Dave37 Skrivet 7 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 7 Mars 2012 Jag blev tipsad om den här kortdokumentären och jag blev lite berörd faktiskt och tänkte att det kunde vara en intressant sak att dela. Filmen är 30 min och handlar om den amerikanska gerillakrigsherren Joeseph Kony som de senaste 26 åren (eller nått sånt) har kidnappat över 30000 barn i norra Uganda och använt dem som sexslavar och barnsoldater, ofta tvingas dem att döda sina egna föräldrar. Skaparna bakom dokumentären försöker väcka uppmärksamhet om detta och försöker skapa press på det "internationella samfundet" att ingripa och arrestera Kony och ställa honom inför rätta. Vad tycker ni? Bra film? Viktigt? Intressant? Känslosamt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
360Xbox Skrivet 7 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 7 Mars 2012 Har hört att donera pengar saken är scam. http://visiblechildren.tumblr.com/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 8 Mars 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2012 Har hört att donera pengar saken är scam.http://visiblechildren.tumblr.com/Intressant. Jag tycker att 32% är en rätt hög siffra för hur stor andel som faktiskt går till att göra fysisk skillnad. Jag har ingen konkret källa men jag har för mig att för de flesta andra hjälporganisationer är den siffran mycket lägre, närmare 15%-10%. Sen är det klart, i dagens samhälle är det alltid svårt att lita på någon och säga om de gör något för att de tror det är rätt, eller som en ursäkt att tjäna pengar. Vi alla måste ha pengar och så fort du inte driver en organisation på 100% frivillighetsgrunder (vilket är svårt vad jag vet från egen erfarenhet) så kommer det gå kostnader till löner etc. Även om de som jobbar inom organisationen och får betalt verkligen brinner för det dem gör så måste de ha en viss lön för att kunna bibehålla sin levnadsstandard. Men men, jag är långt i från insatt i detta fick reda på det idag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Muggebigge Skrivet 8 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2012 Såg filmen igår och tänkte göra en tråd om det men du han före :) Men jag tycker att det är viktigt att någon försöker fixa det här för det är absolut inte okej vad Joseph Kony gör. Så ja, det är mycket viktigt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 8 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2012 Har hört att donera pengar saken är scam.http://visiblechildren.tumblr.com/Och de har tydligen svarat på kritiken, http://s3.amazonaws.com/www.invisiblechild.../critiques.htmlVarken läst kritiken eller den länken så noggrant.Jag är hipster jag såg videon redan i tisdags. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nomatic Skrivet 8 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2012 Är ni så naiva att ni köper allt som sades i denna video som spreds som en löpeld igår?! Bild1 Våldtäkter och plundring Människan är inte ens kvar i Uganda Tog mig 5 minuter att googla fram det där, missförstå mig rätt. Det denna Kony har gjort är tokfel, men det som dem som gjorde videon gör är inte rätt heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
FaKeMyDeath Skrivet 8 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2012 (redigerat) Är ni så naiva att ni köper allt som sades i denna video som spreds som en löpeld igår?! Bild1 Våldtäkter och plundring Människan är inte ens kvar i Uganda Tog mig 5 minuter att googla fram det där, missförstå mig rätt. Det denna Kony har gjort är tokfel, men det som dem som gjorde videon gör är inte rätt heller.Vad har skaparna gjort då? De var de enda som försökte få slut på detta och om de inte hade gjort något hade ju situationen varit detsamma, och vad skall de göra åt ugandas armé? De har ju inte kontroll över allting precis. Bilden är ju solklart på Ugandas arme, och Kony har ju barnen med sig, och vadfan ska armén göra då? sitta kvar och vänta på att de kommer tillbaka? Redigerat 8 Mars 2012 av FaKeMyDeath Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 8 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2012 Ännu en video med kritik. Visst är det kul att folk är aktiva inom sånna här viktiga ämnen men glöm inte andra sidan av historien. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Northwest Skrivet 8 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2012 (redigerat) USA tar tag i problemet medans resten av världen står handlingsförlamade,skönt att se att allt är som vanligt. Frågan är hur folk kommer att reagera om USA sänder stridande enheter? SSG och något franskt specialförband var ju nere i Kongo och krigade mot rebeller för några år sedan men svenska stridande förband i Uganda låter mer som en Hamilton film än verklighet. Redigerat 8 Mars 2012 av Motard4life Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 8 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2012 Frågan är hur folk kommer att reagera om USA sänder stridande enheter?Alla aktivister som vanligtvis är emot krig men nu blivit manipulerade av en 30-minuters video kommer bli glada av det tror jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 8 Mars 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2012 Nä jag försöker alltid hålla ett visst avstånd från organisationer och inser att det är en hype som genomsyrar internet. Men oavsett hur dåliga Invicible Children är på det dem nu gör så det känns fortfarande som ett viktigt problem och det kanske är värt att uppmärksamma om. Jag menar man behöver ju inte ta på sig någon organisations namn eller bära dess flaga för att säga ifrån om saker som är dåliga i världen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MentalogisT Skrivet 8 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2012 Helt plötsligt engarerar sig alla på facebook sig i det här, men innan de hade sett filmen gav de inte ett skit åt varken svält, korruption eller andra hemskheter i Afrika öht :_ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.