Hoppa till innehåll

Big Bang!


Gäst ymphinorx

Rekommendera inlägg

Zdravo: Man får ju tro vad man vill men ibland kan jag börja undra. Varför går det så bra ihop att någon andlig gubbe med långt skägg, hår och klänning bara ploppade upp ur toma intet en dag och tänkte "jag är världens snällaste och nu ska jag skapa jorden och en massa människor och sedan hjälpa dem med en massa svårigheter som jag själv har fått att uppstå" Väldigt logiskt

Du säger att vetenskapen inte hänger ihop på ett logiskt sätt men allt med gud gör det. Jag kan inte får ihop det logiskt, Gud kan ju inte bara funnits ute i rymmden och en dag fått tråkigt och skapat jorden med inget.

Du säger i mot dig själv, som de flesta troende brukar göra. Det är inte logiskt med vetenskapen men du tror stenhårt på att gud tron är logisk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 628
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Gäst ymphinorx

Varför talar ni om gud som han?

Den/det/ eller bara gud borde vara ett bättre ord.

Eftersom , om gud finns, så är det ingen som vet om gud är en kvinna eller man.

Han är snarare en kraft som finns överallt.

Det är vad jag har förstått i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

legendary_lukas: Att gud är en "han" är för att det är män som har skrivit bibeln.

 

Zdravo: Vill inte förlöjliga din tro det var inte min mening, förlåt jag ber så hemskt mycket om ursäkt, försöker inte övertyga andra om att du har fel, struntar i vad andra tycker, har bara inte fått chansen att diskutera gud med en troende och jag gillar att disskutera, ta inte illa upp sitter inte här och försker komma på saker för att förlöjliga dig. Många ser gud som gubben med långt skägg och klänning och s*tan/djävulen som en liten röd figur med horn och svans.

Jag får inte ihop den delen hur Gud bara kan finnas men att Big Bang inte bara kan ha dykt upp och fått jorden att existera. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst ymphinorx

legendary_lukas: Därför att Gud har gett ut sig som en "han". Han är ingen kraft han är en ande.

 

Selene: Ja, det är lite svårt att tänka sig hur Gud alltid kan ha funnits... men tiden har också alltid funnits... Egentligen så kan vi inte riktigt förstå utan kunskap och tro(vi använder ju bara en del utav vår hjärna med)

 

Innan jag kunde så mycket om Gud och Bibeln känndes Bibeln mer som en sagobok, som du känner. Jag tyckte vissa saker verkade konstiga och overkliga. Lite saga. Men ju mer jag studerade och fick svar på mina frågor desstu mer kännde jag att Gud verlikgen fanns och hur "nära" han var. Inte alls långt borta i en saga. Allt blev klarare på något konstigt sätt.

Men jag har ändå mycket kvar att lära.

Jag lärde mig ingen tro kan existera utan kunskap.

 

OK, när utgav sig gud för att vara en man?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

legendary_lukas: Därför att Gud har gett ut sig som en "han". Han är ingen kraft han är en ande.

 

Selene: Ja, det är lite svårt att tänka sig hur Gud alltid kan ha funnits... men tiden har också alltid funnits... Egentligen så kan vi inte riktigt förstå utan kunskap och tro(vi använder ju bara en del utav vår hjärna med)

 

Innan jag kunde så mycket om Gud och Bibeln känndes Bibeln mer som en sagobok, som du känner. Jag tyckte vissa saker verkade konstiga och overkliga. Lite saga. Men ju mer jag studerade och fick svar på mina frågor desstu mer kännde jag att Gud verlikgen fanns och hur "nära" han var. Inte alls långt borta i en saga. Allt blev klarare på något konstigt sätt.

Men jag har ändå mycket kvar att lära.

Jag lärde mig ingen tro kan existera utan kunskap.

 

behöver jag ens säga vad jag tycker? tänkte väll det'

 

tiden har inte alltid funnits allt har en början och ett slut så även tiden

 

jag har inte försökt förlöjliga din tro. Om du tolkade det så var det inte meningen. Jag tycker bara det är kul att diskutera (precis som selene skrev)

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför talar ni om gud som han?

Den/det/ eller bara gud borde vara ett bättre ord.

Eftersom , om gud finns, så är det ingen som vet om gud är en kvinna eller man.

Han är snarare en kraft som finns överallt.

Det är vad jag har förstått i alla fall.

 

Om Gud finns tror jag det är en "han".

 

är du feminist?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är en löjlig fråga egentligen för hade en kvinna skrivit bibeln hade gud varit en hon och då hade det varit en gudina. Men nu var det ju män som skrev bibeln så då blir ju gud självklart en han och alla har rättat sig efter det.

 

Guggo: Du har helt rätt när det gäller tiden, den började någon gång för längesedan och en dag kommer den att ta slut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...