Hoppa till innehåll

Valet 2010

Guggo

Rekommendera inlägg

Jag skulle nog sätta en slant på att majoriteten av SDs väljare helt enkelt är okunniga i vad partiet egentligen står för.

Hörde på radion nyligen att en av SDs ledamöter i någon kommunfullmäktige hoppade av, både partiet och sin post. Han hade nämligen bestämt sig för att man kanske skulle ta och skumma igenom det där partiprogrammet nu när man har blivit förtroendevald.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 1 år senare...
  • Svar 460
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Fattar inte vad det är för fel på folket här i sverige? Det är ett politiskt parti som är med i riksdagen och har sin egen jävla åsikt. Alla partier har rätt till sin åsikt, Men just när det blir tal om SD så är dom nazister och idioter osv..Det finns ju en anledning till att fler och fler börjar rösta på SD? Eller har jag fel?

Tycker inte någon av er att det börjar gå för långt när man inte längre får älska sitt eget jävla land? Att man inte längre får sjunga nationalsången, Inte bära en tröja med svensk flagga på. För gör man det är man rasist och man kränker andra. Dom har t.o.m tagit bort vissa delar ut nationalsången för att det är rasistiskt.. Vi erbjuder invandrarna gratis körkort i vissa delar av sverige, Dom får också 12,500kr för att lära sig svenska. Men en vanlig kille/tjej som är arbetslös får inte en jävla krona för att få hjälp med körkortet t.ex. Medans dom får en massa bidrag från soc osv..

Det är inte okej enligt mig. Och nej jag är ingen rasist.

Kan inte fatta hur fega dagens politiker är som inte vågar inse det verkliga problemen i samhället.

Redigerat av Excitner
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker inte någon av er att det börjar gå för långt när man inte längre får älska sitt eget jävla land? Att man inte längre får sjunga nationalsången, Inte bära en tröja med svensk flagga på. För gör man det är man rasist och man kränker andra. Dom har t.o.m tagit bort vissa delar ut nationalsången för att det är rasistiskt.. Vi erbjuder invandrarna gratis körkort i vissa delar av sverige, Dom får också 12,500kr för att lära sig svenska. Men en vanlig kille/tjej som är arbetslös får inte en jävla krona för att få hjälp med körkortet t.ex. Medans dom får en massa bidrag från soc osv..

Det är inte okej enligt mig. Och nej jag är ingen rasist.

Kan inte fatta hur fega dagens politiker är som inte vågar inse det verkliga problemen i samhället.

Snälla, kolla upp att det du hör från någon stämmer innan du börjar argumentera med det.

För det första, nationalsången spelas på hockeymatcher, fotbollsmatcher, andra sportevenemang, nationaldagen och mycket mer. Har du någon källa på att någon del har tagits bort, och isåfall vilken del?

Jag bär ibland tröjor med sen svensk flagga på (oftast runt fotbollsmatcher etc, men ändå) och har aldrig blivit anklagad för rasism. Till exempel barn springer hela tiden runt med sverigetröjor och jag har aldrig sett eller hört någon protestera mot det eller anklaga någon för att vara rasist på grund av det.

Invandrare får inte alls 12500kr i bidrag för att lära sig svenska, det är en kass myt som spreds på facebook för några år sedan vilket du tydligen trott på utan att ens kolla upp. Det bidraget får de endast om de läser svenska. Detta bidrag ska alltså inte användas för att lära sig svenska, utan ska räcka till en massa annat.

Sen håller jag med om att dagens invandringspolitik är långt ifrån bra, men jag tror verkligen inte att SD är på rätt väg för att lösa det. Jag håller även med Guggo om att jag tror (och vet till till viss del) att väldigt många som gillar SD inte riktigt vet vad de står för.

EDIT: Såg nu att mitt inlägg är helt kasst formulerat när jag läste igenom det, men orkar inte fixa det nu. Hoppas ni förstår. ;)

Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snälla, kolla upp att det du hör från någon stämmer innan du börjar argumentera med det.

För det första, nationalsången spelas på hockeymatcher, fotbollsmatcher, andra sportevenemang, nationaldagen och mycket mer. Har du någon källa på att någon del har tagits bort, och isåfall vilken del?

Jag bär ibland tröjor med sen svensk flagga på (oftast runt fotbollsmatcher etc, men ändå) och har aldrig blivit anklagad för rasism. Till exempel barn springer hela tiden runt med sverigetröjor och jag har aldrig sett eller hört någon protestera mot det eller anklaga någon för att vara rasist på grund av det.

Invandrare får inte alls 12500kr i bidrag för att lära sig svenska, det är en kass myt som spreds på facebook för några år sedan vilket du tydligen trott på utan att ens kolla upp. Det bidraget får de endast om de läser svenska. Detta bidrag ska alltså inte användas för att lära sig svenska, utan ska räcka till mat, boende och alla andra utgifter.

Sen håller jag med om att dagens invandringspolitik är långt ifrån bra, men jag tror verkligen inte att SD är på rätt väg för att lösa det. Jag håller även med Guggo om att jag tror (och vet till till viss del) att väldigt många som gillar SD inte riktigt vet vad de står för.

För det första så stämmer det visst att invandrare får 12,500kr för att lära sig svenska då invandrare själv sagt det.

Samt att dom får körkort gratis stämmer också i vissa delar av sverige.

Ja på hockeymatcher är det ju klart man får ha sverigetröjor.. Jag menar att på många skolor så får du inte gå runt med sverigeflaggor på tröjorna då det ses som kränkande. Och påstår jag någonstans att jag älskar mitt land blir jag kallad rasist, Lyssnar man på ultima thule blir man också automatiskt rasist. Så det är nog du som ska kolla upp fakta innan du yttrar dig.

Här finns ett klipp där HELA nationalsången sjungs

Ursäktar diverse stavfel osv.

Redigerat av Excitner
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För det första så stämmer det visst att invandrare får 12,500kr för att lära sig svenska då invandrare själv sagt det.

Samt att dom får körkort gratis stämmer också i vissa delar av sverige.

Ja på hockeymatcher är det ju klart man får ha sverigetröjor.. Jag menar att på många skolor så får du inte gå runt med sverigeflaggor på tröjorna då det ses som kränkande. Och påstår jag någonstans att jag älskar mitt land blir jag kallad rasist, Lyssnar man på ultima thule blir man också automatiskt rasist. Så det är nog du som ska kolla upp fakta innan du yttrar dig.

Här finns ett klipp där HELA nationalsången sjungs

Ursäktar diverse stavfel osv.

Jag ändrade i mitt inlägg just innan du skrev ditt då jag märkte att jag skrivit lite fel. Läs där igen. De får fortfarande inte bidraget för att använda till att lära sig svenska. De får bidraget för att kunna leva ett hyfsat normalt liv, men kravet är att de ska läsa svenska vilket är rätt logiskt enligt mig.

Vi får då ha Sverigetröjor i skolan bäst vi vill. Jag har då aldrig hört att det hänt att de har nekat en elev att ha det på sig, kan du ge något exempel på när det hänt eller har du bara hört det någonstans ifrån? Skolan har inte rätt att neka dig att ha på dig en sverigetröja där, om de skulle göra det så lär du kunna anmäla skolan antar jag.

Angående nationalsången, när var det den förkortades och varför gjorde man det? Har du någon källa till det så får du gärna länka.

Bara jag som får en känsla av att väldigt många (främst sverigedemokrater) överdriver detta något enormt. Jag menar, var har någon påstått att ni är rasister för att ni lyssnar på nationalsången och burit Sverigetröja till exempel?

Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ändrade i mitt inlägg just innan du skrev ditt då jag märkte att jag skrivit lite fel. Läs där igen. De får fortfarande inte bidraget för att använda till att lära sig svenska. De får bidraget för att kunna leva ett hyfsat normalt liv, men kravet är att de ska läsa svenska vilket är rätt logiskt enligt mig.

Vi får då ha Sverigetröjor i skolan bäst vi vill. Jag har då aldrig hört att det hänt att de har nekat en elev att ha det på sig, kan du ge något exempel på när det hänt eller har du bara hört det någonstans ifrån? Skolan har inte rätt att neka dig att ha på dig en sverigetröja där, om de skulle göra det så lär du kunna anmäla skolan antar jag.

Angående nationalsången, när var det den förkortades och varför gjorde man det? Har du någon källa till det så får du gärna länka.

Bara jag som får en känsla av att väldigt många (främst sverigedemokrater) överdriver detta något enormt. Jag menar, var har någon påstått att ni är rasister för att ni lyssnar på nationalsången och burit Sverigetröja till exempel?

Har du källa på det? Om invandrarna själv säger det så borde det ju nästan stämma? Okej men folk jag känner har blivit tillsagda att inte bära kläder med sverigeflaggor på för det är kränkande mot invandrarna, Har själv varit med om det.. Och när man nämner Ultima thule som själv säger att dom tar starkt avstånd från nazism och rasism så blir man ändå kallad rasist. Och sjunger man nationalsången så blir det samma sak. Bara för att SD har en åsikt så är ju dom nazister och fan allt möjligt. I sverige så ska det ju vara yttrandefrihet? Men var fan tog den vägen?

Vadå hyffsat liv? Bidragen dom får då? haha.. Jag tycker inte dom överdriver. Finns ju som sagt en anledning till att allt fler röstar på SD? Du såg ju här på fuska.se så vann SD också, Det tyder på att allt fler yngre också väljer att rösta på SD.

I västernorrland, Rättare sagt kramfors så får invandrarna gratis körkort. Men svenskar som inte har råd med det då ? Dom får inget körkort.

Sen kan du ju Kolla statistik på våldtäkter och personrån så kanske du ser ett problem?

Redigerat av Excitner
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har du källa på det? Om invandrarna själv säger det så borde det ju nästan stämma? Okej men folk jag känner har blivit tillsagda att inte bära kläder med sverigeflaggor på för det är kränkande mot invandrarna, Har själv varit med om det.. Och när man nämner Ultima thule som själv säger att dom tar starkt avstånd från nazism och rasism så blir man ändå kallad rasist. Och sjunger man nationalsången så blir det samma sak. Bara för att SD har en åsikt så är ju dom nazister och fan allt möjligt. I sverige så ska det ju vara yttrandefrihet? Men var fan tog den vägen?

Vadå hyffsat liv? Bidragen dom får då? haha.. Jag tycker inte dom överdriver. Finns ju som sagt en anledning till att allt fler röstar på SD? Du såg ju här på fuska.se så vann SD också, Det tyder på att allt fler yngre också väljer att rösta på SD.

I västernorrland, Rättare sagt kramfors så får invandrarna gratis körkort. Men svenskar som inte har råd med det då ? Dom får inget körkort.

Sen kan du ju Kolla statistik på våldtäkter och personrån så kanske du ser ett problem?

Tycker du ska hålla isär allmänheten och beslutsfattarna. Det finns många äggskallar där ute som skäller ut en om allt möjligt, inte bara att bära sverigetröja, utan även saker som att ha på sig strumpor och sandaler samtidigt, att säga att religiösa är dumma i huvudet, att konstatera att snitt IQn i afrika ligger på ca 70. Visst skapar blandningen av olika kulturer och etniska grupper problem i dagens sverige, det håller jag med om, men håll isär begreppen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker du ska hålla isär allmänheten och beslutsfattarna. Det finns många äggskallar där ute som skäller ut en om allt möjligt, inte bara att bära sverigetröja, utan även saker som att ha på sig strumpor och sandaler samtidigt, att säga att religiösa är dumma i huvudet, att konstatera att snitt IQn i afrika ligger på ca 70. Visst skapar blandningen av olika kulturer och etniska grupper problem i dagens sverige, det håller jag med om, men håll isär begreppen.

Är kanske inge vidare på att argumentera och det vet jag, Men försöker ändå framföra min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har du källa på det? Om invandrarna själv säger det så borde det ju nästan stämma? Okej men folk jag känner har blivit tillsagda att inte bära kläder med sverigeflaggor på för det är kränkande mot invandrarna, Har själv varit med om det.. Och när man nämner Ultima thule som själv säger att dom tar starkt avstånd från nazism och rasism så blir man ändå kallad rasist. Och sjunger man nationalsången så blir det samma sak. Bara för att SD har en åsikt så är ju dom nazister och fan allt möjligt. Vadå hyffsat liv? Bidragen dom får då? haha.. Jag tycker inte dom överdriver ett skit, Det går inte att blunda för det riktiga problemet i samhället. I västernorrland, Rättare sagt kramfors så får invandrarna gratis körkort. Men svenskar som inte har råd med det då ? Dom får inget körkort. Kolla statistik på våldtäkter och personrån så kanske du ser ett problem?

Källan som du ville ha: "Sfi-bonus innebär att vissa nyanlända invandrare (folkbokförda från 1 juli 2010) som slutfört kurs 1B, 2C eller 3D inom sfi kan bli beviljade en bonus. Beroende på vilken kurs den studerande har slutfört kan hon eller han beviljas 6000, 8000 eller 12 000 kronor." - http://www.skolverket.se/fortbildning-och-...idrag/sfi-bonus

Som sagt är jag inte heller nöjd med invandrarpolitiken. Jag vet att kriminaliteten är väldigt stor bland invandrare, men jag tycker att det kan lösas på andra sätt än vad SD vill. Till exempel måste man få invandrarna mer integrerade i det svenska samhället genom att inte alla ska hamna på samma ställe.

Bara här i lilla Luleå så har vi 3-4 områden där det i princip bara bor invandrare. Och de har det inte så jävla bra som du verkar tro. På flera ställen här bor de till exempel upp till 10 pers i en risig gammal 3:a eller 4:a som inte renoverats på tiotals år, och detta har jag sett själv. Många av mina vänner som är invandrare har föräldrar (och ensamstående föräldrar för den delen) som knappt klarar av att ta hand om dem, men de försöker verkligen och gör allt de kan. Nej, det är verkligen ingen lyx de lever i.

Istället bör man enligt mig få in dem i de "svenska" områdena för att de på så sätt ska kunna lära sig det svenska språket, komma in i den svenska kulturen med mera.

Sen håller jag med Dave också.

EDIT: Nu ska jag sova, svarar någon annan dag igen.

Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Många tycks underskatta människans förmåga att anpassa sig till andra, som att lära sig ett språk. Men såklart så blir det svårare att lära sig språket i fall att man har äpplen i en skåL och päron i den andra.

Däremot så har majoriteten lärt sig svenska. Jag har även hört från föräldrar som är invandrare att deras barn som börjar på dagis börjar lära föräldrarna språket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående nationalsången. Det Excitner kallar för "hela nationalsången" är egentligen bara nationalsången med två senare tillkomna verser. Du gamla du fria skrevs 1844 av Richard Dybeck. År 1910 lägger Louise Ahlén (som verkar vara relativt okänd) till två verser till den redan existerande sången. Dessa publiceras i ett fåtal sångböcker, och försvinner sedan. De har aldrig sjungts vid officiella sammanhang och aldrig varit en del av den traditionella nationalsången.

Svergiedemokraterna anstränger sig bara för att hitta något att gnälla över och visa hur otroligt synd de är om dom, vilket är anledningen till att dessa två verser brukar nämnas, trots att de egentligen aldrig har haft någon större betydelse.

Och det är Sverigedemokrater/rasister/nazister som gör så att man inte kan använda den svenska flaggan. Tack som fan för att ni har lyckats förstöra den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående nationalsången. Det Excitner kallar för "hela nationalsången" är egentligen bara nationalsången med två senare tillkomna verser. Du gamla du fria skrevs 1844 av Richard Dybeck. År 1910 lägger Louise Ahlén (som verkar vara relativt okänd) till två verser till den redan existerande sången. Dessa publiceras i ett fåtal sångböcker, och försvinner sedan. De har aldrig sjungts vid officiella sammanhang och aldrig varit en del av den traditionella nationalsången.

Svergiedemokraterna anstränger sig bara för att hitta något att gnälla över och visa hur otroligt synd de är om dom, vilket är anledningen till att dessa två verser brukar nämnas, trots att de egentligen aldrig har haft någon större betydelse.

Och det är Sverigedemokrater/rasister/nazister som gör så att man inte kan använda den svenska flaggan. Tack som fan för att ni har lyckats förstöra den.

Såg just det när jag läste lite om det nyss. Fattar inte hur många Sverigedemokrater kan använda det som argument då. Haha, det stämmer ju inte alls. Eftersom att "Du gamla, Du fria" blev nationalsång 1866 så lades ju de sista verserna till efter att den blev nationalsång, alltså har den ju inte kortats ner alls precis som du säger.

Fast jag håller inte med om att man inte kan använda svenska flaggan. Visst, det finns säkert ett fåtal personer som skulle kunna bry sig, men jag har aldrig varit med om något sådant. Men jag förstår din poäng om att det är bland annat SD själva som har startat "man får inte ha svenska flaggan"-tjatet.

Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...