Hoppa till innehåll

The Venus Project


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst MacGyver

Jag vill bara kommentera en sak:

 

Dave säger ibland att det bara skulle vara idioter eller liknande som gör si och så. Men verkligheten: Det finns idioter!

När har Dave sagt det? Länka och citera gärna, och om han har sagt det så har han fel. Oftast är det människor som tvingas till detta som gör det, i dagens samhälle är man tvungen till att ha ett bra kapital för att överleva, om man då inte har ett kapital så tvingas man att stjäla och liknande för att kunna överleva.

 

Men det finns fortfarande problem. Det finns många bra lösningar på många stora problem, men de verkställs inte. Anledningen?

Jag antar att du pratar om det här samhället. Anledningen är att vi lever under kapitalets tvång och förtryck, anledningen är att vi har inkompetenta ledare som bara vill ha makt och skiter fullständigt i folket. Anledningen är att vi blir hjärntvättade. Anledningen är att vi hellre ser kapital än resurser fastän resurserna som sagt ALLTID kommer att finnas, varesig kapitalet finns eller inte.

 

 

Alla människor är inte "smarta" (dåligt ord, men alla gör inte det som är bäst av olika anledningar).
Mycket dåligt ord, ja. Alla människor är inte lika informerade.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Jag har använt ordet "idiot". jag tror att det finns "idioter". men jag tror absolut inte att dessa personer har en biologisk defekt eller på annat sätt är idioter "av naturen". jag tror bara att de är som MacGyver säger; mindre informerade/insatta.

 

 

ok fishmaster, jag fortsätter svara på din text nu:

 

Jag kan bara tala för mig själv, men jag tror att även MacGyver och WASD håller med när jag säger att vi inte tror på "männikans natur". jag tror däremot på "mänskligt beteende" och detta påverkas av förhållandena och förutsättningarna i vårat samhälle. så länge som vissa faktorer fortfarande finns kvar, kommer ett beteende finnas kvar. om dettabeteende har funnits under väldigt lång tid eller under hela människans existens tenderar folk att tro att det är "männikans natur", vilket jag tycker låter ytterst orimligt. det låter som någon rationalisering som kan jämföras med att förklara blixtrar med åskgudar.

 

Att begära erfarenhet för samhällssystemsförändring är arrogant på gränsen till dumdristigt. människan lever bara ca 50-80 år så det är omöjligt att ha "värdig erfarenhet". men Jacque har ju i och för sig levt 93 år så han om någon borde ju ha erfarenhet, särskilt med tanke på vilken tid han har levt i. och återigen, VP handlar inte om utopiska samhällstyper där alla är lyckliga. det är omöjligt. om människan har en oförklarlig vilja att ha saker oavsett om det finns i överflöd, varför ser jag inte mängder av folk som samlar luft på burk?

 

du har alldeles rätt när du säger att alla problem inte kan lösas, det tror inte jag heller. men många kan minimeras. men jo, monetär ekonomin är en av de största anledningarna till problemen vi ser i världen idag. ingen med lite vett i skallen kan knappast påstå att ekonomi, valuta och pengar inte står som ett av de mest centrala ting i detta samhälle, på alla nivåer, direkt eller indirekt.

 

Anledningen till att fattiga länder och världsdelar - t.ex. Afrika - är fattiga och underutvecklade beror på flera saker. först och främst på att människan uppkom i Afrika, och har därför inte haft behovet att utvecklas, eftersom de redan var anpassade till klimatet där tackvare miljoner av års evolution. "den vita mannen" var tvungen att anpassa sig till ett nytt klimat, och evolutionen han inte med. då väcktes den starka kraften att utvecklas och uppfinna som har gett oss det samhälle vi lever i idag. sen att afrika fortfarande är fattigt har att göra med "kapitalistsvinen i väst". vi har hämtat slavar där, tagit naturresurser, utnyttjat energi etc. inte konstigt att det är instabilt när vi hela tiden suger ut dem. och varför gör vi det? för att vi tjänar pengar på det.

 

Hatbrott etcskulle jag våga påstå är den största utmaningen för VP. jag är ingen samhällsexpert så jag kan inte svara på hur det ska lösas. I ett samhälle där elektricitet, mat, ett hem och sysselsättning är lika självklart som luft och havsvatten tror jag inte att det finns behov av en valuta.

 

Fortsätter senare.....

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mycket dåligt ord, ja. Alla människor är inte lika informerade.

Jag anser att dum/idiotiska (eller folk som i varje fall beter sig så) beskriver det jag ville beskriva bättre än "inte informerade". Eftersom det finns så många som VET vad som är bäst. Men som inte gör det. Vissa som helt enkelt vill ha "kul" eller tänja lite på reglerna.

 

det är nog bara sanna idioter som kommer försöka med det.

Slutet av nästsista stycket på inlägget innan det du svarade på.

 

Nej, men nu är det så att det här samhället är uppbyggt på det sättet att alla enbart gör det som är bäst för dem. Om samhället skulle vara uppbyggt på det sättet att alla får det de behöver och vill ha så skulle man inte tvingas till sådant.

Det är så enkelt att skylla på "dagens samhälle". Det är därför folk är giriga. Det är därför det som är bäst för folket inte frodas. Det är därför folk blir dumma. Det går inte att tänka så. Människor som jag beskrev nyss kommer att finnas vare sig de skulle leva i dagens samhälle eller i ett resursbaserat.

 

Jag antar att du pratar om det här samhället. Anledningen är att vi lever under kapitalets tvång och förtryck, anledningen är att vi har inkompetenta ledare som bara vill ha makt och skiter fullständigt i folket. Anledningen är att vi blir hjärntvättade. Anledningen är att vi hellre ser kapital än resurser fastän resurserna som sagt ALLTID kommer att finnas, varesig kapitalet finns eller inte.
Du behöver inte gå mycket längre än vår vardag för att inse att människan inte alltid orkar göra det som han/hon vet är bäst. Jag skulle således vilja påstå att det inte direkt är våra "maktgalna ledare" som orsakar denna "lathet".
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Jag anser att dum/idiotiska (eller folk som i varje fall beter sig så) beskriver det jag ville beskriva bättre än "inte informerade". Eftersom det finns så många som VET vad som är bäst. Men som inte gör det. Vissa som helt enkelt vill ha "kul" eller tänja lite på reglerna.

En på miljonen är inte en produkt av samhället.

 

Människor som jag beskrev nyss kommer att finnas vare sig de skulle leva i dagens samhälle eller i ett resursbaserat.

Det går ALLTID att informera människor bättre. Tror du inte själv att t.ex. välfärdsbrott skulle minska kraftigt i VP samhälle än i dagens samhälle?

 

Du behöver inte gå mycket längre än vår vardag för att inse att människan inte alltid orkar göra det som han/hon vet är bäst. Jag skulle således vilja påstå att det inte direkt är våra "maktgalna ledare" som orsakar denna "lathet".
Vem f*n sa något om lathet? Vi pratade om anledningen till varför vissa bra lösningar till stora problem inte verkställs, right? Ett bra exempel är klimatfrågan då kapitalet ses som viktigare och ska gå före miljön, det säger allt om kapitalismens inhumana princip och vårat samhälle!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Jag tror att alla är en produkt av samhället. det inkluderar bl.a. idioter och mig.

 

previously on Dave37 answer the epic wall of text of fishmaster:

Epic Wall of text.

Ja du... det är en hel del frågor och påståenden att svara på här. vi börjar väl med kritiken du quote:a

 

han säger att det är omöjligt att med en ändlig värld förse 6 miljarder med oändliga tillgångar och resurser. svar ja. vi har inte sagt något annat heller. det vi säger är att genom att använda resurser smart och konstruera städer och samhället på ett miljövänligt och effektivt sätt kan skapa överflöd för de ca 6,4 miljarder människor som lever på den här planeten idag. överflöd är inte det samma som oändlighet. självklart kan inte alla heller bo på samma ställen, men det tvivlar jag på att alla vill. sen gör han det vanliga felet och blandar ihop detta med kommunism.

 

sen kommer ett långt gnäll om skillnaden mellan pengar och valuta. om företag skulle älska överflöd, varför tjänar inte företag mängder av pengar på saltvatten eller vanlig luft? det är att lura sig själv att inte tro att priset är kontentan av tillgång och efterfråga på en vara. sen säger han att det skuld som är problemet, men eftersom Zeitgeist på ett väldigt tydligt och vackert sätt har visat att pengar=skuld så faller det mesta av denna del.

 

Sen ifrågasätter han uppdelningen av resurser, men eftersom vi har skapat ett överflöd av just varor,material och energi så ser jag inga större problem med det, det skickas dit som efterfrågan är störst antar jag. dr flest människor behöver det eller där skadan kan bli värst, t.ex. vid naturkatastrofer.

 

sen snackar han om "brottslighet" och vem som har ansvar/kontroll. jag kan absolut hålla med om att jag anser att detta är en av de knivigare delarna av projektet. han påpekar att ingen skulle vilja bygga maskinerna för att de inte får något för det. ja, om de inte är de gamla vanliga rötäggen som är oändligt inskränkta så inser de kanske att det skapar frihet och överflöd åt dem. och att folk skulle "utnyttja" systemet är också befängt eftersom detta bara kommer göra att de förlorar på det. istället för att få tillgång till alla sina förnödenheter så tvingas de konkurrera för att få dem. det är nog bara sanna idioter som kommer försöka med det.

 

avslutningsvis säger han att pengar inte är problemet, utan det är makthungern. jag håller delvis med, men jag skulle vilja gräva lite djupare i det. jag tror inte att det är makt som är målet, utan möjligheten att påverka. i ett VP-baserat samhälle kommer alla kunna delta och samarbeta. alla kommer få känna att de är viktiga och kan bidra med någonting. att samhällets eliter har detta överflöd och inte vi andra är inget argument som hindrar mig från att fortsätta tro på VP, snarare tvärtom.

 

 

Jag återkommer till din egen text någon annan dag.

 

----------------

 

ok fishmaster, jag fortsätter svara på din text nu:

 

Jag kan bara tala för mig själv, men jag tror att även MacGyver och WASD håller med när jag säger att vi inte tror på "männikans natur". jag tror däremot på "mänskligt beteende" och detta påverkas av förhållandena och förutsättningarna i vårat samhälle. så länge som vissa faktorer fortfarande finns kvar, kommer ett beteende finnas kvar. om dettabeteende har funnits under väldigt lång tid eller under hela människans existens tenderar folk att tro att det är "männikans natur", vilket jag tycker låter ytterst orimligt. det låter som någon rationalisering som kan jämföras med att förklara blixtrar med åskgudar.

 

Att begära erfarenhet för samhällssystemsförändring är arrogant på gränsen till dumdristigt. människan lever bara ca 50-80 år så det är omöjligt att ha "värdig erfarenhet". men Jacque har ju i och för sig levt 93 år så han om någon borde ju ha erfarenhet, särskilt med tanke på vilken tid han har levt i. och återigen, VP handlar inte om utopiska samhällstyper där alla är lyckliga. det är omöjligt. om människan har en oförklarlig vilja att ha saker oavsett om det finns i överflöd, varför ser jag inte mängder av folk som samlar luft på burk?

 

du har alldeles rätt när du säger att alla problem inte kan lösas, det tror inte jag heller. men många kan minimeras. men jo, monetär ekonomin är en av de största anledningarna till problemen vi ser i världen idag. ingen med lite vett i skallen kan knappast påstå att ekonomi, valuta och pengar inte står som ett av de mest centrala ting i detta samhälle, på alla nivåer, direkt eller indirekt.

 

Anledningen till att fattiga länder och världsdelar - t.ex. Afrika - är fattiga och underutvecklade beror på flera saker. först och främst på att människan uppkom i Afrika, och har därför inte haft behovet att utvecklas, eftersom de redan var anpassade till klimatet där tackvare miljoner av års evolution. "den vita mannen" var tvungen att anpassa sig till ett nytt klimat, och evolutionen han inte med. då väcktes den starka kraften att utvecklas och uppfinna som har gett oss det samhälle vi lever i idag. sen att afrika fortfarande är fattigt har att göra med "kapitalistsvinen i väst". vi har hämtat slavar där, tagit naturresurser, utnyttjat energi etc. inte konstigt att det är instabilt när vi hela tiden suger ut dem. och varför gör vi det? för att vi tjänar pengar på det.

 

Hatbrott etcskulle jag våga påstå är den största utmaningen för VP. jag är ingen samhällsexpert så jag kan inte svara på hur det ska lösas. I ett samhälle där elektricitet, mat, ett hem och sysselsättning är lika självklart som luft och havsvatten tror jag inte att det finns behov av en valuta.

 

Fortsätter senare.....

 

För att fortsätta på din text fishmaster:

 

Jag tror inte att människor arbetar utan ersättning, det är mot de grundläggande principerna för liv och evolution. men jag tror att människor i framtiden inser att deras ersättning inte består i flyktiga, giriga, korrumperande pengar och kapital, utan istället ett fantastiskt samhälle och liv med ofantliga fördelar och möjligheter.

 

När jag först hörde att Jacque tyckte att att man skulle riva de flesta gamla städer blev jag lite upprörd. men när jag tänker på fördelarna och hur mycket smidigare, renare, vackrare och effektivare de nya städerna är så kan jag faktiskt inte bli ledsen eller upprörd. nu blir jag i stället smått sur på att de säger att vissa städer ska stå kvar som "museumstäder". det är idiotiskt. jag förstår någonstans om de vill att någon del av detta samhälle ska bevaras som minne precis som pyramiderna i Afrika eller Stonehenge i Storbritannien. men jag kan ju tänka mig hur t.ex. New York skulle se ut om 250 år, det skulle vara världens största soptipp. mycket bättre att använda de resurser som finns där.

 

Angående ditt sista stycke där du mest bara uttrycker din åsikt vill jag ändå göra en liten kommentar. Bara för att projektet är stort och du inte kan greppa det - vilket jag inte klandrar dig för, eftersom jag troligen inte heller gör det - betyder det inte att det inte går att genomföra. Jägar-/samlarfolket skulle inte kunna föreställa sig vårat samhälle vi har idag och även om de inte var lika kulturellt utvecklade och civiliserade som vi är idag skulle de säkert förpassat dagens samhälle till "science-fiction".

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

<BUMP FÖR ATT JAG VILL INTE ATT FOLK SKALL LEVA I EN DIMMA AV OVETANDE>

 

What is the Story of Stuff?

From its extraction through sale, use and disposal, all the stuff in our lives affects communities at home and abroad, yet most of this is hidden from view. The Story of Stuff is a 20-minute, fast-paced, fact-filled look at the underside of our production and consumption patterns. The Story of Stuff exposes the connections between a huge number of environmental and social issues, and calls us together to create a more sustainable and just world. It'll teach you something, it'll make you laugh, and it just may change the way you look at all the stuff in your life forever.

 

 

http://storyofstuff.com/

 

 

Zeitgeist The Movie

Del 1

Del 2

Del 3

Zeitgeist Addendum

Zeitgeist Transition Plan

Zeitgeist Activist & Orientation Guide

http://www.thezeitgeistmovement.com/The%20...%20Movement.pdf <- Väldigt lång "bok"

Redigerat av ForlorN
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

The story off stuff var intressant och lärorik. Tar upp det att man ska använda jordens resurser på ett bättre sätt som venusprojektet gör samt förklarar lite om korruptionen i världen idag.

Bara 20 minuter lång så alla borde kunna se den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kollade själv "Story of Stuff" för bara några dagar sen. Mycket bra och intressant kortfil om produktcykeln. Finns massor av bra dokumentärer som inte är kopplade till Zeitgeist eller Venusprojektet.

 

 

Här är en liten lista på dokumentärer rekommenderade av RBEF:

http://rbefoundation.com/documentaries.php

 

Jag har sett kanske tio stycken än så länge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Länk

LÄS

Undrar vem som anmälde.

Man kan ju undra.

 

Hursomhelst bör det vara fokus på denna del, från samma sida.

http://conspiracyscience.com/articles/zeitgeist/part-three/

 

Pekar ut att nästan alla citat genom Zeitgeist del 3 (om bankirer och liknande) tas ur sitt sammanhang.

och svarar emot resten av struntet, för den delen

 

EDIT: http://conspiracyscience.com/articles/zeit...endum/part-one/

Om the Venus Project

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ärligt talat får man hoppas att det funkar. Jag vet att jag har argumenterat emot det mycket, mest för att jag inte har trott att det var möjligt. Jag är inte helt övertygad än, men man kommer ingenstans utan att försöka. Vårt system idag har uppenbarligen stora brister. Och varför inte ens försöka ändra det ? Något måste väl ändå hända ?

 

Det mest negativa med det är att jag verkar vara tvungen att överge min religion. Det är inget jag tänker göra. Jag kan acceptera anpassningar av min tro, men inte att överge tanken.

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...