Hoppa till innehåll

Ot


Northwest
 Dela

Rekommendera inlägg

Ponera att det diskuteras fransk utrikespolitik men efter 5-6 sidor har diskussionen över gått till att handla om ryska pansarstyrkor varför låses denna typen av trådar?

 

Är det inte bättre att rensa onödiga inlägg dvs meninglösa one liners och person angrepp?

 

Om huvudämnet dör ut men andra intressanta ämnen kommer upp i tråden är det inte lika bra att låta det vara medans det är seriöst?

Redigerat av Motard4life
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Principen en tråd- ett ämne är ju ganska grundläggande för de flesta forum. Vill man diskutera ryska pansarstyrkor så är det inget som hindrar att man startar en ny tråd. Att ha en tråd som handlar om flera olika skilda ämnen blir bara förvirrande, särskilt för de som inte har varit med i diskussionen tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Principen en tråd- ett ämne är ju ganska grundläggande för de flesta forum. Vill man diskutera ryska pansarstyrkor så är det inget som hindrar att man startar en ny tråd. Att ha en tråd som handlar om flera olika skilda ämnen blir bara förvirrande, särskilt för de som inte har varit med i diskussionen tidigare.

jag förstår hur du tänker, och jag håller med dig.

Men jag anser att om man tänker såhär:

 

"Politikerna i Frankrike är konstiga, dom lägger sina pengar på bara krig, istället för att tänka på att alla som är hemlösa pga bostadsbrist, kan man inte göra som ryssland? Dom har ju jätte mycket styrkor, samt bostad"

 

"Jo men då får du tänka på att ryssland bryter mycket malm, så dom kan göra många panzarvagnar"

 

 

Notera att detta är ett exempel på hur en hel tråd kan ändras. Det enda ämnen leder till det andra, men att det endå är sammankopplat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Principen en tråd- ett ämne är ju ganska grundläggande för de flesta forum. Vill man diskutera ryska pansarstyrkor så är det inget som hindrar att man startar en ny tråd. Att ha en tråd som handlar om flera olika skilda ämnen blir bara förvirrande, särskilt för de som inte har varit med i diskussionen tidigare.

 

jo men då är det bättre att ta bort inlägg som svävar iväg alldeles för långt istället för att låsa hela tråden.

 

jag förstår hur du tänker, och jag håller med dig.

Men jag anser att om man tänker såhär:

 

"Politikerna i Frankrike är konstiga, dom lägger sina pengar på bara krig, istället för att tänka på att alla som är hemlösa pga bostadsbrist, kan man inte göra som ryssland? Dom har ju jätte mycket styrkor, samt bostad"

 

"Jo men då får du tänka på att ryssland bryter mycket malm, så dom kan göra många panzarvagnar"

Notera att detta är ett exempel på hur en hel tråd kan ändras. Det enda ämnen leder till det andra, men att det endå är sammankopplat.

Det är lite så jag menar,det blir lätt att en mod låser direkt vid minsta lilla diskussion som inte hör bokstavligt till huvudämnet.

 

Det är väldigt lätt att diskussioner går vidare till närbesläktade ämnen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Principen en tråd- ett ämne är ju ganska grundläggande för de flesta forum. Vill man diskutera ryska pansarstyrkor så är det inget som hindrar att man startar en ny tråd. Att ha en tråd som handlar om flera olika skilda ämnen blir bara förvirrande, särskilt för de som inte har varit med i diskussionen tidigare.

Om man skulle göra en tråd för varje OT så skulle det bli ganska mycket trådar, och knappast skulle de bli aktiva. Att gå OT i en tråd håller oftast inte många sidor, utan bara ett få inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om tråden har fått ett svar som svarar på första inlägget och diskussionerna fortsätter så är det lätt att tråden låses om det börjar diskuteras annat.

 

Samma är det om tråden övergår i en annan sidodiskussion där den blir större delen av tråden. Då är ju alternativet att rensa över halva tråden eller att låsa den och låta trådskaparen t.ex. skapa en ny tråd. Det görs en bedömning från fall till fall. I många fall kan sidodiskussion vara intressant och då kanske det är onödigt att rensa/ta bort den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En sak som jag kom och tänka på för några dar sen var om två trådar startas, en om hundar och en om katter, och båda trådarna går offtopic till att prata om det andra djuret så leder det till att båda trådar låses. Vilket är rätt så dumt i det specifika exemplet. Om man har en vettig diskussion ser jag inget problem i att det är off-topic så länge det inte förhindrar det som tråden egentligen skulle handlat om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om tråden har fått ett svar som svarar på första inlägget och diskussionerna fortsätter så är det lätt att tråden låses om det börjar diskuteras annat.

 

Samma är det om tråden övergår i en annan sidodiskussion där den blir större delen av tråden. Då är ju alternativet att rensa över halva tråden eller att låsa den och låta trådskaparen t.ex. skapa en ny tråd. Det görs en bedömning från fall till fall. I många fall kan sidodiskussion vara intressant och då kanske det är onödigt att rensa/ta bort den.

Jo men det kanske är det som gör att diskussionen fortsätter, för om man förklarar något på ett annat sätt, är det kanske lättare att förstå varför det är som det är.

Tex en gammal lärare jag hade i matte.

Hon förklarade något. när man sa att man inte fattade, tog hon samma sak igen, och man fattade lika lite.

 

Klart jag förstår att man inte kan snacka om vad som helst, och att gränsen måste gå någonstans.

Men idagsläget känns det som att så fort man börjar blanda in Cola i en Pepsi-diskussion, så blir tråden låst...

Redigerat av Proccito
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...