Hoppa till innehåll

Dödsstraff

Blitzcat

Rekommendera inlägg

Dödsstraff passar inte i moderna land som Sverige. Dödsstraff används av ociviliserade barbarer.

Man får inte ens försvara sig här i Sverige, är man barbarisk för att man gör det i ett modernt samhälle som Sverige nu eller? Oftast är det angripare och dem riktiga brottslingarna som kommer undan lättast.

My words!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 585
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Det beror ju på vad man har strafats för, asså enligt mig, så borde det vara livsstid om man har gjort något riktigt dumt. Men om vi nu säger andra vrldskriget, att en polis stoppar hitler, då skulle det ju så klart vara dödstraff! Beror på vad.

Vet du ens vad du skriver om?

Jag tycker om man har t.ex dödat många personer så ska man sitta inne i livstid. Så att man kan lida lika mycket som sina offer.

Men om man är död så lider man väl inte? :huh:

Med offren menar jag familjen,vännerna... som måste lava med det här under hela sitt liv. Inte alls kul om sin son/dotter har blivit mördad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror ju på vad man har strafats för, asså enligt mig, så borde det vara livsstid om man har gjort något riktigt dumt. Men om vi nu säger andra vrldskriget, att en polis stoppar hitler, då skulle det ju så klart vara dödstraff! Beror på vad.

Jag tycker om man har t.ex dödat många personer så ska man sitta inne i livstid. Så att man kan lida lika mycket som sina offer.

Med offren menar jag familjen,vännerna... som måste lava med det här under hela sitt liv. Inte alls kul om sin son/dotter har blivit mördad.

Så när någon blir mördad är det mer synd om personerna han känner än han själv?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ta inte allting så bokstavligt. Självklart är det som hände offret synd, men det är ju fortfarande som de nära och kära som måste ta sig igenom detta. Sätt dig själv i situationen och tänk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Egentligen så dör man ju bara, det är inte så synd om en. Vad händer om du inte lever klart ditt liv? Skitsamma egentligen...

Däremot så är det ens nära som det på riktigt är synd om.

(Här har jag bortsett ifrån eventuella smärtsamma/plågande/traumatiska dödar. Men det bör inte påverka så mycket i de flesta fallen)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Antoniaa

Egentligen så dör man ju bara, det är inte så synd om en. Vad händer om du inte lever klart ditt liv? Skitsamma egentligen...

Men tänk om man tycker det är skoj att leva :lol: haha

you get me?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Antoniaa

så man ska ta självmord om man är olycklig t.ex.? för bättre att känna inget än att känna dåliga känslor?

min poäng med det är att jag hällre lever och är jätte ledsen än är död

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

så man ska ta självmord om man är olycklig t.ex.? för bättre att känna inget än att känna dåliga känslor?

Skillnaden där är moralisk (eller religös, men eftersom inte många verkar vara religösa här tar jag inte upp det). Vill du att din familj och nära ska lida för att du var olycklig? Tycker du det är moraliskt rätt att ta ditt eget liv? Om du svarar Ja på de frågorna (vilket jag inte hoppas du gör) så är väl det mest naturliga att ta sitt liv.

Du har rätt i att man tänker: Om jag dör får jag inte uppleva det och det. Men när du väl är död är det skitsamma vad du upplevde ur "din" synvinkel. Detta är levnadsviljan/hoppet som är inbyggd i människan för att inte alla ska begå självmord hit och dit. Men egentligen spelar det ingen roll när allt är över.

(Som sagt antar jag att den jag pratar med inte är religös. Jag själv är religös och eftersom jag inte tror att döden är slut på allt så tänker jag inte själv på ovanstående sätt.)

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skillnaden där är moralisk (eller religös, men eftersom inte många verkar vara religösa här tar jag inte upp det). Vill du att din familj och nära ska lida för att du var olycklig? Tycker du det är moraliskt rätt att ta ditt eget liv? Om du svarar Ja på de frågorna (vilket jag inte hoppas du gör) så är väl det mest naturliga att ta sitt liv.

Du har rätt i att man tänker: Om jag dör får jag inte uppleva det och det. Men när du väl är död är det skitsamma vad du upplevde ur "din" synvinkel. Detta är levnadsviljan/hoppet som är inbyggd i människan för att inte alla ska begå självmord hit och dit. Men egentligen spelar det ingen roll när allt är över.

(Som sagt antar jag att den jag pratar med inte är religös. Jag själv är religös och eftersom jag inte tror att döden är slut på allt så tänker jag inte själv på ovanstående sätt.)

Jag delar samma åsikt som du gör, jag tror inte döden är slut på allt och det gäller och ta vara på livet man har här ändå.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot

* 1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,

* 2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,

* 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller

* 4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458)

Jag har något svårt att få någon vettig bild av detta.

Nödvärn gäller tydligen inte alltid.

Skulle jag bryta benet av någon oväpnad som inte lämnar mitt hus efter tillsägelse skulle jag förmodligen dömas för övervåld. Då gäller inte nödvärn helt, men gör antagligen att jag inte döms för grov misshandel (då det skedde efter tillsägelse)

Usch, detta får en att undra NÄR man har rätt att försvara sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men

om det är inte är nått dåligt med att vara död, borde inte hela världen bara ta självmord så slipper alla lida? :)

och varför ska vi spärra in mördare!? dom är ju smärte frigörare!!!

Som sagt är det en moralisk skillnad. Det du säger låter helt fel av en anledning: Vi människor har en "instinkt" att leva vidare. Det är till exempel detta som gör att man blir kåt. Det är också detta som stoppar dig från att begå självmord (om du bortser från medkänslor för dina nära, moraliska och religösa påverkningar).

Det du säger skulle vara helt rätt (att vi alla lika gärna kan döda oss själva för att slippa skit) om man bortser från det jag skrev ovan. Jag repeterar det:

• Männsklig instinkt
  • Medkänsla för de man älskar
  • Moraliska själ - det är fel
  • Religion
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...