Hoppa till innehåll

Dödsstraff

Blitzcat

Rekommendera inlägg

Om det hade varit en olyckshändelse så skulle jag kunna acceptera det, men inte om det gällde ett kallblodigt mord. Om man inte sätter stopp för den där sjuka människan så kan det ju resultera i fler förlorade liv, är det värt det?

finns en risk med allt, vilka värderingar ges till folket om regeringen börjar avliva folk? Sen brukar det finnas flera sätt att lösa ett problem på. "kallblodiga mord" (tillsammans med alla andra mord) skall enligt mig inte straffas, utan behandlas i det avseende att mördaren får hjälp, eftersom det är något fel på den personen i det avseendet att det ej är ett hållbart levnadssätt för den mänskliga populationen.

Helt rätt, håller med till 100%

Hur kan man leva i ett land som lagligt dödar folk? I ett land där regeringen tillåter det. Det brukar inte gå så bra för såna länder...

Jag uttalar mig bara om vad jag skulle göra i en sådan situation.

Redigerat av baz14
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 585
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst BillieJean

Enorm skillnad mellan en källare och ett fängelse.

Så det är okej att låsa in någon random person i ett fängelseliknande rum i fem år?

Ett fängelseliknande rum behöver möjligtvis inte ens vara i närheten av en av dagens fängelseceller.

Nevertheless, så är det dock inte acceptabelt.

Redigerat av BillieJean
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett fängelseliknande rum behöver möjligtvis inte ens vara i närheten av en av dagens fängelseceller.

Nevertheless, så är det dock inte acceptabelt.

Hur kan ett fängelseliknande rum inte vara lik ett fängelse? Per definition är den det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får jag fråga wtf vi diskuterar just nu? Var Guggo ironisk?

Man kan ju inte låta folk som skadat andra få springa fritt utan att de lär sig en läxa. Om de sitter i fängelse i ett par år så lugnar de förhoppningsvis ner sig en aning.

Redigerat av Garone
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Xade frågade följande: Hur kan man ena stunden tycka att dödande är fel (mord) och andra stunden tycka dödande är rätt (dödsstraff).

Då svarade jag följande: Hur kan man ena stunden tycka det är fel att låsa in någon i källaren i 5 år och andra stunden tycka att det är rätt med fängelse?

Med poängen att man låste in folk som hade låst in andra och att det isf är lika mycket dubbelmoral som att döda någon som har dödat.

Du svarade: Enorm skillnad mellan en källare och ett fängelse.

Detta tolkar jag som att du tycker att det är rätt att jag låser in en person i 5 år av random anledning så länge rummet de är inlåsta i uppfyller fängelsestandard.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Er, okej? Varför ska man låsa in någon som inte är en fara för samhället?

För att man är dum i huvudet eller för att man inte gillar personen. Alltså av samma anledningar som att man mördar någon.

De som låser in någon blir själv inlåsta, men om man dödar de som dödar så är det dubbelmoral.

Är inte DET dubbelmoral?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, för det är en jävla stor skillnad mellan att avrätta någon och spärra in någon för att personen har gjort ett allvarligt brott. Äcklet som hamnar i finkan kommer ju så småningom ut, får tre mål mat om dagen, dusch och sova i en säng medan han antagligen aldrig planerade på att släppa ut den som han stängt in i källaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vem fan bryr sig? Men jag antar väl att det vore dubbelmoral om man ser på det på ditt vis men det är fortfarande en riktigt kass jämförelse. Dessutom tror jag nog att brott där någon låst in någon i sin källare är väldigt få och inte värd att diskutera. Det är bara aftonhoran som gör en sån stor grej av det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...