "dela" på henne så att säga. Peter får tjejen till slut. John slår Peter till döds på grund av avundsjuka och andra känslor.

Vad händer med John? Går han fri efter att ha dödat en man, då det inte finns fängelser?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Vad händer med John? Går han fri efter att ha dödat en man, då det inte finns fängelser?

Alla mördare etc. skall behandlas som det de är - psykiskt sjuka personer och inte sättas bakom lås och bom.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Hittills har jag tittat på filmerna och tänkt "Ok.. ok.. det här kan mycket väl fungera i praktiken såsom i teorin"

Men i filmen sa de även att fängelser/domstolar o.s.v. ska bort, då de påstår att nästan alla brott är skapade av ekonomiska problem.

Där har de fel.

Det finns många andra skäl till att folk slår varandra blodiga. Om vi tar ett exempel:

 

John och Peter är båda förälskade i en tjej, men vill inte "dela" på henne så att säga. Peter får tjejen till slut. John slår Peter till döds på grund av avundsjuka och andra känslor.

Vad händer med John? Går han fri efter att ha dödat en man, då det inte finns fängelser?

1. det hade varit intressant om du hade någon källa som backade upp att de flesta brotten inte har monetär grund. "Orientation presentation" (om jag minns rätt) visar sambandet mellan arbetslöshetsfrekvens och brottsfrekvens från en studie, för mer info om detta kolla "orienation presentation" då jag faktiskt inte orkar leta upp det för dig.

 

2. heder-/avundsjuksrelaterade mord/brott etc. är en av de svåraste utmaningarna för venusprojektet. Man planerar att kunna göra som Macgyver ovan sa, behandla dem. men det är fortfarande ett stort problem, hur kommer de till behandlingshemmen etc.?

 

Peter Joseph sa i sitt radioprogram att det antagligen kommer behövas poliser i övergångsfasen, då männiksor inte har ställt om sig, just för sådana här typer av saker. sen var han övertygad att samhällsvetare skulle i framtiden finna lösningar på detta, särskilt då vi planerar att tillämpa den vetenskapliga metoden socialt.

 

3. vartenda gång detta tas upp så är motståndare/kritiker till venusprojektet så ivriga med att ta upp mord/våldtäkter. Mord är det ovanligaste brottet i Sverige. Jag förnekar inte att det händer, nån gång då och då, men hur ofta? det finns många andra problem i samhället som dödar många många fler oskyldig varje år: sjukdom, krig, fattigdom, slaveri etc. Jag vågar inte uttala mig om våldtäkter då jag inte vet hur vanligt det är.

 

Men jag vet att media sexfixerar samhället och skrämmer oss med mordhistorier för att sälja mer varor, tidningar etc, det har inte med våran kritiska syn på världen, vårat valfinnande eller våran säkerhet att göra, det är bara för pengarna.

 

4. Det finns stora problem som går att lösa i världen idag, men typiskt västvärlden så ska vi koncentrera oss på de lokala, små problemen som bara berör en minoritet.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är lite intresserad av var Venusprojektet får sina siffror i från? Att hänvisa till deras fakta ger inte särskilt mycket om man inte vet var den kommer ifrån.

 

Angående mord så faller du själv in på punkt fyra i ditt inlägg. Du pratar bara om hur otroligt ovanligt det är med mord i Sverige. Dock, så finns det andra länder i världen än sverige där mord tyvärr är mycket vanligare.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är egentligen inte så mycket fakta, utan mest bara vinklingar som "Se här! Brottsligheten ökar! Monetära systemets fel! Vore bättre med VP amirite?!"

De flesta faktan verkar faktiskt så, en massa antagelser utifrån grunden att pengar kan vara en dålig sak, så.. bing!

Argument mot precis ALLTING i samhället.

 

Kan för övrigt upplysa om att, enligt undersökningen som nyligen presenterades, så anmäls över 5000 våldtäker varje år i Sverige.

I Europa, på "andra plats" ligger England med 2500 anmälningar.

Men jag skyller inte på det monetära systemet för det.. snarare invandringen... *oops*

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är lite intresserad av var Venusprojektet får sina siffror i från? Att hänvisa till deras fakta ger inte särskilt mycket om man inte vet var den kommer ifrån.

 

Angående mord så faller du själv in på punkt fyra i ditt inlägg. Du pratar bara om hur otroligt ovanligt det är med mord i Sverige. Dock, så finns det andra länder i världen än sverige där mord tyvärr är mycket vanligare.

Jag nämnde bara Sverige för att det var det jag kände mig säker på. jag vet inte hur brottsfördelningen ser ut i andra länder, om den är högre eller lägre i förhållande till andra brott, så jag vågade inte uttala mig om det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Men jag skyller inte på det monetära systemet för det.. snarare invandringen... *oops*

Tror du att om det inte fanns några gränser (alltså inga nationer) så skulle våldtäkter minska?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan för övrigt upplysa om att, enligt undersökningen som nyligen presenterades, så anmäls över 5000 våldtäker varje år i Sverige.

I Europa, på "andra plats" ligger England med 2500 anmälningar.

Men jag skyller inte på det monetära systemet för det.. snarare invandringen... *oops*

Ja, för det ligger ju i det "svenska"-DNA:t att inte våldta (ironi)

 

DET VAR DET TVEKLÖST SÄMSTA ARGUMENTET DU NÅGONSIN KOMMIT MED!!! DET VAR FÖRDOMSFULLT, NATIONALISTISKT OCH RASISTISKT!!! FY FAAAAN!!!

 

...

 

Jag tror att våldtäkterna dels beror på att samhället idag är helt skevt, att samhället är så utseendefixerat och trycker upp utseende och sex i våra ansikten nästan varje dag, medvetet eller omedvetet. Det har skapats en osund kultur runt sex som gör folk mer fokuserade på det. det har tagit upp en för stor del av våran vardag. detta gör att folk får sådana här hemska drifter.

 

Jag vet, våldtäkter har alltid funnits i människans historia, det var där innan girighet, innan krig, innan pengar, innan diabetes etc. Detta kanske blir det mest svårlösta problemet, om det är möjligt att totalt stoppa, jag tror faktiskt inte det. men minska det när jämställdheten blir mycket bättre på det globala planet när vi är civiliserade, i framitden (kan vara om 1 år, 10 år eller 100 år).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan för övrigt upplysa om att, enligt undersökningen som nyligen presenterades, så anmäls över 5000 våldtäker varje år i Sverige.

I Europa, på "andra plats" ligger England med 2500 anmälningar.

Men jag skyller inte på det monetära systemet för det.. snarare invandringen... *oops*

Ja, för det ligger ju i det "svenska"-DNA:t att inte våldta (ironi)

 

DET VAR DET TVEKLÖST SÄMSTA ARGUMENTET DU NÅGONSIN KOMMIT MED!!! DET VAR FÖRDOMSFULLT, NATIONALISTISKT OCH RASISTISKT!!! FY FAAAAN!!!

 

Måste hoppa in här och säga att, fishmaster förmodligen har rätt där.

 

Andelen registrerade för våldtäkt under perioden 1997 – 2001. (promille)

(Anledningen till att det ser dumt ut, är att man inte får ha mer än ett (?) mellanslag irad.

 

Båda föräldarna födda i Sverige - 09

Ena föräldern född i Sverige - 1,3

Båda föräldrarna födda utrikes - 1,7

Själv född utrikes - 4,3

 

 

* Inkl. försök till våldtäkt.

 

Källa: Brottsförebyggande rådet. BRÅ-rapport 2005:17

 

Sverige ska även vara ett av länderna med minst våldtäkter, medans länder som Libyen, Irak och länder i Afrika har mycker mer våltäkter.

Källa: Brottsförebyggande rådet. BRÅ-rapport 1996:2

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan för övrigt upplysa om att, enligt undersökningen som nyligen presenterades, så anmäls över 5000 våldtäker varje år i Sverige.

I Europa, på "andra plats" ligger England med 2500 anmälningar.

Men jag skyller inte på det monetära systemet för det.. snarare invandringen... *oops*

Ja, för det ligger ju i det "svenska"-DNA:t att inte våldta (ironi)

 

DET VAR DET TVEKLÖST SÄMSTA ARGUMENTET DU NÅGONSIN KOMMIT MED!!! DET VAR FÖRDOMSFULLT, NATIONALISTISKT OCH RASISTISKT!!! FY FAAAAN!!!

 

Måste hoppa in här och säga att, fishmaster förmodligen har rätt där.

 

Andelen registrerade för våldtäkt under perioden 1997 – 2001. (promille)

(Anledningen till att det ser dumt ut, är att man inte får ha mer än ett (?) mellanslag irad.

 

Båda föräldarna födda i Sverige - 09

Ena föräldern född i Sverige - 1,3

Båda föräldrarna födda utrikes - 1,7

Själv född utrikes - 4,3

 

 

* Inkl. försök till våldtäkt.

 

Källa: Brottsförebyggande rådet. BRÅ-rapport 2005:17

 

Sverige ska även vara ett av länderna med minst våldtäkter, medans länder som Libyen, Irak och länder i Afrika har mycker mer våltäkter.

Källa: Brottsförebyggande rådet. BRÅ-rapport 1996:2

 

Tackar.

 

Skulle kanske ha inkluderat det där själv så Dave skulle slippa få ett utbrott, men det hade väl varit offtopic.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...