Hoppa till innehåll

Fängsla Joseph Kony


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag blev tipsad om den här kortdokumentären och jag blev lite berörd faktiskt och tänkte att det kunde vara en intressant sak att dela.

 

Filmen är 30 min och handlar om den amerikanska gerillakrigsherren Joeseph Kony som de senaste 26 åren (eller nått sånt) har kidnappat över 30000 barn i norra Uganda och använt dem som sexslavar och barnsoldater, ofta tvingas dem att döda sina egna föräldrar. Skaparna bakom dokumentären försöker väcka uppmärksamhet om detta och försöker skapa press på det "internationella samfundet" att ingripa och arrestera Kony och ställa honom inför rätta.

 

 

Vad tycker ni? Bra film? Viktigt? Intressant? Känslosamt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Har hört att donera pengar saken är scam.

http://visiblechildren.tumblr.com/

Intressant. Jag tycker att 32% är en rätt hög siffra för hur stor andel som faktiskt går till att göra fysisk skillnad. Jag har ingen konkret källa men jag har för mig att för de flesta andra hjälporganisationer är den siffran mycket lägre, närmare 15%-10%.

 

Sen är det klart, i dagens samhälle är det alltid svårt att lita på någon och säga om de gör något för att de tror det är rätt, eller som en ursäkt att tjäna pengar. Vi alla måste ha pengar och så fort du inte driver en organisation på 100% frivillighetsgrunder (vilket är svårt vad jag vet från egen erfarenhet) så kommer det gå kostnader till löner etc. Även om de som jobbar inom organisationen och får betalt verkligen brinner för det dem gör så måste de ha en viss lön för att kunna bibehålla sin levnadsstandard.

 

Men men, jag är långt i från insatt i detta fick reda på det idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är ni så naiva att ni köper allt som sades i denna video som spreds som en löpeld igår?!

 

Bild1

 

Våldtäkter och plundring

 

Människan är inte ens kvar i Uganda

 

Tog mig 5 minuter att googla fram det där, missförstå mig rätt. Det denna Kony har gjort är tokfel, men det som dem som gjorde videon gör är inte rätt heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är ni så naiva att ni köper allt som sades i denna video som spreds som en löpeld igår?!

 

Bild1

 

Våldtäkter och plundring

 

Människan är inte ens kvar i Uganda

 

Tog mig 5 minuter att googla fram det där, missförstå mig rätt. Det denna Kony har gjort är tokfel, men det som dem som gjorde videon gör är inte rätt heller.

Vad har skaparna gjort då? De var de enda som försökte få slut på detta och om de inte hade gjort något hade ju situationen varit detsamma, och vad skall de göra åt ugandas armé? De har ju inte kontroll över allting precis. Bilden är ju

solklart på Ugandas arme, och Kony har ju barnen med sig, och vadfan ska armén göra då? sitta kvar och vänta på att de kommer tillbaka?

Redigerat av FaKeMyDeath
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

USA tar tag i problemet medans resten av världen står handlingsförlamade,skönt att se att allt är som vanligt.

 

Frågan är hur folk kommer att reagera om USA sänder stridande enheter?

SSG och något franskt specialförband var ju nere i Kongo och krigade mot rebeller för några år sedan men svenska stridande förband i Uganda låter mer som en Hamilton film än verklighet.

Redigerat av Motard4life
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nä jag försöker alltid hålla ett visst avstånd från organisationer och inser att det är en hype som genomsyrar internet. Men oavsett hur dåliga Invicible Children är på det dem nu gör så det känns fortfarande som ett viktigt problem och det kanske är värt att uppmärksamma om. Jag menar man behöver ju inte ta på sig någon organisations namn eller bära dess flaga för att säga ifrån om saker som är dåliga i världen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...