Hoppa till innehåll

Högskoleprovet


Mumutio
 Dela

Rekommendera inlägg

Någon mer än jag som gjorde högskoleprovet? Hur gick det?

 

Jag fyllde i den orangea lappen och kollade mina resultat hemma. Fick 97/122.

 

Det bör ge ett poäng på 1,6 eller 1,7. Så jag är nöjd för att vara första gången. :)

15 av felen fick jag på ordförståelse, så om jag bara pluggar det lite grann borde det vara möjligt att få åtminstone 1,9 nästa gång.

 

Den här tråden är inte bara till för att skryta i förstås. ;) Skulle också vara kul att höra vad ni tror om ändringarna de ska göra till nästa prov? Blir det lättare eller svårare?

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Haha jag gjorde det i åttan och fick 0,3 då. Somnade på de två sista delarna så vet inte vad jag hade kunnat få. Men det var hösten jag började åttan så hur gammal var man då? 14? Ska göra det i höst och lär ju antagligen få bättre haha. Snyggt dock att du fick 1,7!

Redigerat av Johnossi
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kände att det var meningslöst då min prestation i skolan inte vart det bästa under vårterminen, blir ett försök i Oktober!

Man tjänar ju alltid på att göra provet flera gånger. Även om man vet att man inte kommer söka in på det resultatet så är det ju träning för när det verkligen gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

fick 72/122, blev 1.4 tror jag. Behövde 1.5 för min utbildning men jag kom in på betygen så det var chill. Av någon anledning är jag 100% värdelös på engelska eftersom jag bara fick ca 25% rätt på den delen när jag övade hemma, och det är 4 svarsalternativ så.... :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad är det för slags frågor på provet? Lite av varje från kärnämnena eller?

Saxat från wiki:

 

DTK, som består av 20 uppgifter (provtid 50 minuter), vilka prövar förmågan att förstå och tolka diagram, tabeller och kartor.

ELF, som består av 20 uppgifter (provtid 35 minuter), vilka prövar förmågan att förstå texter på engelska.

LÄS, som består av 20 uppgifter (provtid 50 minuter), vilka prövar förmågan att förstå texter på svenska.

NOG, som består av 22 uppgifter (provtid 50 minuter), vilka prövar förmågan att tänka logiskt med hjälp av matematiska problem.

ORD, som består av 40 uppgifter (provtid 15 minuter), vilka prövar förmågan att förstå ord i det svenska språket.

 

Har inte gjort det själv men kommer göra det till hösten eller våren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Saxat från wiki:

 

DTK, som består av 20 uppgifter (provtid 50 minuter), vilka prövar förmågan att förstå och tolka diagram, tabeller och kartor.

ELF, som består av 20 uppgifter (provtid 35 minuter), vilka prövar förmågan att förstå texter på engelska.

LÄS, som består av 20 uppgifter (provtid 50 minuter), vilka prövar förmågan att förstå texter på svenska.

NOG, som består av 22 uppgifter (provtid 50 minuter), vilka prövar förmågan att tänka logiskt med hjälp av matematiska problem.

ORD, som består av 40 uppgifter (provtid 15 minuter), vilka prövar förmågan att förstå ord i det svenska språket.

 

Har inte gjort det själv men kommer göra det till hösten eller våren.

Fast det där är det gamla provet. Från och med i höst kommer ett nytt prov med mer matte och mindre svenska.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...