Hoppa till innehåll

Valet 2010


Guggo
 Dela


Rekommendera inlägg

Det är såklart inte speciellt lönt att ha öppet i skolan om 60 % av eleverna är hemma.

Skolor och lektioner ställs sällan in om 60% av en klass är sjuka. Ser inte att 60% elevfrånvaro är ett vettigt argument för att stänga en skola.

 

I övrigt kan man ha en massa olika ståndpunkter huruvida man ska uppmuntra till religiösa ritualer genom att ge muslimer (eller whatever) särskilda tillstånd att fira just religiösa högtider, men det är en helt annan diskussion i sig. Och jag säger det med en gång, bullshita inget om julafton nu, det finns inget religiöst i jullovet, inte med en "kristen" population där mer än 80% inte ens är lite troende. ;)

 

Det blir väl billigast och lättast för politikerna att skicka nyanlända till de gamla arbetarklasshemmen -> miljonprogramsområdena. Än att bygga nya kåkar i t.ex Limhamn och låta dem bo där.

 

Gissar att det är pga det.

Det är ett systemiskt fel så klart, det är det alltid. Vinstmaximering är den mekanism som verkar i detta fall. Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 460
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Skolor och lektioner ställs sällan in om 60% av en klass är sjuka. Ser inte att 60% elevfrånvaro är ett vettigt argument för att stänga en skola.

Om man vet om att 60% av eleverna kommer vara hemma en viss dag, skulle åtminstone jag om jag vore rektor, förmodligen lagt in en studiedag på den dagen istället för på en annan dag när nästan alla eleverna skulle varit i skolan.

 

 

Om elverna blir sjuka är en annan sak, det går inte att planera i förväg för.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man vet om att 60% av eleverna kommer vara hemma en viss dag, skulle åtminstone jag om jag vore rektor, förmodligen lagt in en studiedag på den dagen istället för på en annan dag när nästan alla eleverna skulle varit i skolan.

Om elverna blir sjuka är en annan sak, det går inte att planera i förväg för.

Jag skulle söka upp problemet bakom frånvaron, prata med eleverna och försöka lösa problemet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast studiedagar har man ju inte för att man vill vara snäll mot eleverna och ge dem en ledig dag. Det för att skicka lärarna på utbildning. Det är ju inte säkert att det passar att ha studiedag varje år vid en viss specifik tid, utan man måste ju anpassa det inte bara efter skolans schema, utan också efter den som håller i utbildningarnas schema.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle söka upp problemet bakom frånvaron, prata med eleverna och försöka lösa problemet.

Om det inte är ett problem som orsakar frånvaron då? Eleverna har ju rätt till att ta ledigt.

 

Fast studiedagar har man ju inte för att man vill vara snäll mot eleverna och ge dem en ledig dag. Det för att skicka lärarna på utbildning. Det är ju inte säkert att det passar att ha studiedag varje år vid en viss specifik tid, utan man måste ju anpassa det inte bara efter skolans schema, utan också efter den som håller i utbildningarnas schema.
Nej, ingen tvingar heller skolan att sätta studiedagen då, men tydligen passade det bäst, annars hade de inte gjort det?

 

Som sagt, skolan gör sitt eget val och ingen har tvingat dem att ha ledigt för att 60% av skolan är borta och de har inte heller uppmanat någon att göra det. De får ha öppet utan att det kommer några elever alls om de så vill.

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...