↗ till inlägget
Jag är kristen. I skolan fick vi som uppgift att hålla ett tal om en förebild. Jag talade då om Jesus, och eftersom jag nu gjorde det så kan jag ju lika gärna lägga upp talet här.
När jag fick uppgiften att tala om en förebild, så var faktiskt det första jag tänkte på Jesus. Och då, för att tala om det här måste jag tala på ett, ur er synvinkel religöst sätt.
För mig som kristen är det viktigt ha Jesus som förebild, eftersom Jesus levde ett exemplariskt liv enligt Guds vilja. Vad innebär det? Att Han var en god och vis man som var snäll mot alla? Visst var han det, men han var även mycket, mycket mer.
Den Jesus som människor i allmänhet enligt mig verkar tro att kristna tror på, är inte den Jesus som Bibeln egentligen talar om. Bibeln talar om Guds Son, därmed Gud själv. Den talar om Messias som levde ett liv helt utan egen synd, för att kunna ta på sig människans synd, och själv ta straffet för den, istället för att straffa människan. Han uppstod även och därmed besegrade döden.
Den Gud jag i övrigt tror på är nog inte heller den som många tror att Han är. Han är inte en kosmisk jultomte som finns för att jag ska leva ett bra liv. Han är inte en skäggig gubbe som sitter på ett moln och kastar ner blixtar när han är sur.
Han är en oändlig Gud som inte är begränsad på något sätt. Han är överallt närvarande, allvetande och allsmäktig. Han har t.o.m. makt att beordra saker som inte finns att bli till.
Han är treenig. Fader, Son (alltså Jesus) och den helige Ande. Det kan vara svårt att förstå, för de är EN Gud, men tre personer. Det är lite som att en far och en son har samma efternamn. Båda är Svensson, men de är två olika personer.
Sist men inte minst är Gud även helig. Det betyder att Han är totalt felfri, vilket gör Honom värd all tillbedjan och respekt.
Hur kommer dig sig då att jag tror på något sånt här? För er så verkar det säkert lika klokt som att tro på jultomten. Ni ställer säkert frågan: ”Hur kan man seriöst tro på Jesus, speciellt om man inte har sett Honom?”, eller hur?
Då svarar jag med en fråga. Hur kan man seriöst inte tro på någon som helt klart har gjort något i ens liv? Hur kommer det sig att jag efter att ha bett på mitt rum om att bli helad från laktosintolerans blev det (alltså helad)? Lika så blev min mamma helad från laktosintolerans och diskbråck under förbön. Så antingen finns Jesus eller så var det bara ren tur att vi båda blev helade från kroniska sjukdomar som vi haft i flera år, just när vi bad om helande. Det här är inte det enda jag upplevt av Gud, men jag hoppas att ni fattar var jag står i min tro.
Så vad betyder Jesus för mig? Allt. Om jag bara låtsas ha en relation med Jesus, då är mit liv totalt bortkastat. Det finns inget kvar. Då är den enda meningen med livet bli rik, ha en massa sex och festa så ofta man kan.
Jag är tacksam till Jesus för att Han har gett mig något som är bättre än så. Ett liv där jag kan leva med Honom, tillbe Honom och tjäna Honom. Det är det mest givande som finns, och mer än så vill jag inte göra för att vara någon annans förebild.
Finns mycket mer att säga, tiden för talet var mycket begränsad. Det är bara att fråga på.
Jag bad om att komma före i kön att logga in i Tibia, Gud gjorde inget :( Det ärrade mig och jag kommer aldrig kunna tro på Honom.
Dock en fråga:
Om Gud finns så fanns Adam och Eva. Hade Eva sex med Cain ? Efter att han mördat Abel? Låter lite perverst. Sen fick dom fler barn? Är Josef Fritzel ett Guds barn då?
Och om alla har en fri vilja, hur kan vissa ta bort den fria viljan från någon annan utan att Gud gör nått åt det? Alla borde få en fri vilja, men om en mäktigare person tar fria viljan från en svagare människa. Borde inte Gud bli arg?
Samt: Du blev healad och förlorade din Laktosintolerans medan andra ber om att få leva till nästa morgondag. Varför dig och inte dom? Hade han ett free card till laktosintolerans över? Varför finns det många som ber hela sitt liv utan att få något tillbaka? Samt skrev du att du har bett en gång, menar du då en gång om att bli healad eller en enda bön?
Samt, "Sist men inte minst är Gud även helig. Det betyder att Han är totalt felfri, vilket gör Honom värd all tillbedjan och respekt." - Vad jag hört är att Gud vakade över oss i början av tiden, han vakade över Eva och Adam, vaktade över Cain och Abel, men han har inte hört av sig de senaste 1000 åren. Har han helt gett upp hoppet på oss? Han straffade Cain med Mark of Cain, vilket gjorde att han inte kunde göra det han gjorde bäst, t.ex. om han planterade en blomma skulle blomman dö. Och kastade ut Cain ut ur Paradiset (var är det?) till alla vilddjur (dinosaurier?), men med varning till alla; att om dom dödade Cain så skulle dom få Mark of Cain tredubblat på sig själva. Så alltså skulle han gå på jorden i all evighet utan att kunna göra något, samt att ingen skulle vilja döda honom. Men när någon slaktar en 4 årig flicka, våldtar och slaktar en 14 åring, skjuter en tjej i bakskallen med ett hagelgevär, har sex med hennes kropp och äter upp henne över 2-3 dagar. Då ska denne få leva fritt tills våran Fria Vilja kan fånga honom och sätta honom i fängelset ?
Finns 1000 tals ouppklarade mord där mördaren har levt ett fullt liv utan något straff, där han kan ha mördat fler, men aldrig straffats. Men när Cain dödar Abel så ska han straffas i alla evighet? Vad finns det för rättvisa i att mörda en 4 årig flicka? Och säg inte "Den fyra åriga flickan hade fri vilja att lämna huset innan mördare kom dit. Hon tog fel val att stanna." då en fyra åring inte kan veta sådant eller skulle tänka så. Gud är inte felfri. Och göm inte dig bakom "God works in mysterious ways.", det är inte schysst alls!
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't. ~Jules Renard
When you want something really bad and you close your eyes and wish for it-- God's the guy who ignores you. ~Caspian Tredwell-Owen
Och här är en som kan ha varit quotad i denna tråd redan, men drar den igen.
“Is God willing to prevent evil, but not able?
Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing?
Then he is malevolent.
Is he both able and willing?
Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing?
Then why call him God?” ~Epicurus
Glömde ju nästan: Kan en seriemördare gå till en präst och be om förlåtelse och få det? Även om man mördat och syndat. Präster får inte säga vad man säger i biktbåsen, eller hur? Och kommer man få läsa Heliga Maria böner 1 gång per dag i en vecka eller nått sånt?