Hoppa till innehåll

The Venus Project


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

Oreligiös ateism blir lite kaka på kaka elr ^^ ?

 

Sen så tror jag inte att så många människor tror på en religion för att den ska lösa samhällsproblem dock är det väldigt skönt för många att ibland tro på något, t.ex. en högre makt.

knappast då t.ex. buddhism är religiös ateism.

 

Jag tänkte på saker som, för att göra det väldigt tydligt, mellanöstern där man gör lagar efter religiösa skrifter etc. sen kan man nämna "in the name of God", "in God we trust" och t.ex. sådana ting som kristdemokrater involverade i politik samt styrandet av stater.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Syftade mer som uttrycket som sådant lät lite udda men tanke på ateism inte tillför något, hade kort och gott räckt med oreligösa.

 

Att människor använder religion som ursäkt att mörda någon ska väll dock inte den "Organiserade religionen" belastas allt för hårt för. De som utför dessa dåd hade säkerligen hittat något annats namn att döda istället ifall inte religionen fanns. I så fall skulle ni (?) bli tvungna att förbjuda alla slags "grupperingar" och det skulle ju vara ganska tråkigt. Nu har inte jag någon doktorsgrad i psykologi men bara lite tankar.

Redigerat av TheUnnamed
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Syftade mer som uttrycket som sådant lät lite udda men tanke på ateism inte tillför något, hade kort och gott räckt med oreligösa.

 

Att människor använder religion som ursäkt att mörda någon ska väll dock inte den "Organiserade religionen" belastas allt för hårt för. De som utför dessa dåd hade säkerligen hittat något annats namn att döda istället ifall inte religionen fanns. I så fall skulle ni (?) bli tvungna att förbjuda alla slags "grupperingar" och det skulle ju vara ganska tråkigt. Nu har inte jag någon doktorsgrad i psykologi men bara lite tankar.

Ser igen större mening med att gruppera/segregera oliksinnade människor. Venusprojektet går ut på att förena alla människor och dela värderingar och tanke sätt med varandra för att kunna bygga ett så stabilt och effektivt samhälle som möjligt och som dessutom speglar människor värderingar och behov. att "förbjuda" grupperingar skulle vara ganska omöjligt eftersom vi inte planerar att ha några lagar efter transaktionen.

 

Jag personligen tycker att organiserad religion är lite oroväckande, när de börjar samlas i grupper, stänga in sig i stenbyggnader, mäsa sånger och texter, utföra ritualer, konvertera andra etc. detta är oroväckande betingelser anser jag. och nej det är ingen ursäkt för att man ska få träffas, man kan träffas utan att tro på något övernaturligt.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det gäller isåfall detsamma för alla politiska ideologier. Folk har dött och offrats i samma mån som för religion. Fast jag antar väl att The Venus Project vill avskaffa det också.

Ja, om du tittar på filmerna så upptäcker du förhoppningsvis att vi inte är för ett politiskt styrande av jorden. Politik skapar politiska lösningar och politiska problem. mänsklighetens problem är tekniska och sociala. de sociala problemen är egentligen tekniska också men det är bara de som inser att människan är en biologisk robot som förstår det.

 

Märk noga skillnaden mellan politiska partier och ideologier, bara för att man t.ex. ligger i "mitten" på den ideologiska skalan betyder det inte att man sympatiserar med Centern eller Miljöpartiet. på samma sätt kan jag säga att jag ligger ofantligt mycket åt vänster utan att vara för politik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag personligen tycker att organiserad religion är lite oroväckande, när de börjar samlas i grupper, stänga in sig i stenbyggnader, mäsa sånger och texter, utföra ritualer, konvertera andra etc. detta är oroväckande betingelser anser jag. och nej det är ingen ursäkt för att man ska få träffas, man kan träffas utan att tro på något övernaturligt.

Nu börjar jag tro att vi har helt olika uppfattningar av vad organiserad religion är. Det du beskriver är enligt mig i högsta grad acceptabelt och inte oroväckande alls. Den sortens organiserad religion som jag syftade på att jag inte gillade var när Religion och Politik blandas ihop, eller då folk följer någons "order" för att de har en högre religös status. Religion är i allra högsta grad personlig, men att utöva det i grupp är det inget fel på.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sekt: Mindre grupp med från omgivningen avvikande åsikter och med stark inre sammanhållning.

 

En religös organisations åsikter avviker inte från omgivningens åsikter. De har bara en tro som alla andra och har bästämt sig för att träffas och utöva denna.

 

Lika konstigt som att en grupp vetenskapsmän diskuterar teorier och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Mezox förklara för mig hur organiserad religion kan vara bra när det påverkar människor så otroligt, förklara för mig hur organiserad religion kan vara bra när de största organiserade religionerna inte går ut på annat än ondska, förklara för mig hur t.ex. islam kan vara en bra religion när icke-muslimer beskrivs som otrogna hundar som skall slaktas i deras heliga skrifter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mezox förklara för mig hur organiserad religion kan vara bra när det påverkar människor så otroligt, förklara för mig hur organiserad religion kan vara bra när de största organiserade religionerna inte går ut på annat än ondska, förklara för mig hur t.ex. islam kan vara en bra religion när icke-muslimer beskrivs som otrogna hundar som skall slaktas i deras heliga skrifter.

Organiserad religion är som sagt inte bra. Men min definition av organiserad religion är när religion ges makt, och inte när man utövar religionen tillsammans. Jag ser inget dåligt med att folk utövar sin religion tillsammans.

 

Angående Islam: Jag är muslim, jag beskriver inte "otrogna" som hundar. Min pappa är muslim, så beskriver han inte "de otrogna" heller, min morfar är muslim, han beskriver heller inte "otrogna" så. Ska jag vara ärlig så känner jag inte någon muslim som gör det. Att folk sen ser till terroristernas och extremisternas ord är väl en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mezox förklara för mig hur organiserad religion kan vara bra när det påverkar människor så otroligt, förklara för mig hur organiserad religion kan vara bra när de största organiserade religionerna inte går ut på annat än ondska, förklara för mig hur t.ex. islam kan vara en bra religion när icke-muslimer beskrivs som otrogna hundar som skall slaktas i deras heliga skrifter.

Det går ju inte att försöka få dig att förstå när du redan är så övertygad om att all religion är ondska. Men jag ska ge dig ett exempel. Du ser dig själv som kommunist, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...