Hoppa till innehåll

Gud


CHORDAZBA
 Dela

Rekommendera inlägg

Fast...det kan man ju inte säkert säga. Det mesta inom religioner? Typ?

Energiprincipen bryts det extremt friskt mot i de allra flesta religioner.

 

Lagen om massans bevarande är en annan.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 429
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag har inte sagt det, men att dem ändå vill vara sig själva, jag stämplade inte folk som inte vill gå med slöja som anorektiker, men porrstjärnor/fotomodeller är minst lika mycket kvinnoförtryck när det kommer till tvång av dessa ämnen.

 

Problemet är att du inte har någon koll på folks kulturer.

Jag kan säga så här, jag erkänner! Somaliskabarn som är cirka 5år och kommer till Sverige brukar

bli påklädda av en slöja redan i den åldern, det där är tvång, men föräldrarna får dem det att inte se ut så.

Då du kan lära ett barn i tidig åldern hur den ska funka i framtiden.

 

Men i gulfländerna, samt Irak, Syrien och Libanon så brukar oftast kvinnorna klä på sig slöjan

vid 14årsåldern ungefär. Kanske 15 då dem når puberteten och dem mognas själva. Det där är inte tvång!

Så de skillnad på en massa ställen när det gäller slöjan, men dem flesta har slöjan av sin egen vilja.

Det är för att det ska vara så, folk ska gå in slöja, går du inte i slöja blir din familj besviken typ. Och man kan fortfarande vara sig själv utan slöja. Sen om man är "sig själv" så mycket under en slöja vet jag inte. Hade det varit så bra hade väl män gått i slöja.

 

Jag menar inte att kvinnor inte är sig själva om dem inte går med slöja, det jag menar är att syftet med det är så och att man vill skydda sig samt inte få kommentarer om hur man är osv.

 

Tro mig, det finns familjer som dödar sina döttrar för att dem inte bär slöja, men det händer i ett isolerat land som Iran som snart börjat tappa kontakt helt med omvärlden och det finns inte och göra någonting åt.

I Irak är det inte så för det mesta, Syrien, Libanon och de ställen som börjar moderniseras mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte sagt det, men att dem ändå vill vara sig själva, jag stämplade inte folk som inte vill gå med slöja som anorektiker, men porrstjärnor/fotomodeller är minst lika mycket kvinnoförtryck när det kommer till tvång av dessa ämnen.

 

Problemet är att du inte har någon koll på folks kulturer.

Jag kan säga så här, jag erkänner! Somaliskabarn som är cirka 5år och kommer till Sverige brukar

bli påklädda av en slöja redan i den åldern, det där är tvång, men föräldrarna får dem det att inte se ut så.

Då du kan lära ett barn i tidig åldern hur den ska funka i framtiden.

 

Men i gulfländerna, samt Irak, Syrien och Libanon så brukar oftast kvinnorna klä på sig slöjan

vid 14årsåldern ungefär. Kanske 15 då dem når puberteten och dem mognas själva. Det där är inte tvång!

Så de skillnad på en massa ställen när det gäller slöjan, men dem flesta har slöjan av sin egen vilja.

Det är för att det ska vara så, folk ska gå in slöja, går du inte i slöja blir din familj besviken typ. Och man kan fortfarande vara sig själv utan slöja. Sen om man är "sig själv" så mycket under en slöja vet jag inte. Hade det varit så bra hade väl män gått i slöja.

 

Jag menar inte att kvinnor inte är sig själva om dem inte går med slöja, det jag menar är att syftet med det är så och att man vill skydda sig samt inte få kommentarer om hur man är osv.

 

Tro mig, det finns familjer som dödar sina döttrar för att dem inte bär slöja, men det händer i ett isolerat land som Iran som snart börjat tappa kontakt helt med omvärlden och det finns inte och göra någonting åt.

I Irak är det inte så för det mesta, Syrien, Libanon och de ställen som börjar moderniseras mer.

 

Wow, en tjej som inte vill veta att hon är het, samt att om hon är fet så hjälper inte slöjan. Och har man slöja så går det inte exakt bra rykten om en omkring ändå, hellre "Fan va het hon är" än "vem fan gymmar med slöja?"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De som går i slöja för att de vill, är de som har gått i tron att man ska ha slöja som kvinna så länge att de har accepterat det. Folk har egen vilja, men att gå i slöja är nog inte av egen vilja. Mer av tvång och att man blivit van att så är det.

Det här är ett riktigt praktexempel på att vissa har svårt att förstå hur andra tänker. Bara för att du tycker det är opraktiskt/fult med slöja betyder det inte att alla muslimska kvinnor hatar det.

 

"Jag kommer från ett ställe där alla kvinnor för det mesta bara har på sig underkläder. Jag fattar inte hur ni kan nästan tvinga era kvinnor att ta på sig kläder." - ungefär så låter ditt argument (med självklara ändringar).

 

De flesta muslimska kvinnor (som bär slöja) har på sig slöja av egen vilja (för de som tvingas till det är det beklagligt). Det bara är så. Det spelar ingen roll hur mycket du tycker det är diskriminerande och att det beror på kulturen. Det är minst lika rätt att beklaga sig över hur kvinnor i västvärlden av fri vilja klär sig så lätt.

 

Det handlar helt enkelt om vanor. "Vad är det här? Hur kan ni skilja på kvinnors och mäns toaletter? Det är ju diskriminering!".

 

En sak jag nog aldrig kommer fatta är hur vissa antar att alla kvinnor hatar att ta på sig sjal och att de tvingas till det av sina män.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dem flesta jag känner går i slöja för att dem vill vara den dem är, tillskillnad från dessa anorektiker kvinnor på Slitz och Victoria Secrets som inte äter på en vecka.

Hur är modellbranchen relevant? Försöker du säga att slöjor är ett sätt att motverka modellernas korkade ideal?

Slöja har varit en del muslimsk klädkultur i evigheter, så det är bara som det är när folk bär dom. Jag tvivlar på att alla de tjejer jag ser som bär slöja gör det för att de tycker om dom, men vad vet jag.

Synd bara att slöjan i grunden handlar om kvinnoförtryck... att kvinnor måste dölja sitt hår, eller dölja sina kroppar med burkor... så otroligt fult.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

On topic: Vad är gud?

Mig.

 

Beror på. Vill du höra om en personlig gud, en allomfattande gud, eller min skeptiska syn på vad gud är?

För tydligen är han något som står över tid och rum, och ska tydligen inte ha en egen skapare, vilket motsäger skapelseteorin enligt mig

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har fått en bild av att gud är ett ord som används för något "övernaturligt" som inte kan beskrivas. Vissa som överlever olyckor säger att det var gud, vissa som ser änglar säger att det var gud, vissa som ber och får en skön känsla säger att det är gud etc.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

respektera religion.... Ska vi respektera fascism, rasism, nazism, kommunism, anarkist och alla andra bakåtsträvande, människoförtryckande, kontraproduktiva ideologier också? låt nazismen få spridas fritt, respektera om andra inte tycker som du!

Tycker att du borde läsa din egen tråd som är klistrad...

 

Den är bra, den funkar fint. Jag försökte dra igång lite engagemang. Syftar du på någon speciell del i tråden?

 

Vad innebär egentligen "att respektera en persons tro"?

 

Att inte motargumentera om någon säger "Jag tror att Gud är stor och jag lyder bara en Gud, och det är Allah."

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...