Hoppa till innehåll

Dödsstraff


Blitzcat

Rekommendera inlägg

Tycker inte att någon har rätt till att ta någon annans liv, inte ens i självförsvar.

Om man måste försvara sig själv tycker jag att man ska försöka lösa det utan att döda någon så gott man kan.

T.ex. slå den medvetslös eller helt enkelt fly.

 

Fast närman är i en livshotande situation så ät det väl ytterst få som ger det så

mycket tanke. Det är väl knappast någon som

står och funderar över hur hårt man skall slå för att endast slå personen medvetslös. Man bara slår.

 

Tänkte mest att i stället för att ta en kniv och hugga någon så tar man en kavel och slår till den vilket jag antar är mindre risk att döda någon.

 

"Hallå mördaren, kan du vänta lite? Jag måste leta upp ett nytt vapen."

 

Nä. Man tar det man har, är det en kniv så använder man en kniv, och är det en kavel så använder man en kavel. Du kräver nog för mycket tankeverksamhet av offret.

 

De allra flesta tar den första grejen (som man kan skada någon med) de hittar och klipper till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 585
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Tycker inte att någon har rätt till att ta någon annans liv, inte ens i självförsvar.

Om man måste försvara sig själv tycker jag att man ska försöka lösa det utan att döda någon så gott man kan.

T.ex. slå den medvetslös eller helt enkelt fly.

 

Fast närman är i en livshotande situation så ät det väl ytterst få som ger det så

mycket tanke. Det är väl knappast någon som

står och funderar över hur hårt man skall slå för att endast slå personen medvetslös. Man bara slår.

Tänkte mest att i stället för att ta en kniv och hugga någon så tar man en kavel och slår till den vilket jag antar är mindre risk att döda någon.

 

"Hallå mördaren, kan du vänta lite? Jag måste leta upp ett nytt vapen."

 

Nä. Man tar det man har, är det en kniv så använder man en kniv, och är det en kavel så använder man en kavel. Du kräver nog för mycket tankeverksamhet av offret.

 

De allra flesta tar den första grejen (som man kan skada någon med) de hittar och klipper till.

 

Ja, men man kan ändå tänka till lite grann. Om kaveln t.ex. ligger precis bredvid kniven så kan man ju tänka på att ta kaveln. Men om kaveln ligger uppe på vinden och allt man har en kniv så ska man ju inte springa upp på vinden.

Men då kan man ju tänka på att man hugger den på mindre livshotande ställen, t.ex. i armen eller benet i stället för i halsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dråp borde ge 3 år och uppåt i fängelse (beronde på hur till hur stor del man dödat personen)

 

1 mord 10 år och uppåt (beronde på hur man mördat)

 

2-3 mord 20 och uppåt

 

övere 3 mord= Dödstraff and straight to hell :evil:

om man råkar döda någon (dråp), varför ska man låsas in? borde det inte vara bättre att få vård?

 

vadå "beroende på hur man har mördat"? Offret är ju dött right? vad gör skillnaden? är en (t.ex.) person som torterats till döds med värd än en person som bara har blivit skjuten i huvudet?

 

resten är bara... va? varför?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dråp är väl avsiktligt?

Ja.

 

Mord- Avsiktligt, med uppsåt att döda och planerat i förväg.

Dråp- Avsiktligt, med uppsåt att döda men inte planerat.

Vållande till annans död- Oaktsamt handlande som leder till annans död.

 

Typ.

 

"1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Lag (2009:396).

Ändrad 2009-06-02 gm SFS 2009:396, ikraft 2009-07-01

 

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

 

7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.

Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas

1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller

2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag. Lag (2010:370)."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att dödsstraff ska införas, förutom vid en sorts händelse.

Om man är 100% säker på att den här personen har begått allvarliga brott, som t. ex. våldtäkt eller mord, det inte har hjälpt med rehabilitering eller fängelsestraff (om personen i fråga har rymt eller ngt) och man vet, att vad man än gör kommer den här personen mörda eller begå våldtäkt igen (jag vet inte hur man ska kunna veta det, men om). Då är det enligt min mening den enda gången det är acceptabelt med dödsstraff.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur kan det vara den dömdes fel att rehabiliteringen inte fungerade?

Det var inte det som var poängen, jag menar bara om det inte går att stoppa den dömde från att begå ett allvarligt brott igen (om man vet till 100% att han/hon kommer att göra det) så är det den enda gången dödsstraff är acceptabelt enligt mig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur kan det vara den dömdes fel att rehabiliteringen inte fungerade?

Det var inte det som var poängen, jag menar bara om det inte går att stoppa den dömde från att begå ett allvarligt brott igen (om man vet till 100% att han/hon kommer att göra det) så är det den enda gången dödsstraff är acceptabelt enligt mig.

 

vilket aldrig kommer inträffa, det är ett omöjligt scenario.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur kan det vara den dömdes fel att rehabiliteringen inte fungerade?

Det var inte det som var poängen, jag menar bara om det inte går att stoppa den dömde från att begå ett allvarligt brott igen (om man vet till 100% att han/hon kommer att göra det) så är det den enda gången dödsstraff är acceptabelt enligt mig.

 

vilket aldrig kommer inträffa, det är ett omöjligt scenario.

 

Ja, jag sa inte att det någonsin skulle hända, jag gav bara min syn på när det enligt mig skulle vara okej med dödsstraff, om inte en sådan händelse inträffar tycker jag inte det är acceptabelt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...