Hoppa till innehåll

Den Officiella Tråden Om Lucid Dreaming!


Fjeddo
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 69
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Bumpar tråden lite.

 

Är väldigt intresserad av Lucid Dreaming, men får aldrig några såna drömmar. Har någon något tips på hur man ska göra för att få en?

Det är ju oftast inget du bara får sådär, träna på det. Ett tips från mig är att fundera på vad du drömt direkt när du vaknar, gärna skriv ner det om du vill. Sedan kan du börja göra RC's när du upplever sånt. Till exempel så har jag märkt att jag ofta är stressad i mina drömmar, därför gör jag oftast RC's när jag är stressad.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har något konstigt dröm fenomen. Varje gång jag drömmer, så är jag medveten om det, men jag kan inte "göra" något i drömmen, men jag vet alltid att jag drömmer, och kommer ihåg vad jag drömde. Dock så vaknar jag utmattad varje morgon.

Hade en teori om att jag sov för länge, men händer även om jag går upp tidigt.

 

Trodde det var typ LD's, men är inte så säker längre, när jag läst igenom tråden.

Någon som vet om det är LD's? Om inte, någon som vet vad det är?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har något konstigt dröm fenomen. Varje gång jag drömmer, så är jag medveten om det, men jag kan inte "göra" något i drömmen, men jag vet alltid att jag drömmer, och kommer ihåg vad jag drömde. Dock så vaknar jag utmattad varje morgon.

Hade en teori om att jag sov för länge, men händer även om jag går upp tidigt.

 

Trodde det var typ LD's, men är inte så säker längre, när jag läst igenom tråden.

Någon som vet om det är LD's? Om inte, någon som vet vad det är?

Drömmar har olika nivåer av "lucidity". I vissa kan man vara som om man var full och i andra kan man tänka lika klart som i vaket tillstånd. En LD är helt enkelt att man är medveten om att man drömmer när man gör det. Det du beskriver låter som låg-lucidity.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Drömmar har olika nivåer av "lucidity". I vissa kan man vara som om man var full och i andra kan man tänka lika klart som i vaket tillstånd. En LD är helt enkelt att man är medveten om att man drömmer när man gör det. Det du beskriver låter som låg-lucidity.

Är det lättare eller svårare att få riktigt LD's om man har ens vag grad av det?? Eller det har ingen betydelse?

Jag skulle vilja lära mig riktigt LD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har snarare fått en kickstart om du redan är lite lucid i dina drömmar.

Ahh okey. Då är det bara att börja då. Kanske man slipper vara så trött hela tiden. När jag vaknar på lovmornar, så brukar jag inte kunna, på dom första 30 min skilja på om jag har drömt mina minnen, eller om de är verkliga .
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade en kort lucid i natt. Jag kände mig väldigt medveten om att jag drömde och jag tror till och med att jag kände att jag hade ögonen öppna. Jag tror jag slog upp dem i samma ögonblick som jag blev lucid. Jag vet inte varför men ibland sover jag med öppna ögon. Jag vet det för att jag har en svag förnimelse av luft som svalt rör sig förbi ögonen.

 

Iaf, angående min dröm. Jag gick omkring i vardagsrummet i huset jag borde i innan. Jag vet inte varför jag fortfarande drömmer om det huset och nästan aldrig om där jag bor nu. Jag facsinerades som i andra lucid drömmar av hur fruktansvärt skarpt är. Jag tror att detta var den skarpaste drömmen någonsin. Jag brukar fascineras av att lucid-drömmar är lika skarpa som verkligheten, men denna var starkare ändå. Jag tror det är för att hjärnan kan föreställa sig ett föremål från olika avstånd och lägga ihop dem så att man t.ex. kan se "ådrorna" på ett löv som sitter på ett träd 10 meter bort utan problem.

 

Jag var inte i den drömmen så länge för när jag blir lucid är jag rätt säker på att jag har vanlig tidsuppfattning, alltså 5 minuter i drömmen är verkligen 5 minuter. Och man är i stort sätt vaken fast man sover när man är lucid och jag var riktigt trött och behövde sova så jag drog mig medvetet ur drömmen och föll ner i djupare, drömlös sömn.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här är intressant. Jag har bara en enda gång medvetet försökt komma in i lucid dreaming och det funkade inte. Dock brukar jag då och då inse att jag drömmer utan att försöka åstadkomma det, exakt hur klart jag kan tänka varierar men jag brukar nästan alltid kunna påverka drömmen till viss grad, ofta brukar jag utnyttja det till att flyga för det är awesome, känner verkligen pirr i magen och allt när man susar fram :) När jag var yngre tror jag inte det hände lika ofta, dock hände det alltid när jag drömde mardrömmar eftersom jag då kunde ta till åtgärder för att ta mig ur drömmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Man behöver inte hålla på med en massa olika tekniker för att få LD's. Jag själv använder mig endast av RC's och brukar ha mellan 1-3 riktigt bra LD's i veckan. Ibland brukar jag bara märka mitt under drömmen att jag drömmer, även utan RC's. Kan hända att jag tänker saker som "det här kan inte hända på riktigt, jag måste drömma".

Redigerat av ReMemberMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man behöver inte hålla på med en massa olika tekniker för att få LD's. Jag själv använder mig endast av RC's och brukar ha mellan 1-3 riktigt bra LD's i veckan. Ibland brukar jag bara märka mitt under drömmen att jag drömmer, även utan RC's. Kan hända att jag tänker saker som "det här kan inte hända på riktigt, jag måste drömma".

Jag tror jag för det mesta bara vet det, fast inte tänker på det. Typ rätt som det är tänker jag "Aja det är lugnt jag sover ju. Just det jag drömmer ju, najs en till LD!"

 

Fast det händer inte så ofta att jag får LD eftersom jag inte ens har fått in rutinen att göra RC's. Även om man inte gör en RC när man drömmer då blir klardrömmar något mer aktuellt och man har större chans att tänka tanken att man sover när man... sover. XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...