Hoppa till innehåll

Lever Fuska.se Fortfarande?


unix
 Dela

Rekommendera inlägg

Ändra gärna varnings systemet också,som tror det var Guggo skrev i en annan tråd,som det är nu "är man medlem tillräckligt länge blir man bannad".

 

Känns segt att behöva pung ut 10000 fm.

Ett nytt varningssystem skulle inte vara helt fel. Finns ett förslag som har dykt upp tidigare som skulle passa mycket bra. Hittar dock inte tråden, ni kanske lyckas bättre.

 

Något annat som kan vara värt att ändra är att antingen ta bort fuskamynt eller se till så att man kan använda dem till något roligt. Som förr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 277
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Ändra gärna varnings systemet också,som tror det var Guggo skrev i en annan tråd,som det är nu "är man medlem tillräckligt länge blir man bannad".

 

Känns segt att behöva pung ut 10000 fm.

Seriöst, detta har vi diskuterat förr på sidan.

På många sidor får man bara EN chans. Möjligtvis tre. På fuska har vi fem, det är lagom.

 

Håller man sig till reglerna så får man inga varningar, capish?

 

Haha, två mods, två åsikter! <3 Älskar dig Rapto.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Seriöst, detta har vi diskuterat förr på sidan.

På många sidor får man bara EN chans. Möjligtvis tre. På fuska har vi fem, det är lagom.

 

Håller man sig till reglerna så får man inga varningar, capish?

 

Haha, två mods, två åsikter! <3 Älskar dig Rapto.

Kan det nuvarande varningssystemet vara anledning till den vidrigt låga aktiviteten månne?

Känns som att systemet vi har nu inte längre är aktuellt. Aktiviteten är låg, halvtaskiga regler, de flesta aktiva medlemmar har samlat på sig en del varningar.. Ja du ser själv. Ska vi satsa på att bygga upp forumet igen så fungerar inte detta.

 

 

edit, ja jag älskar dig med Draghon trots att dina åsikter är konstiga.

Redigerat av Raptomex
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På många sidor får man bara EN chans. Möjligtvis tre. På fuska har vi fem, det är lagom.

Det är mer än så man får tänka på. Om man har "en" chans på andra sidor kanske motsvarigheten till tillsägelser ges ut oftare. Men här kan man få en varning för något (en av 5 chanser ryker) medans samma händelse på en annan sida inte skulle resultera i att ens enda chans ryker.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan det nuvarande varningssystemet vara anledning till den vidrigt låga aktiviteten månne?

Känns som att systemet vi har nu inte längre är aktuellt. Aktiviteten är låg, halvtaskiga regler, de flesta aktiva medlemmar har samlat på sig en del varningar.. Ja du ser själv. Ska vi satsa på att bygga upp forumet igen så fungerar inte detta.

edit, ja jag älskar dig med Draghon trots att dina åsikter är konstiga.

YES, jag är konstig! <3

 

Nej, men alltså jag håller egentligen med om reglerna, de är väldigt wierd. Vi är i en negativ spiral, men vissa saker förstår jag inte hur det påverkar det hela, men det är för att jag fastnar vid vissa detaljer ibland och missar helheten.

Vi behöver sannerligen bygga upp fuska från grunden igen och testa något nytt, i den här takten lär sidan bara dö ut.

 

Det är mer än så man får tänka på. Om man har "en" chans på andra sidor kanske motsvarigheten till tillsägelser ges ut oftare. Men här kan man få en varning för något (en av 5 chanser ryker) medans samma händelse på en annan sida inte skulle resultera i att ens enda chans ryker.
Grejen är ju att på fuska har vi två system, tillsägelser och varningar. Vi ger tillsägelser lätt och varningarna är vi lite mer restriktiva med.

 

Men hur många tillsägelser ska en person få samla på sig utan att få varningar? 7? 15? 30? 123?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men hur många tillsägelser ska en person få samla på sig utan att få varningar? 7? 15? 30? 123?

Svårt att säga och mäta det. Om någon gör 10 småsaker eller 2 halv-allvarliga måste man isåfall ha koll på det på nåt sätt, Men i den aspekten tycker jag varningsystemet är okej. Problemet jag ser är att om man är medlem tillräckligt länge blir man förr eller senare bannad då det är för svårt att bli av med varningar.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Svårt att säga och mäta det. Om någon gör 10 småsaker eller 2 halv-allvarliga måste man isåfall ha koll på det på nåt sätt, Men i den aspekten tycker jag varningsystemet är okej. Problemet jag ser är att om man är medlem tillräckligt länge blir man förr eller senare bannad då det är för svårt att bli av med varningar.

Yes, det är sant. Vissa regler väger tyngre än andra, så vi måste göra avvägningar ibland.

 

Vad som kanske skulle behövas är någonslags tidsfrist på varningar. Det här systemet med "Ta bort dina varningar om du inte fått en tillsägelse/varning på ett helt år!" som dyker upp ibland känns väldigt taskigt, det är ganska lätt att få en tillsägelse ju. Sen görs det knappt någon reklam för "erbjudandet" i förväg, vilket gör det hela mer förjävligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En stor anledning till inaktiviteten (Finns andra anledningar också.) är just varningsystemet.

 

Idag är faktiskt forumets regler lättade och varningar är inte lika lätta att få. Annars skulle fuska.se gått till en större död. Men för ett tag sedan hade forumet överdrivet strikta regler och varningar gavs ut för lätt. I och med det extremt tydliga varningsystemet, att man exakt såg hur många varningar man har. Gjorde folk mer upprörda när man fick en varning, eftersom man såg att man inom X antal varningar aldrig skulle få vara med på forumet längre. Detta gjorde alla rädd för att bryta mot reglerna, som faktiskt kan vara något bra så länge det inte blir i absurdum.

 

Denna rädsla över att få varningar gjorde att man postade mindre, men samtidigt när man postade ibland fick man varningar. Så när både aktiviteten på forumet minskade av rädsla, minskade aktiviteten också på grund av att flera medlemmar blev bannad.

 

I den video som länkades tidigare (Chris Poole på ROLFCON) tycker jag att allt förklaras bra av Chris Poole. Det han säger om forum, att man letar efter det rätta forumet att vara på. Det stämmer fullständigt.

 

Man letar och letar efter forum som passar en, som man kan ha roligt på och när man väl hittat detta forum. Då kommer man in i en gemenskap som då blir väldigt svår att sära sig från. Därmed tror jag att forum kan få väldigt många medlemmar som är riktiga gammelrävar. Fuska är inget undantag. Utan gammalrävarna skulle forumet inte vara något i dagens läge. Då skulle forumet bli så otroligt oaktivt att inga gäster (eventuella nya medlemmar) ens kollar på forumet.

 

Eftersom man letar efter ett forum är det faktiskt viktigt för nya medlemmar att känna sig välkommen och att man får trivas. Men i ärlighetens namn kan jag inte se hur en ny medlem kan trivas på detta forum då de har stor chans att bli kallade dubbelanvändare, även om de inte är det.

 

Varför blir nya medlemmar kallade dubbelanvändare?

Dubbelanvändare har varit ett stort problem på fuska och detta har orsakats av ett problem: varningsystemet. När en medlem som har funnit gemenskapen på ett forum som fuska, då sitter man och trivs. Sen om man blir bannad tappar man något man tyckte om. Då är det väl inte så konstigt att man blir dubbelanvändare?

 

Samtidigt som forumet började dö ut i aktivitet så blev flera medlemmar bannade. När ett forum som fuska.se tappar i aktivitet blir det svårare att rekrytera hit nya medlemmar. Nya medlemmar behövs för att kunna hålla upp en bra standard.

 

Men det var inte det enda problemet med att fler blev bannade. Flera människor gjorde en så kallad dubbelanvändare eftersom den tidigare användaren de hade, blivit bannad. (Eller eventuellt varnade så de inte kunde skriva.) Dessa människor kom ju tillbaka eftersom de gillade gemenskapen, som jag skrev tidigare när jag nämde videon.

 

Dessa dubbelanvändare gjorde de redan existerande medlemmarna som inte blivit bannade, arga. För att de kom tillbaka. De var bannade och skulle inte få komma tillbaka, så enkelt var det. Detta ledde till ett bråk som inte var trevligt för nya medlemmar och därmed minskade antalet helt nya medlemmar ännu mer.

 

Samtidigt som då dubbelanvändarna ökade och nya medlemmarna minskade, trodde allt fler när det kom en ny medlem. Då var det självklart en dubbelanvändare. "Varför skulle en ny medlem vilja vara här?" blev frågan genom fuska. På det viset blev fler och fler anklagade för att vara dubbelanvändare, även de som egentligen var helt nya. När forumet skriver en massa skit om den nya medlemmen och det inte stämmer. Då är det väl självklart att denna nya medlem inte stannar, för att h*n inte trivs här.

 

Det gjorde också att mindre nya medlemmar kom in p.g.a. alla anklagelser. Procentuellt blev det fler och fler dubbelanvändare som kom in, än nya.

 

Denna "cirkel" som jag har beskrivit nu, är vad som hände och händer. Det finns flera felsteg på forumet, flera olika tillfällen där nya medlemmar försvinner, men inga tillfällen då nya medlemmar kommer för att stanna. Självklart finns det undantag, men detta undantag är inte tillräckligt stort för att hålla forumet aktivt och nytt.

 

Därför anser jag att varningsystemet ska bort, snarast.

 

Draghon skrev tidigare "På många sidor får man bara EN chans. Möjligtvis tre. På fuska har vi fem, det är lagom.".

 

Men hur många forum har ett varningsystem som detta? I de flesta forum jag håller till i finns det inget varningsystem. Exempelvis fz.se, där ger man kanske en varning för att man gjort något som bryter mot reglerna, kanske spammat milt. Så länge regelbrottet inte är för grovt förlåts medlemmarna som jag där efter ett tag. Man har lärt sig läxan och gör inte om det igen.

 

Men däremot här på fuska.se, här får man sin varning och den kommer finnas här för alltid. Man blir aldrig förlåten för misstaget. Om man gjorde ett misstag för tre år sedan, då kommer det fortfarande räknas och fullständigt orättvist är det ett steg närmare banning. Även om man förbättrat sig och inte gör om misstaget.

 

Det finns ju självklart ett sätt att bli av med varningar, genom att spara på FM. Själva fuskamynten och affären gillar jag. Men att man kan köpa av sig varningar med FM, det förstår jag verkligen inte varför. Varför använda sig utav det systemet istället för ett system som förlåter efter ett tag? (Om det inte är väldigt grovt.)

 

Draghon sa alltså att man endast får en chans (eller tre) på andra sidor, men här får man fem. Det stämmer ju, men då är frågan bara hur förlåtande är fuska, jämfört med den sidan som man bara får en chans på? Hur enkelt är det att få en varning på fuska, jämfört med den sidan man bara får en chans på?

 

Min gissning är att man mycket enklare får en varning på fuska. Dock har det ändrats på senaste tiden. Som tidigare sagt får man inte lika enkelt en varning längre på fuska. Men det ändrades för sent, alledes för sent.

Redigerat av 4FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men hur många tillsägelser ska en person få samla på sig utan att få varningar? 7? 15? 30? 123?

Så länge regelbrottet inte är grovt, då håller man räkningen och om detta sker inom en vald tidsperiod, då ger man en varning om det händer tillräckligt många gånger. (Dåligt exempel: Om man gör en tråd i fel forum 25 gånger under två månaders tid = varning.)

 

Men om det bara händer en gång och inte mer, förlåt medlemmen och glöm bort händelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så länge regelbrottet inte är grovt, då håller man räkningen och om detta sker inom en vald tidsperiod, då ger man en varning om det händer tillräckligt många gånger. (Dåligt exempel: Om man gör en tråd i fel forum 25 gånger under två månaders tid = varning.)

 

Men om det bara händer en gång och inte mer, förlåt medlemmen och glöm bort händelsen.

Det är lätt för oss att hålla räkningen, vi får upp en lista med alla tillsägelser och varningar och när saker skett varje gång vi ska göra något med en användare. Så oroa er inte över den punkten.

 

Men det är så vi gör faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...