Hoppa till innehåll

The Venus Project


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

Hur hade du - Dave37 - tänkt dig att ett värderingsskifte och utbildning av mänskligheten ska ske inom det monetära samhällets ramar i en så massiv skala när vi om endast några dagar är sju miljarder människor på denna planet? Det är väldigt lätt att prata om vad som måste och kan göras - men hur ska det göras?

Jag vet inte, men jag gör mitt bästa för att sprida det och jag uppmuntrar var och en som har någon idé att testa och se hur väl den fungerar. Jag har ingen universiell lösning och inte heller påstår jag att det finns en sådan. Men genom tester och försök kan vi komma fram till vad som funkar mer eller mindre effektivt.

 

TZM har sedan oktober 2008 91.6-dubblat sitt medlemsantal per år, och fortsätter det så är alla världens människor registrerade medlemmar om 5 år, även om man då tillgodoser att den nuvarande globala populationsökningen på 1.14%/år fortskrider. Nu är det visserligen mängder av andra faktorer som gör att detta värde inte stämmer alls, med även om felet skulle vara på 1000% så är på början av en fysisk implementation av ett RBE obegripligt långt borta då det dels inte krävs att alla jordens medlemmar är registrerade på sidan och att det finns många som stödjer tanken bakom ett RBE utan att vara registrerade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte, men jag gör mitt bästa för att sprida det och jag uppmuntrar var och en som har någon idé att testa och se hur väl den fungerar. Jag har ingen universiell lösning och inte heller påstår jag att det finns en sådan. Men genom tester och försök kan vi komma fram till vad som funkar mer eller mindre effektivt.

 

TZM har sedan oktober 2008 91.6-dubblat sitt medlemsantal per år, och fortsätter det så är alla världens människor registrerade medlemmar om 5 år, även om man då tillgodoser att den nuvarande globala populationsökningen på 1.14%/år fortskrider. Nu är det visserligen mängder av andra faktorer som gör att detta värde inte stämmer alls, med även om felet skulle vara på 1000% så är på början av en fysisk implementation av ett RBE obegripligt långt borta då det dels inte krävs att alla jordens medlemmar är registrerade på sidan och att det finns många som stödjer tanken bakom ett RBE utan att vara registrerade.

Med andra ord har man inte en aning.

 

Hur legitimerar du en RBE då det faktiskt faller under von Mises kalkylproblem?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Med andra ord har man inte en aning.

 

Hur legitimerar du en RBE då det faktiskt faller under von Mises kalkylproblem?

Jag har ingen aning, jag vet inte om TZM eller TVP har bättre koll på något som jag har missat. Du kan inte ta min bristande information som belägg för din ståndpunkt.

 

von Mises kalkylproblem handlar om problematiken med att fördela resurser rationellt i en planerad ekonomi, vilket inte bör vara några problem ett RBE där empiri tar över istället.

 

Btw, sluta bullshita Denieru och låtsas vara cool som Guggo. Du vet lika väl som jag att det som TVP presenterar bara är en slutsats av tidigare vetenskaplig forskning eller egentligen vaga hypoteser. Ingen vet något om framtiden eller om RBE eftersom det just är en teknisk och vetenskaplig operation och det enda sättet vi kan få ett bättre grepp om den potentiella framtiden är att empiriskt pröva oss fram för att se vilken RBE-modell som bäst approximerar det "perfekta" samhället. Är lika osugen på att ha diskussion med dig här som på msn. Jag tar uppriktigt sagt hellre en diskussion med Guggo än med dig.

 

Jag kan säga hur jag har förstått TVP och TZM och vad jag själv tror. Men jag kan inte säga hur framtiden kommer bli. Inte heller lönar det sig att sitta och gnälla över problem i den hypotes som är aktiv nu. Det enda som funkar är att empiriskt falsifiera rådande hypoteser och bygga bättre modeller. Jag är inte intresserad av att nå någon speciellt framtidsscenario, utan jag är intresserad av den väg som jag förstår att människan sannolikast gynnas av.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

von Mises kalkylproblem handlar om problematiken med att fördela resurser rationellt i en planerad ekonomi, vilket inte bör vara några problem ett RBE där empiri tar över istället.

Du menar att empirin skulle fördela resurser? Utveckla gärna. En resursbaserad ekonomi är planerad av datorer, på vilket sätt faller detta inte under kalkylproblemet?

 

Btw, sluta bullshita Denieru och låtsas vara cool som Guggo. Du vet lika väl som jag att det som TVP presenterar bara är en slutsats av tidigare vetenskaplig forskning eller egentligen vaga hypoteser. Ingen vet något om framtiden eller om RBE eftersom det just är en teknisk och vetenskaplig operation och det enda sättet vi kan få ett bättre grepp om den potentiella framtiden är att empiriskt pröva oss fram för att se vilken RBE-modell som bäst approximerar det "perfekta" samhället. Är lika osugen på att ha diskussion med dig här som på msn. Jag tar uppriktigt sagt hellre en diskussion med Guggo än med dig.
Vad är detta för barnsligheter? Ingen har tvingat dig till en diskussion.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan någon förklara för mig vad meningen med det här "venus project" är om man faktiskt inte vet hur man ska genomföra allt man nu vill göra? Låter bara som en hög med idéer som är helt bortkopplade från samhället vi faktiskt lever i tycker jag.

 

Är det inte bättre att bara ta förändringar ett steg i taget?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan någon förklara för mig vad meningen med det här "venus project" är om man faktiskt inte vet hur man ska genomföra allt man nu vill göra? Låter bara som en hög med idéer som är helt bortkopplade från samhället vi faktiskt lever i tycker jag.

Till skillnad från religion och politik och i likhet med alla andra tekniska och vetenskapliga framtid så finns det ingen "plan" för hur man ska gå tillväga, däremot finns det en hypotes och en metod och det är egentligen allt som behövs. Och ja, "idéerna", eller hypoteserna/teorierna som ett det resursbaserade samhället vilar på är helt skilt från dagens samhälle. Eller menar du något annat?

 

Är det inte bättre att bara ta förändringar ett steg i taget?
Hur menar du jag förstår inte?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan någon förklara för mig vad meningen med det här "venus project" är om man faktiskt inte vet hur man ska genomföra allt man nu vill göra? Låter bara som en hög med idéer som är helt bortkopplade från samhället vi faktiskt lever i tycker jag.

Allt du skriver är sant, förtydligas skall att denna hög med idéer har koppling till varandra men inte till samhället vi lever idag.

 

Är det inte bättre att bara ta förändringar ett steg i taget?
Jo, detta påstår sig TVP också sträva efter, man vet bara inte hur. Bättre blir det inte heller av att projektet är inlåst och avskärmat där inte ens ritningar är publika.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, detta påstår sig TVP också sträva efter, man vet bara inte hur. Bättre blir det inte heller av att projektet är inlåst och avskärmat där inte ens ritningar är publika.

För det första är det värderingsskiftet som tveklöst står i fokus så att börja publicera ritningar är inte relevant, inte ens om de så inte fanns, eftersom hela TVP handlar om ett tillvägagångssätt för problemlösning och inte någon uppmålad hypotes med cirkulära städer i vitt och svart. Sen förstår jag att Jacque inte publicerar ritningar längre eftersom de har blivit kopierade tidigare och använts till konkurrensändamål.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du menar att empirin skulle fördela resurser? Utveckla gärna. En resursbaserad ekonomi är planerad av datorer, på vilket sätt faller detta inte under kalkylproblemet?

En resursbaserad ekonomi är "planerad" av naturen och tolkad av datorer så att vi människor kan förstå vår omgivning och miljö så gott som möjligt och på så sätt maximera vår levnadsstandard utefter de teknologiska kunskaperna och tillgångarna som vi har. Om vi ska vara realistiska och anta att en utopi inte är uppnåelig så kommer det alltid att finnas problem vilka kan bli kvantificerade och kartlagda via teknologiskt expertis och därefter kan vi människor agera. Det är inget kalkylproblem. Det är på sin höjd ett värderingsproblem då vi inte är i linje med naturens ramar och lagar. Och förutsatt att vi når ett resursbaserat samhälle så kan de värderingarna inte längre vara starkt (om ens över huvudtaget) representerade i populationen.

 

 

Kan någon förklara för mig vad meningen med det här "venus project" är
Kände inte riktigt att jag besvarade din fråga här så jag gör ett nytt försök.

 

The Venus Project går ut på att försöka skapa ett samhällssystem som till så stor grad som möjligt ökar alla jordens människors levnadsstandard och ger dem en så god möjlighet som möjligt att utnyttja sin fulla potential genom att implementera den mest effektiva problemlösningsmetoden (vilket just nu är den vetenskapliga metoden) på så väl sociala som tekniska problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En resursbaserad ekonomi är "planerad" av naturen

Jaså naturen bestämmer tillgång och efterfrågan på saker?

 

Sen förstår jag att Jacque inte publicerar ritningar längre eftersom de har blivit kopierade tidigare och använts till konkurrensändamål.
Källa på att han publicerat ritningar tidigare samt att de blivit kopierade och används till konkurrensändamål? Finns något som kallas upphovsrätt vilket herr Fresco använder sig friskt av i allt möjligt annars.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaså naturen bestämmer tillgång och efterfrågan på saker?

Ja.

 

 

Källa på att han publicerat ritningar tidigare samt att de blivit kopierade och används till konkurrensändamål? Finns något som kallas upphovsrätt vilket herr Fresco använder sig friskt av i allt möjligt annars.
Har letat igenom ca 20 videos men har inte hittat den exakta videon och den exakta minuten, men jag vet att han nämnde det en gång i sina videos för mindre än 5 månader sen.

http://www.youtube.com/user/thevenusprojectmedia#g/u

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja.

På vilket sätt då? Naturen bestämmer tillgången på olika resurser. Dessa resurser möjliggör sedan olika varor och tjänster som människor och marknaden bestämmer efterfrågan och därigenom tillgång på beroende på vad människorna känner de har behov av enligt deras värderingar och indoktrinerade livsstil.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...