Hoppa till innehåll

Hur Ofta Brukar Du Springa?


Nazar
 Dela

Rekommendera inlägg

Intressant tanke, andas aldrig med näsan när jag springer. Förstår inte varför man skulle heller då luftintaget blir mycket sämre :mellow:

Har hört att man håller ut längre om man andas med näsan, men jag kan ju vara ute och cykla så jag är totalt ointresserad av löpträning.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Det jag snackade om kanske hade att man får bättre rytm om man andas genom näsan, men det är ju såklart individuellt. Bättre rytm = bättre uthållighet. När man andas med munnen hamnar man ofta ur rytm speciellt jag själv och blir genast mycket tröttare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Juicelol har en poäng, man bör vänja sig med att andas in genom näsan och ut med munnen. Dock är det svårt för en individ som har andats på sitt eget sätt nästan hela sitt liv.

 

Kan säga att andas genom näsan och ut med munnen ökar prestationen i gymmet. När ni sänker ner efter en repetition så drar ni in luft med näsan, när ni trycker igen så få ut det genom munnen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Juicelol har en poäng, man bör vänja sig med att andas in genom näsan och ut med munnen. Dock är det svårt för en individ som har andats på sitt eget sätt nästan hela sitt liv.

 

Kan säga att andas genom näsan och ut med munnen ökar prestationen i gymmet. När ni sänker ner efter en repetition så drar ni in luft med näsan, när ni trycker igen så få ut det genom munnen.

Det är ju en helt annan sak på gymmet, eller? Då gör jag iaf som du säger, andas in genom näsan och ut genom munnen. Men när jag springer känns det som att jag blir grymt mycket mer andfådd, speciellt när jag kör intervall. Det går i princip inte att andas in genom näsan då. Redigerat av ReMemberMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ju en helt annan sak på gymmet, eller? Då gör jag iaf som du säger, andas in genom näsan och ut genom munnen. Men när jag springer känns det som att jag blir grymt mycket mer andfådd, speciellt när jag kör intervall. Det går i princip inte att andas in genom näsan då.

Bara att träna på det, hade exakt samma problem. Det har visat att det även är hälsosammare och man håller ut längre när man väl vänjer sig. Näsan filtrerar bakterier och så andas du så mycket som du behöver. När du andas genom munnen får du i dig så mycket luft som du inte behöver vilket tröttar ut en fortare.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara att träna på det, hade exakt samma problem. Det har visat att det även är hälsosammare och man håller ut längre när man väl vänjer sig. Näsan filtrerar bakterier och så andas du så mycket som du behöver. När du andas genom munnen får du i dig så mycket luft som du inte behöver vilket tröttar ut en fortare.

Jaha, där ser man. Ska definitivt testa nästa gång jag springer.

 

Då hade du ju rätt också Juicelol. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan inte vara att du springer varje dag. Det gör jag ochså, fast just nu sänkte jag lite ner till varannan dag. Annars kan det vara nåt annat. Men för mig går det fint, inga problem. Så jag vet inte. Vad jag menar med andas i takt, är testa andas sakta, inte snabbt. Andas du med munnen eller näsan?

 

 

Man kommer ju inte kunna andas hela tiden med näsan. Man blir mer och mer trött, därför behövs mer luft.

Latmask.

Jag andas med munnen. Och jag sträcker på mig, för då andas man bättre :)

Men jag blir ju inte direkt trött liksom "Jag orkar inte mer" utan att jag får ont i benen. Men nu har jag kommit hem och jag ska springa ikväll igen 4,5 km.

Återkommer med besked om hur det gick.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...