Hoppa till innehåll

The Venus Project


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst MacGyver

Fast...det är ju propaganda för the Venus Project.

Fel att säga "propaganda", det informerar snarare vad VP är och vad det står för. Det glorifierar inte VP.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har sett klart Addendum och snart Orientation Presentation. Jag tycker allt är väldigt intressant. De som inte tror att det kommer fungera eller tror något annat dåligt om det här ändrar sig säkert om det ser alla filmer + addendum och orientation presentation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast...det är ju propaganda för the Venus Project.

Fel att säga "propaganda", det informerar snarare vad VP är och vad det står för. Det glorifierar inte VP.

 

"Propaganda (av det latinska propagare, ’fortplanta, utbreda’), meddelande eller framställning avsedd att föra fram en agenda."

 

Filmerna ser allt ur ett VP perspektiv, och förespråkar naturligtvis VPs synsätt på saker. Propaganda behöver inte nödvändigtvis vara "glorifierande". De framför en åsikt och en ståndpunkt.

 

Part 3 och halva addendum pekar ju bara ut skiten vi har idag. Alla Zeitgeist filmerna innehåller endast väldigt lite propaganda om VP.

Javisst, och Sovjetunionens propaganda pekade ut all skit som fanns i världen, utom i Sovjet. Det gjorde Nazist-tysklands, Kinas under Mao och Nordkoreas också.

 

Det är så politiskt media och propaganda fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är en helt annan grej än det men jag förstår vad du menar. Är inte så erfaren om det du pratar om men om en intelligent nutids människa skulle se en dokumentär för Sovjet, nazi-tyskland och Zeitgeist tror jag hon inte skulle ha så svårt att välja vad som är bäst.

 

Vi utvecklas hela tiden och sovjet och nazi-tyskland kanske funkade under en tid, systemet som Venus Project försöker förverkliga skulle inte fungera för 50 år sedan precis som att systemet vi har idag inte kommer fungera i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Part 3 och halva addendum pekar ju bara ut skiten vi har idag. Alla Zeitgeist filmerna innehåller endast väldigt lite propaganda om VP.

Javisst, och Sovjetunionens propaganda pekade ut all skit som fanns i världen, utom i Sovjet. Det gjorde Nazist-tysklands, Kinas under Mao och Nordkoreas också.

 

Det är så politiskt media och propaganda fungerar.

 

Visst, en del av Zeitgeistfilmerna handlar ju om The Venus Project, och kan därmed ses som propaganda. Men tjaa, ta det med en glutta salt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är en helt annan grej än det men jag förstår vad du menar. Är inte så erfaren om det du pratar om men om en intelligent nutids människa skulle se en dokumentär för Sovjet, nazi-tyskland och Zeitgeist tror jag hon inte skulle ha så svårt att välja vad som är bäst.

Visst, nu ja. Och så annan grej är det inte. Sovjets propaganda förespråkade Sovjet. Då tyckte vissa det var jättebra, men nu skulle de allra flesta förmodligen tycka att det var ganska kasst. Samma sak med VP egentligen.

 

Bäst? Det spelar ingen roll vad som är "bäst". Det är inte det vi pratar om.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag anser inte riktigt att Zeitgeist tillhör samma kategori som nazi-tyskland och sovjet, och om det gör det är Zeitgeist positivt och de andra negativt, att döda människor är inte positivt. Att Zeitgeist har propaganda för VP och sovjet har propaganda för sovjet är ju självklart.

 

Jag omformulerar och säger att om en intelligent etisk person idag skulle leda världen skulle hon inte ha svårt att välja vilket system hon vill använda om hon kunde allt om alla system och visste hur det skulle se ut om 20år.

 

Kommentera gärna andra delen av inlägget också.

Vi utvecklas hela tiden och sovjet och nazi-tyskland kanske funkade under en tid, systemet som Venus Project försöker förverkliga skulle inte fungera för 50 år sedan precis som att systemet vi har idag inte kommer fungera i framtiden.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag anser inte riktigt att Zeitgeist tillhör samma kategori som nazi-tyskland och sovjet, och om det gör det är Zeitgeist positivt och de andra negativt, att döda människor är inte positivt. Att Zeitgeist har propaganda för VP och sovjet har propaganda för sovjet är ju självklart.

 

Det är ingen som har sagt att VP tillhör samma kategori som Sovjet. Dessutom så är positivt en definitionsfråga. Om du frågade en tysk invånare på 1930-talet så är chansen stor att han tyckte att Nazi-tyskland var något bra.

 

Ja, men det är ju inte det saken gäller. Diskussionen handlade om huruvida VP hade propaganda eller inte (vilket vi kom fram till att den har). Inte vilket som var "bäst" eller vad propagandan handlade om.

 

Jag omformulerar och säger att om en intelligent etisk person idag skulle leda världen skulle hon inte ha svårt att välja vilket system hon vill använda om hon kunde allt om alla system och visste hur det skulle se ut om 20år.

 

Om en intelligent etisk person, som visste allt om alla system och bor i Tyskland under 30-talet fick välja, så kan du gissa vad personen hade valt. (Förmodligen).

 

Vi utvecklas hela tiden och sovjet och nazi-tyskland kanske funkade under en tid, systemet som Venus Project försöker förverkliga skulle inte fungera för 50 år sedan precis som att systemet vi har idag inte kommer fungera i framtiden.

 

Vad skall man säga? Inget varar för evigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett delar av filmerna. Och saken jag sätter mig emot är inte att Venus Project är ett dåligt samhälle. Jag vet att det har disskuterats otaligt många gånger, men det handlar hos mig helt enkelt om hur praktiskt systemet är. Alltså hur bra det fungerar i praktiken och inte frågan om den är bättre. För jag tror många är med om att VP, om det skulle fungera skulle vara bättre än idag. Men disskussionen handlar mer om att all info som vi har fått kommer från skaparna av VP och liknande. Vi har inte lika många, eller knappt alls "professionella" åsikter från folk som är kritiska mot detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett delar av filmerna. Och saken jag sätter mig emot är inte att Venus Project är ett dåligt samhälle. Jag vet att det har disskuterats otaligt många gånger, men det handlar hos mig helt enkelt om hur praktiskt systemet är. Alltså hur bra det fungerar i praktiken och inte frågan om den är bättre. För jag tror många är med om att VP, om det skulle fungera skulle vara bättre än idag. Men disskussionen handlar mer om att all info som vi har fått kommer från skaparna av VP och liknande. Vi har inte lika många, eller knappt alls "professionella" åsikter från folk som är kritiska mot detta.

Inte på fuska.se, för att här finns ju i princip bara drömmande tonåringar.

 

Men om vi söker på google ser vi många som har mycket emot VP. Någon kanske borde läsa dessa kritikers åsikter och posta dem här så vi kanske får lite fart på tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...