Hoppa till innehåll

Tips Om Intressant Evenemang Om Sveriges Försvar Runt Om I Landet


Vitdom

Rekommendera inlägg

Här kommer ett tips till er som är intresserade av krig, svensk kultur och historia. På lördag den 26 maj kommer nämligen Statens Fastighetsverk att öppna upp ett antal "hemliga rum" som idag inte längre är i bruk, för visning, men som en gång i tiden vart hemliga, d.v.s. som ingen fick läcka om p.g.a. att det rörde sig om rikets säkerhet. Dessa platser är annars låsta.

 

Kort trailervideo på 1:28 ifrån SFV om evenemanget:

 

SFV håller dessa visningar på flera ställen i Sverige:

  • Stockholm
  • Vaxholm (Stockholm)
  • Karlskrona
  • Landskrona
  • Göteborg
  • Karlsborg
  • Landsort (Nynäshamn)
  • Boden
  • Uppsala
  • Hämsö (Härnösand)
  • Gotland
  • Linköping
Temat för visningarna ska vara "Maktbalans" och ska berätta om historien om Sveriges försvar och vad det har spelat för roll.

Målgruppen är alla svenskar (kommer troligen inte att vara på engelska). Guidade turer, föreläsningar och flera andra roliga aktiviteter kommer att hållas. Mer information finns här: http://www.hemligarum.se/

 

Ni som besöker detta kan väl dela med er av det intressantaste som ni fick reda på här sen också. :P

Själv ska jag besöka nån/några där jag bor i Stockholm. Ska ni besöka besöka detta?

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här kommer ett tips till er som är intresserade av krig, svensk kultur och historia.

Jag är inte direkt intresserad av något av det där men detta ser ändå ut som en trevlig grej. Om det är gratis går jag nog. Hinner bara kolla snabbt på hemsidan nu och hittade inget om pris.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fan vad coolt. Blir nog ett besök här :)

Tror också jag tar en sväng dit,lite tråkigt att det mesta i GBG är medeltida fängelsehålor mm dock,hade varit med mer intressant om det var gamla kalla kriget bunkrar mm. Är barnsligt förtjust i militär historia inom spannet VK:2-Idag.

 

Ta gärna en sväng till Aeroseum om ni har vägarna förbi götet,mycket intressant.

 

http://www.aeroseum.se/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Släpar mig kanske till Boden för ett besök. Har bara läst lite snabbt, men det verkar intressant.

Nice! Vad jag förstått är detta sista gången man kan besöka de sista delarna av Bodens fästning. Den kommer därefter att plomberas permanent. Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nice! Vad jag förstått är detta sista gången man kan besöka de sista delarna av Bodens fästning. Den kommer därefter att plomberas permanent.

Jo, det verkar ju så. Ska ta mig dit om jag inte har något annat viktigt just då.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...