Hoppa till innehåll

Matte

mert50

Rekommendera inlägg

• Svar 48
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Grundskolan is the shit.

Matten i grundskolan är värdelös enligt mig, dock har jag alltid haft lätt för matte. Men som de redan sagt, ta hem och jobba hemma. I Grundskolan kan man ofta ligga före eftersom det inte är så många/seriösa genomgångar. Gå gärna på läxhjälp om du behöver.

Något viktigt när man räknar i matteböcker:

Du ska inte KLARA uppfigerna, du ska FÖRSTÅ dem!

Många kan sitta och räkna och räkna, och alltid ha rätt, men fortfarande inte förstå dem, då har man misslyckats.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du ska inte KLARA uppfigerna, du ska FÖRSTÅ dem!

Det är så sant det kan bli. Det är alltid vad jag säger till alla som frågar mig allmänt om matte.

Uppgifter finns för att vänja dig vid att räkna och tänka på olika sätt, INTE för att bli räknade. Du pluggar inte matte bara genom att räkna uppgifter, utan genom att förstå dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej, nu har ju skolan kommit igång. Matte har alltid vart bland mina svagaste ämne. Har ni några tips i åttan på hur jag kan förbättra mig?

jag har samma prob fast jag är 17 då... men jag hade alltid problem med matten i grundskolan. fast nu så när jag går på gymnasiet år2 så börjar jag fatta matte mer. så jag tror det handlar om hur fort man tar sig till saker osv. men det enda du kan göra är att träna och kanske skaffa en hjälp-lärare.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En viktig grej att kunna är förstås multiplikationstabellen 1-10. Den är väldigt viktig och grundläggande såväl som i grundskolan som på gymnasiet.

Jag vet att min fader programmerade ett program i Excel när vi barn var mindre, som då slumpade ut frågor i multiplikationstabellen 1-10 (t.ex 3x5, 10x2 o.s.v.), och hade såklart en rättning efter att tiden hade gått ut o.s.v.

Du kan säkerligen hitta något liknande om du bara googlar lite.

Om du känner att du har koll på multiplikationstabellen så finns det säkert andra viktigt saker som folk kommer på...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...