Hoppa till innehåll

Dödsstraff


Blitzcat

Rekommendera inlägg

att avrätta en obeväpnad person kan väl knappast räknas som självförsvar och man kommer med största sannolikhet bli åtalad.

 

Att "råka" döda en person i självförsvar är väl en helt annan sak eller?

Det var ju det jag menade ._. Tror jag iaf...

 

Beror ju på hur situationen är.. Är det en person som har en glasspinne och hotar att döda dig med den och du går in för att avväpna honom, men istället råkar döda honom så är det väl dråp..? Redigerat av Raptomex
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 585
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

För att klargöra några saker.

 

Mord= En överlagd och planerad handling med uppsåt att döda.

Dråp= En handling som inte är planerad utan mer spur of the moment, men fortfarande med uppsåt att döda alternativt en likgiltighet inför faktumet att offret kan dö.

Vållande till annans död= Inte planerat och utan uppsåt att döda (men resultatet blir ändå att du dödar någon).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Ner med dödsstraff, finns värre sätt att straffa någon. Könsstympning som straff för pedofiler, krambjörnar på väggarna i en isoleringscell för kalla massmördare. :) Ni fattar vad jag menar.

Så du tycker att vi borde införa tortyr istället? :P

 

Thats right.

 

Som sagt, jag tycker att dödsstraff är inhumant och hemskt - det är inte rätt att ta någons liv som ett straff.

Men tortyr låter bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst BillieJean

Som jag skrev i en annan tråd så är jag för dödsstraff. Har man dödat någon (oavsett vem) så har man gjort slut på sin rätt att leva. Man gjorde slut på sin rätt att leva när man tog någon annans liv. Mördare ska sättas i stolen eller dylikt.

 

det är inte rätt att ta någons liv som ett straff.

Men tortyr låter bra.

Varför är inte det rätt? Mördaren har ju tagit någon annans liv, ska han då inte betala med sitt? Fängelse i livstid är onödigt hur mycket man än ångrar det, man ska betala med sitt liv om man tagit någon annans. Något annat vore inte rätt, i min mening.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag skrev i en annan tråd så är jag för dödsstraff. Har man dödat någon (oavsett vem) så har man gjort slut på sin rätt att leva. Man gjorde slut på sin rätt att leva när man tog någon annans liv. Mördare ska sättas i stolen eller dylikt.

 

det är inte rätt att ta någons liv som ett straff.

Men tortyr låter bra.

Varför är inte det rätt? Mördaren har ju tagit någon annans liv, ska han då inte betala med sitt? Fängelse i livstid är onödigt hur mycket man än ångrar det, man ska betala med sitt liv om man tagit någon annans. Något annat vore inte rätt, i min mening.

 

Om man dödar den som dödat, då är man ju inte bättre än honom. Who will judge the judge?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst BillieJean

Om man dödar den som dödat, då är man ju inte bättre än honom. 2. Who will judge the judge?

Nej, man kanske inte är bättre än den som först mördat/dödat. men rättvisa är i varje fall skipad.

2. Ingen, han/hon gör sitt jobb. Inte hans/hennes problem.

Redigerat av BillieJean
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så det är bättre att två människor dör bara för att någon slags förvrängd rättvisa ska skippas? Du vet att det finns en orsak till att man ska mörda en människa va? Och om man bara mördar för skojs skull så är man psykiskt sjuk och behöver vård.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst BillieJean

Så det är bättre att två människor dör bara för att någon slags förvrängd rättvisa ska skipas?

Ja, i regel är det så. Man förtjänar inte att leva om man mördat/dödat någon. Man har helt enkelt förbrukat sin rätt.

Fängelse skulle inte funka i längden då brottslingar ständigt hittar på sätt att fly på. Tyck vad du vill, men dödsstraff tycker jag inte är mer än rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så det är bättre att två människor dör bara för att någon slags förvrängd rättvisa ska skipas?

Ja, i regel är det så. Man förtjänar inte att leva om man mördat/dödat någon. Man har helt enkelt förbrukat sin rätt.

Fängelse skulle inte funka i längden då brottslingar ständigt hittar på sätt att fly på. Tyck vad du vill, men dödsstraff tycker jag inte är mer än rätt.

 

Inser du hur sjukt det låter att ge någon rätten till en annan människas liv?

 

Att leva är ingen rättighet utan en självklarhet. Förklara vad du menar med "förbruka sin rätt".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...