Hoppa till innehåll

Massa-vikt


NeedforSpeed
 Dela

Rekommendera inlägg

massan är konstant oavsett var du befinner dig i universum. Din massa avgörs av mängden och typen materia du består av. din tyngd avgör av din massa, himlakroppens vi antar att du befinner dig på massa samt avståndet mellan era tyngdpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Massan är alltid densamma, som tidigare talare påpekat.

 

F = m*g

 

Det vill säga att din tyngd (i detta fall kraften (F) du hela tiden utsätts för riktad mot himlakroppens mitt) alltid beror av din massa (m). Med andra ord så beror kraften mot himlakroppens mitt enbart av gravitationen (g).

 

En våg på månen skulle med andra ord behöva ställas in för en annan gravitation för att visa din korrekta massa. En vanlig jordavåg skulle på månen vissa en felaktig vikt, eftersom att den förutsätter att gravitationen är ~9.82, vilket den inte är på månen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kul att han fick fem svar som sa mer eller mindre samma sak. Jag kan väl för sakens skull också säga det så blir det sex:

Din massa ändras inte (bortset från eventuella relativistiska effekter) förutsatt att du inte pinkade på vägen dit, åt eller något liknande. Däremot ändras din tyngd. Tyngd är den gravitationskraft som du utsätts för av något (är väl inte den exakta definitionen, men duger till dina behov) och ändras alltså beroende på med avseende på vad man räknar.

 

EDIT: Lägg till ett par svar.

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Din vikt blir mindre, efter som att det är mindre dragnings kraft, men massan är samma

Men om du skulle stå på jupiter, skulle du väga (drar till med något) 500kg kanske, men du är ändå lika stor

tyngd menar du? :)

 

jag har förstått nu, tack för svaren :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst pong218

Om du inte kan något om ämnet skit bara i att svara, det som ändras är din tyngd och inte din massa!! (kg)

 

Tyngd beräknas genom massa(kg)*dragningskraft(m/s^2) i sverige är den drygt 9.82 .

 

Så här blir din tyngd drygt 982 N

 

På månen är det drygt 1.62 m/s^2 i dragningskraft

 

så på månen blir din tyngd 1,62*100 = 162 N.

 

Men som många andra svarade är din massa konstant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...