Guggo Skrivet 15 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 15 Maj 2012 (redigerat) Ok? Vad vill du ha sagt med ditt exempel? Edit: Och de kan inte skriva ut tilläggsavgift om du inte uppvisar legitimation. Dessutom, är man 16 så får man ju skolkort. Redigerat 15 Maj 2012 av Guggo Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lillskiten2 Skrivet 15 Maj 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 15 Maj 2012 (redigerat) Det jag vill ha sagt Var att jag tyckte dom Betedde sig illa mot mig o inte hade rätt att brotta ner mig. Slutade åka just den bussen för övrigt åker en annan nu :P Sen har jag läst om det mycket i tidningarna hur västraffiks kontrollanter betett sig o tycker dom börjar spåra ur så smått. Redigerat 15 Maj 2012 av Lillskiten2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 15 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 15 Maj 2012 Ok, visst. Det finns rötägg inom alla yrken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lillskiten2 Skrivet 15 Maj 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 15 Maj 2012 (redigerat) Ta exemplet att du som medborgare ska filma din vardag o bestämmer dig för att gå till en hållplats kontroll o filma varav det kommer kontrollanter o säger att du inte får filma. Vad är då deras rätt att avisa dig från platsen? Det finnas ju knappast nåt i lagen som säger att du inte får filma där då måste det isåfall stå skyltat filmining förbjuden. Redigerat 15 Maj 2012 av Lillskiten2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 15 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 15 Maj 2012 Såvitt jag vet kan de inte KRÄVA att du slutar filma, men de får BE dig sluta. Precis som alla andra får. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lillskiten2 Skrivet 15 Maj 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 15 Maj 2012 (redigerat) Rätten för medborgaren att dokumentera sin omgivning och samtid är en viktig demokratisk grundpelare. I just det här fallet visar det naturligtvis inget spektakulärt, men om den (demokratiskt) instiftade lagen fastslår att den enskilde har rätt att dokumentera sina medmänniskor så är det ganska viktigt att detta respekteras. Redigerat 15 Maj 2012 av Lillskiten2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Whore Skrivet 15 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 15 Maj 2012 (redigerat) Rätten för medborgaren att dokumentera sin omgivning och samtid är en viktig demokratisk grundpelare. I just det här fallet visar det naturligtvis inget spektakulärt, men om den (demokratiskt) instiftade lagen fastslår att den enskilde har rätt att dokumentera sina medmänniskor så är det ganska viktigt att detta respekteras.Hahahahahaha vafan? :lol: Redigerat 15 Maj 2012 av Whore Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lillskiten2 Skrivet 15 Maj 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 15 Maj 2012 Angående filmande så kan varken vakt eller privatperson hindra dig från det såvida det inte föreligger omständigheter som inte tillhör vardagen. Dvs jag får faktiskt filma in i din lägenhet såvida du inte gör tokigheter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 15 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 15 Maj 2012 Det är inte förbjudet att filma kontrollanterna iaf så vitt jag vet. Man får filma tjänstemän i tjänst utan deras tillåtelse eller hur? Det gäller iaf polisen. Sen om man får filma på vagnar och bussar eller på hållplatsen vet jag inte, men jag är intresserad av att få veta. Hur är det med Västtrafik? Är det helt privatägt eller äger kommunen/staten en del av det också? För i så fall är det väl en del av det offentliga? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 15 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 15 Maj 2012 Det är inte förbjudet att filma kontrollanterna iaf så vitt jag vet. Man får filma tjänstemän i tjänst utan deras tillåtelse eller hur? Det gäller iaf polisen. Sen om man får filma på vagnar och bussar eller på hållplatsen vet jag inte, men jag är intresserad av att få veta. Hur är det med Västtrafik? Är det helt privatägt eller äger kommunen/staten en del av det också? För i så fall är det väl en del av det offentliga?Jag har för mig att västtrafik ägs av västra götaland, vilket gör dom offentliga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 15 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 15 Maj 2012 Jag har för mig att västtrafik ägs av västra götaland, vilket gör dom offentliga.Det stämmer, kollade på wikipedia. Det är t.o.m. helt ägda av Västra Götalandsregionen (Västra Götalands landsting som består av kommuner). Alltså är de helt och hållet offentliga. Det innebär att man får filma och ta kort på både vagnar, bussar och hållplatser. Det innebär också att Västtrafiks arbete faller under offentlighetsprincipen, vilken säger att man som privatperson har rätt att se alla Västtrafiks handlingar. "Offentlighetsprincipen regleras i Sverige i grundlag, Tryckfrihetsförordningen (TF). I TF: andra kapitel, 1§, står det: "Till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning skall varje svensk medborgare ha rätt att taga del av allmänna handlingar"" Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 16 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 16 Maj 2012 Men vad ger dem då laglig rätt att ta ut en avgift om man åker utan kort? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.