Hoppa till innehåll

Gud


CHORDAZBA
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 429
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Mhm.

 

Såvitt jag vet så står det i Koranen att både män och kvinnor skall klä sig anständigt.

Exakt, du kan inte gå naken på gatan då det kommer irritera folk.

Jag skulle då inte bli så irriterad om det gick en naken tjej på gatan. :rolleyes:

Roar! ;|

 

 

Antar att anständigt inte betyder "Ta på dig kläder så du inte går naken." utan mer "Klä dig vuxet", att klä sig i halvnaken är inte så anständigt och att klä sig med en stor fet slöja över kroppen är inte heller så anständigt enligt mig.

Stör det dig att en kvinna går med en slöja på huvudet? Hon kanske inte vill gå runt med öppet hår då hon kanske vill skydda sig, vad är inte anständigt med det? Man vill ju skydda sig när man åker bil, då använder man bilbältet eller hur? Varför ska airbag utrustas i bilarna? Det skadar ju en ganska allvarligt.

 

Jag tycker inte kvinnor ska tryckas ner av män och tvingas gå runt i ett visst klädesplagg. Dem är varma och man har dåligt synfält, CROSS THE STREET IDIOT! *honk honk*. Sen är dem svåra att hoppa rep i :( Och är det inte lite mer personligt att vara med en vän man kan se i hela kroppen på och inte bara ögonen / nått nät framför ögonen. Snacka med en blå vägg istället, funkar också. Ja, blinda har sitt "Ska inte blinda ha vänner då? Ska inte blinda ha roligt?" Klart blinda inte kan ha lika roligt som nån med syn, en med syn får mycket mer av hela situationen än en blind, samma med nån som har en stor fet slöja över kroppen. Har dem ens armar för sånt där eller är det bara som nå jävla snusmumrik från Mumin?

 

Vem i helvete har sagt till dig att i koranen så står det att man ska tvinga sin fru till och bära slöja?

Om vi säger så här, här i Sverige drogar folk ned kvinnor och super dem fulla för att få en chans på dem i sängen, det är minst lika nedvärderande om vi säger så.

 

Snälla, du är inte ens nära den kulturen vi pratar om, tro inte att du kan bättre, här i Sverige dömmer

man bara efter media och det man ser på kort tid.

 

Nej det står inte i koranen. Det står väl att man ska klä sig anständigt. Och jag tycker inte det är anständigt att gå runt i en slöja för att man måste. Eeeh.. aah fast nee. Och nej jag tycker inte "droga ner kvinnor, super dem fulla och knullar dem" är anständigt heller.

 

Ska alla kvinnor bära slöja för att inte locka till sig män att göra dirty deeds? Känns lite nertryckande/diskriminerande faktiskt. Och nej, jag tror inte alla kvinnor vill bära slöja för att de inte vill gå med öppet hår. Jag tror det går i slöja för alla ser ner på en om man går utan slöja och går emot att kvinnor ska ha slöja.

Redigerat av ExorZ
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om att man inte är ignorant när man är religiös, man hoppas på bättre tider.

Det är inte ignorant att döda homosexuella, utse folk till kättare och allt annat "omoraliskt" som de flesta religioner förespråkar enligt deras heliga skrifter? Det är inte heller ignorant att totalt borste från de tonvis av bevis som finns för att det mesta inom de flesta religioner bara är bullshit?

 

Försök inte jämställa religion och spiritualitet, det är två (helt) olika begrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte ignorant att döda homosexuella, utse folk till kättare och allt annat "omoraliskt" som de flesta religioner förespråkar enligt deras heliga skrifter?

 

Nu vet jag inte om du har legat i koma den senaste tiden eller något, men döda homosexuella har man slutat med. Det är bara i Iran och liknande länder som man håller på med sådant. Och där utförs det av landets ledare, som antagligen inte har ett jättestort stöd av folket.

 

Jag skulle säga att du är mer ignorant som drar alla religiösa över en kant. Återigen så är det skillnad på vad någon tokig Ayatollah i Iran, och vad en 13-åring i Säffle tycker. Religion är individuellt, därför kan du inte behandla religiösa som en enda stor enhet, för att det om något är ignorant.

 

Det är inte heller ignorant att totalt borste från de tonvis av bevis som finns för att det mesta inom de flesta religioner bara är bullshit?

 

Fast...det kan man ju inte säkert säga. Det mesta inom religioner? Typ?

 

 

 

 

 

Försök inte jämställa religion och spiritualitet, det är två (helt) olika begrepp.

 

Nej...?

 

Spiritualitet, andlighet, fromhetsliv. Ordet används ofta om religionens "insida" till skillnad från dess institutionella och utåtriktade aspekter.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den definitionen säger nödvändigtvis inte att spiritualitet och religion är samma sak. Jag anser mig ha koll på det och jag är med Dave. Det finns flera spirituella människor som inte gillar religioner.

Se det som att spirituell~övernaturlig, och övernaturlig har inte nödvändigtvis någon koppling till religion.

 

"Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroys spirituality."

-Michael Ellner

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den definitionen säger nödvändigtvis inte att spiritualitet och religion är samma sak. Jag anser mig ha koll på det och jag är med Dave. Det finns flera spirituella människor som inte gillar religioner.

Se det som att spirituell~övernaturlig, och övernaturlig har inte nödvändigtvis någon koppling till religion.

 

"Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroys spirituality."

-Michael Ellner

Bara för att han sa nått sånt gör inte det till 2 olika saker. Han kanske inte är insatt i ämnet om vad religion och spiritualism har gemensamt.

 

Men dom som tror på Gud tror väl på nått övernaturligt? Nån som kan skapa en värld på en vecka. Nån som kan finnas i allt och alla.

Redigerat av ExorZ
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, det är klart att det inte måste vara samma sak. Det sa jag inte heller.

 

Jag menade att de religion och spiritualitet ofta är sammankopplade. Du kan vara spirituell utan att vara religiös, men det är svårt att vara religiös utan att vara spirituell.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mhm.

 

Såvitt jag vet så står det i Koranen att både män och kvinnor skall klä sig anständigt.

Exakt, du kan inte gå naken på gatan då det kommer irritera folk.

Jag skulle då inte bli så irriterad om det gick en naken tjej på gatan. :rolleyes:

Roar! ;|

 

 

Antar att anständigt inte betyder "Ta på dig kläder så du inte går naken." utan mer "Klä dig vuxet", att klä sig i halvnaken är inte så anständigt och att klä sig med en stor fet slöja över kroppen är inte heller så anständigt enligt mig.

Stör det dig att en kvinna går med en slöja på huvudet? Hon kanske inte vill gå runt med öppet hår då hon kanske vill skydda sig, vad är inte anständigt med det? Man vill ju skydda sig när man åker bil, då använder man bilbältet eller hur? Varför ska airbag utrustas i bilarna? Det skadar ju en ganska allvarligt.

 

Jag tycker inte kvinnor ska tryckas ner av män och tvingas gå runt i ett visst klädesplagg. Dem är varma och man har dåligt synfält, CROSS THE STREET IDIOT! *honk honk*. Sen är dem svåra att hoppa rep i :( Och är det inte lite mer personligt att vara med en vän man kan se i hela kroppen på och inte bara ögonen / nått nät framför ögonen. Snacka med en blå vägg istället, funkar också. Ja, blinda har sitt "Ska inte blinda ha vänner då? Ska inte blinda ha roligt?" Klart blinda inte kan ha lika roligt som nån med syn, en med syn får mycket mer av hela situationen än en blind, samma med nån som har en stor fet slöja över kroppen. Har dem ens armar för sånt där eller är det bara som nå jävla snusmumrik från Mumin?

Vem i helvete har sagt till dig att i koranen så står det att man ska tvinga sin fru till och bära slöja?

Om vi säger så här, här i Sverige drogar folk ned kvinnor och super dem fulla för att få en chans på dem i sängen, det är minst lika nedvärderande om vi säger så.

 

Snälla, du är inte ens nära den kulturen vi pratar om, tro inte att du kan bättre, här i Sverige dömmer

man bara efter media och det man ser på kort tid.

 

Nej det står inte i koranen. Det står väl att man ska klä sig anständigt. Och jag tycker inte det är anständigt att gå runt i en slöja för att man måste. Eeeh.. aah fast nee. Och nej jag tycker inte "droga ner kvinnor, super dem fulla och knullar dem" är anständigt heller.

 

Ska alla kvinnor bära slöja för att inte locka till sig män att göra dirty deeds? Känns lite nertryckande/diskriminerande faktiskt. Och nej, jag tror inte alla kvinnor vill bära slöja för att de inte vill gå med öppet hår. Jag tror det går i slöja för alla ser ner på en om man går utan slöja och går emot att kvinnor ska ha slöja.

 

Dem flesta jag känner går i slöja för att dem vill vara den dem är, tillskillnad från dessa anorektiker kvinnor på Slitz och Victoria Secrets som inte äter på en vecka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dem flesta jag känner går i slöja för att dem vill vara den dem är, tillskillnad från dessa anorektiker kvinnor på Slitz och Victoria Secrets som inte äter på en vecka.

Hahahahahah! Så du menar att folk går i slöja för att vara feta valar? Går du inte i slöja så är du anorektiker som har porrstjärnor som förebild?

 

De som går i slöja för att de vill, är de som har gått i tron att man ska ha slöja som kvinna så länge att de har accepterat det. Folk har egen vilja, men att gå i slöja är nog inte av egen vilja. Mer av tvång och att man blivit van att så är det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte sagt det, men att dem ändå vill vara sig själva, jag stämplade inte folk som inte vill gå med slöja som anorektiker, men porrstjärnor/fotomodeller är minst lika mycket kvinnoförtryck när det kommer till tvång av dessa ämnen.

 

Problemet är att du inte har någon koll på folks kulturer.

Jag kan säga så här, jag erkänner! Somaliskabarn som är cirka 5år och kommer till Sverige brukar

bli påklädda av en slöja redan i den åldern, det där är tvång, men föräldrarna får dem det att inte se ut så.

Då du kan lära ett barn i tidig åldern hur den ska funka i framtiden.

 

Men i gulfländerna, samt Irak, Syrien och Libanon så brukar oftast kvinnorna klä på sig slöjan

vid 14årsåldern ungefär. Kanske 15 då dem når puberteten och dem mognas själva. Det där är inte tvång!

Så de skillnad på en massa ställen när det gäller slöjan, men dem flesta har slöjan av sin egen vilja.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte sagt det, men att dem ändå vill vara sig själva, jag stämplade inte folk som inte vill gå med slöja som anorektiker, men porrstjärnor/fotomodeller är minst lika mycket kvinnoförtryck när det kommer till tvång av dessa ämnen.

 

Problemet är att du inte har någon koll på folks kulturer.

Jag kan säga så här, jag erkänner! Somaliskabarn som är cirka 5år och kommer till Sverige brukar

bli påklädda av en slöja redan i den åldern, det där är tvång, men föräldrarna får dem det att inte se ut så.

Då du kan lära ett barn i tidig åldern hur den ska funka i framtiden.

 

Men i gulfländerna, samt Irak, Syrien och Libanon så brukar oftast kvinnorna klä på sig slöjan

vid 14årsåldern ungefär. Kanske 15 då dem når puberteten och dem mognas själva. Det där är inte tvång!

Så de skillnad på en massa ställen när det gäller slöjan, men dem flesta har slöjan av sin egen vilja.

Det är för att det ska vara så, folk ska gå in slöja, går du inte i slöja blir din familj besviken typ. Och man kan fortfarande vara sig själv utan slöja. Sen om man är "sig själv" så mycket under en slöja vet jag inte. Hade det varit så bra hade väl män gått i slöja. Redigerat av ExorZ
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...