Raptomex Skrivet 1 Januari 2010 Rapport Dela Skrivet 1 Januari 2010 (redigerat) att avrätta en obeväpnad person kan väl knappast räknas som självförsvar och man kommer med största sannolikhet bli åtalad. Att "råka" döda en person i självförsvar är väl en helt annan sak eller? Det var ju det jag menade ._. Tror jag iaf... Beror ju på hur situationen är.. Är det en person som har en glasspinne och hotar att döda dig med den och du går in för att avväpna honom, men istället råkar döda honom så är det väl dråp..? Redigerat 1 Januari 2010 av Raptomex Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 1 Januari 2010 Rapport Dela Skrivet 1 Januari 2010 För att klargöra några saker. Mord= En överlagd och planerad handling med uppsåt att döda. Dråp= En handling som inte är planerad utan mer spur of the moment, men fortfarande med uppsåt att döda alternativt en likgiltighet inför faktumet att offret kan dö. Vållande till annans död= Inte planerat och utan uppsåt att döda (men resultatet blir ändå att du dödar någon). Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rhino Skrivet 23 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 23 Februari 2010 Ganska fel hade det varit. Men kanske lite bra, ifall det är nån helt galen människa som har våldtagit och torterat barn så hade ja att han skulle få dödstraff. Vård hjälper inte somsagt alltid. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Teozac Skrivet 22 April 2010 Rapport Dela Skrivet 22 April 2010 Ner med dödsstraff, finns värre sätt att straffa någon. Könsstympning som straff för pedofiler, krambjörnar på väggarna i en isoleringscell för kalla massmördare. :) Ni fattar vad jag menar. Så du tycker att vi borde införa tortyr istället? :P Thats right. Som sagt, jag tycker att dödsstraff är inhumant och hemskt - det är inte rätt att ta någons liv som ett straff. Men tortyr låter bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 22 April 2010 Rapport Dela Skrivet 22 April 2010 ...Och tortyr är inte inhumant och hemskt? Idiot. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
RySSEN Skrivet 22 April 2010 Rapport Dela Skrivet 22 April 2010 Jag tycker att om någon har dödat någon så ska dom inte få dödsstraff.. Dom ska fan få lida för det dom gjort, Svårt att förklara hur jag menar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst BillieJean Skrivet 23 April 2010 Rapport Dela Skrivet 23 April 2010 Som jag skrev i en annan tråd så är jag för dödsstraff. Har man dödat någon (oavsett vem) så har man gjort slut på sin rätt att leva. Man gjorde slut på sin rätt att leva när man tog någon annans liv. Mördare ska sättas i stolen eller dylikt. det är inte rätt att ta någons liv som ett straff. Men tortyr låter bra. Varför är inte det rätt? Mördaren har ju tagit någon annans liv, ska han då inte betala med sitt? Fängelse i livstid är onödigt hur mycket man än ångrar det, man ska betala med sitt liv om man tagit någon annans. Något annat vore inte rätt, i min mening. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ExorZ Skrivet 23 April 2010 Rapport Dela Skrivet 23 April 2010 Som jag skrev i en annan tråd så är jag för dödsstraff. Har man dödat någon (oavsett vem) så har man gjort slut på sin rätt att leva. Man gjorde slut på sin rätt att leva när man tog någon annans liv. Mördare ska sättas i stolen eller dylikt. det är inte rätt att ta någons liv som ett straff. Men tortyr låter bra. Varför är inte det rätt? Mördaren har ju tagit någon annans liv, ska han då inte betala med sitt? Fängelse i livstid är onödigt hur mycket man än ångrar det, man ska betala med sitt liv om man tagit någon annans. Något annat vore inte rätt, i min mening. Om man dödar den som dödat, då är man ju inte bättre än honom. Who will judge the judge? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst BillieJean Skrivet 23 April 2010 Rapport Dela Skrivet 23 April 2010 (redigerat) Om man dödar den som dödat, då är man ju inte bättre än honom. 2. Who will judge the judge? Nej, man kanske inte är bättre än den som först mördat/dödat. men rättvisa är i varje fall skipad. 2. Ingen, han/hon gör sitt jobb. Inte hans/hennes problem. Redigerat 23 April 2010 av BillieJean Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 23 April 2010 Rapport Dela Skrivet 23 April 2010 Så det är bättre att två människor dör bara för att någon slags förvrängd rättvisa ska skippas? Du vet att det finns en orsak till att man ska mörda en människa va? Och om man bara mördar för skojs skull så är man psykiskt sjuk och behöver vård. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst BillieJean Skrivet 23 April 2010 Rapport Dela Skrivet 23 April 2010 Så det är bättre att två människor dör bara för att någon slags förvrängd rättvisa ska skipas? Ja, i regel är det så. Man förtjänar inte att leva om man mördat/dödat någon. Man har helt enkelt förbrukat sin rätt. Fängelse skulle inte funka i längden då brottslingar ständigt hittar på sätt att fly på. Tyck vad du vill, men dödsstraff tycker jag inte är mer än rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gtzk Skrivet 23 April 2010 Rapport Dela Skrivet 23 April 2010 Så det är bättre att två människor dör bara för att någon slags förvrängd rättvisa ska skipas? Ja, i regel är det så. Man förtjänar inte att leva om man mördat/dödat någon. Man har helt enkelt förbrukat sin rätt. Fängelse skulle inte funka i längden då brottslingar ständigt hittar på sätt att fly på. Tyck vad du vill, men dödsstraff tycker jag inte är mer än rätt. Inser du hur sjukt det låter att ge någon rätten till en annan människas liv? Att leva är ingen rättighet utan en självklarhet. Förklara vad du menar med "förbruka sin rätt". Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.