Hoppa till innehåll

Dödsstraff

Blitzcat

Rekommendera inlägg

Fast...nä. De flesta svarar ju inte med våld om de fruktar för sitt liv. Mest för att de flesta oftast inte har möjlighet att "undanröja" källan till hotet.

Eller ja...det beror ju på vad man menar med "undanröja". Om någon kommer fram till dig på gatan med en pistol och säger att han vill ha mobilen så kommer en överväldigande majoritet lämna över mobilen och hoppas på det bästa. På så sätt är ju hotet undanröjt, men inte genom våld.

Att med våld försöka lösa livshotande situationer måste vara ett av de säkraste sätten att bli dödad på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 585
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst pong218

Jag har inte läst igenom alla svar på tråden men vill ändå tilläga vad jag tycker. Tar du någons liv har du inte rätt till ditt egna , enkel matte 1 - 1 = 0 vilket i detta fall betyder ett liv - ett liv = inget liv . Därför bör mördaren vara = 0

Vilket betyder han ska dödas. men staten har ju inte heller rätt att ta ett liv. Så hur gör man? Man kan ju mata de till lejon eller stänga in de i ett svart rum och sedan slänga bort nykeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte läst igenom alla svar på tråden men vill ändå tilläga vad jag tycker. Tar du någons liv har du inte rätt till ditt egna , enkel matte 1 - 1 = 0 vilket i detta fall betyder ett liv - ett liv = inget liv . Därför bör mördaren vara = 0

Vilket betyder han ska dödas. men staten har ju inte heller rätt att ta ett liv. Så hur gör man? Man kan ju mata de till lejon eller stänga in de i ett svart rum och sedan slänga bort nykeln.

Du failar på matte hårt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ja, mördaren symboliserar ju (-1), så för att neutralisera mördaren till 0 söker vi det tal som är rot till ekvationen:

(-1) + x = 0

x = 1

vilket betyder att man mördaren borde tvingas att föda en annan människa, vilket då skulle stabilisera ditt första räkneexempel:

1 + (-1+1) = 1 + 0 = 1

det är så du (pong218) menar eller hur?

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

ja, mördaren symboliserar ju (-1), så för att neutralisera mördaren till 0 söker vi det tal som är rot till ekvationen:

(-1) + x = 0

x = 1

vilket betyder att man mördaren borde tvingas att föda en annan människa, vilket då skulle stabilisera ditt första räkneexempel:

1 + (-1+1) = 1 + 0 = 1

det är så du (pong218) menar eller hur?

Så det är okej om man dödar någon sålänge man föder en ny människa?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker inte att någon har rätt till att ta någon annans liv, inte ens i självförsvar.

Om man måste försvara sig själv tycker jag att man ska försöka lösa det utan att döda någon så gott man kan.

T.ex. slå den medvetslös eller helt enkelt fly.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker inte att någon har rätt till att ta någon annans liv, inte ens i självförsvar.

Om man måste försvara sig själv tycker jag att man ska försöka lösa det utan att döda någon så gott man kan.

Fast närman är i en livshotande situation så ät det väl ytterst få som ger det så

mycket tanke. Det är väl knappast någon som

står och funderar över hur hårt man skall slå för att endast slå personen medvetslös. Man bara slår.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast närman är i en livshotande situation så ät det väl ytterst få som ger det så

mycket tanke. Det är väl knappast någon som

står och funderar över hur hårt man skall slå för att endast slå personen medvetslös. Man bara slår.

Tänkte mest att i stället för att ta en kniv och hugga någon så tar man en kavel och slår till den vilket jag antar är mindre risk att döda någon.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...