Ultrafuskaren Skrivet 26 Januari 2012 Rapport Dela Skrivet 26 Januari 2012 Hej! Nu har vi börjat med att räkna multiplikation i skolan och vi måste räkna ut det med uppställning. Jag har gjort uppställningen några gånger, men det brukar skita sig.... Finns det någon snäll själ som kan förklara tydligt hur man räknar ut talet med uppställning? Tack på förhand! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 26 Januari 2012 Rapport Dela Skrivet 26 Januari 2012 (redigerat) Jag minns inte hur man gör och har inte haft användning för det i hela gymnasiet där jag fått MVG i Matte A till C som är de kurserna jag gått. Kände bara för att säga det... Kan googla fram hjälp om du vill. Annars svarar säkert nån annan. Det är alltså båda tal som är tvåsiffriga såsom 13*37? Redigerat 26 Januari 2012 av WASD Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 26 Januari 2012 Rapport Dela Skrivet 26 Januari 2012 (redigerat) om du tex har 76*56, ska du börja som med addition, plus du börjar med att gångra 6*6=36, och sätter 6an under det 6an för 56, och en 3a bredvid 56 så det blir: 76 *56 3 6 sedan multiplicerar du 6 med 7=42, och lägger till 3an så det blir 45 då blir det 76 *56 456 Efter det så gör du på samma sätt, men du flyttar fram hela talet så det blir 76 *56 456 380 sedan adderar du (använder du plus) på 456 och 380 så det blir 4256 när allt är klart ska det då se ut: 76 *56 456 380 4256 Här är det som det verkligen ska se ut (ursäkta för dåli kvalite, men min mobilkamera är kass... Redigerat 27 Januari 2012 av Proccito Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 26 Januari 2012 Rapport Dela Skrivet 26 Januari 2012 (redigerat) Om du tar t.ex. talet fem 12 gånger, alltså 5*12, så kan du se på det som att du först tar det det 10 gånger (alltså 5*10), och sen tar det 2 gånger till (5*2) för att du ska ha tagit det 12 gånger. Då har du tagit 5*10+5*2 = 5*12 = 60. Om du klarar engelskan rekomenderar jag dessa: han är antagligen mycket mer pedagogisk än jag är. Redigerat 26 Januari 2012 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ultrafuskaren Skrivet 27 Januari 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 27 Januari 2012 (redigerat) Wow svaren kom snabbt! Tack för hjälpen! Redigerat 27 Januari 2012 av Ultrafuskaren Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Distinction Skrivet 29 Januari 2012 Rapport Dela Skrivet 29 Januari 2012 annars finns denna metoden^^ http://www.fuska.se/forum/Kul_Saett_Att_Ra...on-t156237.html Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 30 Januari 2012 Rapport Dela Skrivet 30 Januari 2012 (redigerat) annars finns denna metoden^^ http://www.fuska.se/forum/Kul_Saett_Att_Ra...on-t156237.htmlkul kuriosa men knappast särskilt effektiv när man börjar med svårare algebraiska uttryck. Redigerat 30 Januari 2012 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Distinction Skrivet 2 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 2 Februari 2012 kul kuriosa men knappast särskilt effektiv när man börjar med svårare algebraiska uttryck.Må kanske inte vara effektiva, men det är alltid kul att hitta nya metoder :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kola_king Skrivet 14 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 14 Februari 2012 Hej! Nu har vi börjat med att räkna multiplikation i skolan och vi måste räkna ut det med uppställning. Jag har gjort uppställningen några gånger, men det brukar skita sig.... Finns det någon snäll själ som kan förklara tydligt hur man räknar ut talet med uppställning? Tack på förhand!Jag antar att du måste göra det som måste göras i skolan för betygens skull, men annars vill jag bara säga det här: Snart får du tillgång till miniräknare i skolan och därefter behöver du aldrig använda den här metoden någonsin mer i hela ditt liv. Kan eventuellt vara praktiskt att kunna om man inte har någon räknare tillgänglig vid något tillfälle, men knappst livsviktigt eftersom att man, om man så vill, absolut kan ha en räknare tillgänglig alltid. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 18 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 18 Februari 2012 Om man utför många multiplikationer för hand och i huvudet höjer man "gränsen" för när man behöver använda miniräknare. Ibland ser jag 18-åringar som plockar fram miniräknaren för att räkna typ 11*13, och det tycker jag är rätt så sorgligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kola_king Skrivet 19 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 19 Februari 2012 Javisst, som sagt är det praktiskt att kunna ta saker i huvudet, men det är ju absolut inte nödvändigt, så även om man behöver miniräknare för 11*13 (=143, det tog jag i huvudet xD) funkar ju det om man har miniräknare. Är liksom viktigare att lära sig VAD för multiplikationer man ska räkna ut än att lära sig att faktiskt räkna ut dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Poesi Skrivet 19 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 19 Februari 2012 (redigerat) EDIT: never mind :P Redigerat 19 Februari 2012 av Juicelol Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.