Proccito Skrivet 19 September 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 19 September 2011 Wall of textSkulle du kunna posta källan där du hittade om att man förkortar livet genom att se på TV? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rovarkungen Skrivet 19 September 2011 Rapport Dela Skrivet 19 September 2011 Summa Summarum Datorspelandet i sig är inte farligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 22 September 2011 Rapport Dela Skrivet 22 September 2011 Skulle du kunna posta källan där du hittade om att man förkortar livet genom att se på TV?Läste det ursprungligen i Metro, men ja, deras nyheter är ju bara översatte/kopierade från andra nyhetstidningar så jag antar att vilken blaska som helst som rapporterade om det duger som min källa.http://www.dailymail.co.uk/health/article-...nutes-life.html http://www.google.se/search?q=watching+TV+...lient=firefox-a Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 23 September 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 23 September 2011 Förstår hur du menar, men känns som om det är ett svagt argument för att försvara spelmissbruk.Jag försvarade det aldrig, jag skyllde på det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
htf456345 Skrivet 23 September 2011 Rapport Dela Skrivet 23 September 2011 (redigerat) Får höra från mamma nästan varje vecka att jag borde söka hjälp för mitt spelande att det är farligt för mig. Tycker inte ens att jag spelar så mycket. Tycker själv inte att det är farligt. Har i alla fall inte än fått lusten att dra ut på stan och skjuta någon. Heh! :) Jag tror det farliga med spelande är i så fall att man är uppe sent och får för lite sömn tack vare sitt beroende. (Kan också hända att man glömmer bort att äta märkte jag precis) ^^ Redigerat 23 September 2011 av MagicAho Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 23 September 2011 Rapport Dela Skrivet 23 September 2011 Eller att ens mamma behöver ta hand om en vid tjugo års ålder? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nomatic Skrivet 23 September 2011 Rapport Dela Skrivet 23 September 2011 (redigerat) Eller att ens mamma behöver ta hand om en vid tjugo års ålder?Föräldrarna har ju försörjningsskyldig tills man är 21 år eller fortfarande går i skolan.Sen skulle det vara dåligt att ens mor visar oro även om man är 42 år? Redigerat 23 September 2011 av Nomatic Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 23 September 2011 Rapport Dela Skrivet 23 September 2011 Just saying. Tänker inte säga emot eftersom det finns risk för att MagicAho tar det personligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
htf456345 Skrivet 23 September 2011 Rapport Dela Skrivet 23 September 2011 (redigerat) Som sagt, föreldrar är oroliga i vilken ålder man än är i. :) Och det är lugnt, jag tar inte åt mig. Men gulligt av dig att du försöker. ;) Redigerat 23 September 2011 av MagicAho Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 24 September 2011 Rapport Dela Skrivet 24 September 2011 (redigerat) Föräldrarna har ju försörjningsskyldig tills man är 21 år eller fortfarande går i skolan.Sen skulle det vara dåligt att ens mor visar oro även om man är 42 år?Nej. Föräldrar har försörjningsplikt tills barnet är 18 år, eller så länge barnet går i grund/gymnasieskola, men dock längst till det att barnet fyller 21. Om du tar studenten när du är 18 så upphävs försörjningsplikten alltså på studentdagen. "1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa. Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning. I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136)."- 7 kap §1, Föräldrabalken Redigerat 24 September 2011 av Guggo Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
htf456345 Skrivet 24 September 2011 Rapport Dela Skrivet 24 September 2011 Nej. Föräldrar har försörjningsplikt tills barnet är 18 år, eller så länge barnet går i grund/gymnasieskola, men dock längst till det att barnet fyller 21. Om du tar studenten när du är 18 så upphävs försörjningsplikten alltså på studentdagen. "1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa. Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning. I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136)."- 7 kap §1, FöräldrabalkenSå är det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nomatic Skrivet 24 September 2011 Rapport Dela Skrivet 24 September 2011 Alldeles riktigt Guggo, så jag menade bara att min formulering som oftast var åt helvete. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.