Rullis Skrivet 5 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Juni 2010 Som det lyder! Vad för nya kurser har ni fått till ert nästa läsår i skolan? Ni som ska börja 1an? Vilken linje blir det för er? Vad har ni valt för i-val? Och vad för kurser får ni om går i högstadiet? Själv valde jag och fick: Filosofi B Psykologi B Matte C Engelska CPE /o/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Inloggad Skrivet 5 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Juni 2010 Som det lyder! Vad för nya kurser har ni fått till ert nästa läsår i skolan? Ni som ska börja 1an? Vilken linje blir det för er? Vad har ni valt för i-val? Och vad för kurser får ni om går i högstadiet? Själv valde jag och fick: Filosofi B Psykologi B Matte C Engelska CPE /o/ Vad innebär Engelska CPE? Kommer det efter Engelska B? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 5 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Juni 2010 Ska börja 2an. http://www.portalensgymnasium.se/gbg/2.html Alternativ 1: Högskoleförberedande minst 300 p från följande kurser: Fysik B 150p Kemi A 100p Matematik D 100p Matematik E 50p Alternativ 2: Datortekniskt tillval minst 300 p från följande kurser: Databashantering 100p IT-samordning 200p Säkerhetssystem 100p IT-samordning och Databashantering blir det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 5 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Juni 2010 Ska också börja tvåan. Komplex analys på EPGY (distanskurser av Stanford University) Engelska B Fysik B (har redan börjat smått, men ska göra det officielt) Svenska B (somebody save me :( ) Sen ska jag säkert tenta någon/några kurser vid Lunds Universitet också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rullis Skrivet 5 Juni 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 5 Juni 2010 Som det lyder! Vad för nya kurser har ni fått till ert nästa läsår i skolan? Ni som ska börja 1an? Vilken linje blir det för er? Vad har ni valt för i-val? Och vad för kurser får ni om går i högstadiet? Själv valde jag och fick: Filosofi B Psykologi B Matte C Engelska CPE /o/ Vad innebär Engelska CPE? Kommer det efter Engelska B? Cambridge kursen eller något. Mer intensiv engelska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mindtwistah Skrivet 5 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Juni 2010 I tvåan (och trean) ska jag läsa karaktärsämnena: Projekt och Företagande Datorkunskap Företagsekonomi Kommunikation i arbete och lag Matematik B Matematik C Produktionsprocessen Kvalitetsteknik Organisation och Ledarskap Svensk Praktik APU Internationell Praktik APU CAD A/ CAD B Min inriktning Ingenjörsteknik som jag valt till nästa läsår kommer med följande kurser jag måste läsa: Teknikfördjupning Elkraftssystem Ellära B Sedan så har jag lagt till: Fysik B Kemi A Engelska B Engelska C Matematik D Matematik E Programmering A Microprocessorteknik A Är inte säker på vilka jag ska läsa i tvåan och vilka jag ska läsa i trean. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lynott Skrivet 5 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Juni 2010 Läser man inte Engelska B automatiskt i tvåan och måste välja till C? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mindtwistah Skrivet 5 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Juni 2010 Läser man inte Engelska B automatiskt i tvåan och måste välja till C?Nä, är bara obligatoriskt upp till Engelska A. Svenska B måste man dock läsa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 5 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Juni 2010 Läser man inte Engelska B automatiskt i tvåan och måste välja till C?Nä, är bara obligatoriskt upp till Engelska A. Svenska B måste man dock läsa. Det beror faktiskt helt på skolan man läser och/eller vilket program man läser. Jag läste IT/Teknik-Natur och var tvungen att läsa EngA och EngB, men kunde välja till EngC sen i trean. Mina I-val när jag läste på gymnasiet var Biologi A, Biologi B och Kemi B. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mindtwistah Skrivet 5 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Juni 2010 Läser man inte Engelska B automatiskt i tvåan och måste välja till C? Nä, är bara obligatoriskt upp till Engelska A. Svenska B måste man dock läsa. Det beror faktiskt helt på skolan man läser och/eller vilket program man läser. Jag läste IT/Teknik-Natur och var tvungen att läsa EngA och EngB, men kunde välja till EngC sen i trean. Mina I-val när jag läste på gymnasiet var Biologi A, Biologi B och Kemi B. Men jag menar inte så, utan att man måste, det vill säga, finns lag på detta (antar jag), läsa dessa ämnen för att ha klarat gymnasiumet. Typ som grundämnen i grundskolan. Är dock inte säker, har hört det någonstans. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 5 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Juni 2010 Man måste läsa 2500 poäng under gymnasietiden och man måste ha minst 90% av poängen godkända för att få examen. Annars blir man underkänd. Sen är det vissa kurser som alla måste läsa ja, men du kan faila EN av de kurserna och ändå klara gymnasiet. Men det är inte så smart att faila. :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ohm Skrivet 6 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Juni 2010 Dessa kurser har jag valt till tvåan. Fysik B Matematik D Matematik E Verkstadsteknik grundkurs Sedan kommer jag läsa dessa i och med inriktningen Programmering A & C Datorkommunikation Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.