Hoppa till innehåll

Emu

Nain

Rekommendera inlägg

• Svar 394
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

1. Snyggare, häftigare pengar.

2. Variation, vi kan ju inte leva kvar i forntiden.

3. Mycket lättare att handla med utlandet.

4. Mer kontakt med EU.

5. Lättare att resa utomlands.

Har mer argument men kom inte på fler Bra nu. Men jag tycker ABSOLUT vi borde skaffa Euro!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Snyggare, häftigare pengar.

2. Variation, vi kan ju inte leva kvar i forntiden.

3. Mycket lättare att handla med utlandet.

4. Mer kontakt med EU.

5. Lättare att resa utomlands.

Har mer argument men kom inte på fler Bra nu. Men jag tycker ABSOLUT vi borde skaffa Euro!

Var det dummaste jag hört. Jag frågade efter bra argument. Både 1 och 2 är ju patetiskt dumma svar.

1: Visst är det häftigt någon vecka med de där nya pengarna men sen är man snabbt van. Tycker personligen att det är tuffare med en egen valuta som inget annat land har.

2: Så Ett av Europas riksate länder, Schweiz, lever i forntiden? Schweiz är ett bankernas och utvecklingens land. Norge har heller inte Euron och då skall man veta att Norge är ett av få länder som inte har någon statsskuld. (Sveriges statsskuld är idag över 900 miljader kronor) Nu beror ju detta delvis på oljan men även Storbritannien och Danmark har kvar sin egen valuta.

3: Det är eventuellt så ja. Men den fördelen är inte mycket att ha när man möts av de nackdelar valutan för med sig såsom att vår egen makt över valutan försvinner från från landet, budget-underskottsstraff, Sverige har inte längre kontroll över vår egen ränta etc. Dessutom kommer Sverige att tillhöra de mindre länderna i valutaunionen. Se bara på hur Tyskland och Frankrike särbehandlas trots att de missat EMU´s minimum för underskott.

4: Vi kommer ju inte närmare Europa direkt. Vi lär inte få bättre kontakt med en annan valuta. Det räcker utmärkt med att vara med i schengenavtalet (obs stavning!) och EU.

5: Det kommer inte att bli lättare att resa utomland. Eller hur menar du egentligen. Sätter jag in mitt visakort i Tyskland får jag ju ut Euro.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Tysklands ekonomer avråder Sverige att gå med i valutaunionen. Dessutom är över 70% av tyskarna missnöjda med euron och vill ha tillbaka den tyska marken. Vissa länder kan gynnas av EMU, men länder som Sverige och Tyskland gör inte det. Det går också mycket bättre för länderna som valde att stå utanför valutaunionen (Sverige, Danmark, Storbritannien) än för länderna med euro. I Tyskland och Frankrike har man inte haft lika hög arbetslöshet på flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag va i frankrike, Så va alt extremt dyrt. Jag trodde inte mina ögon, Stirrade på prislappen i säkert 10 minuter på kläderna.

Redigerat av Fatosh
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag argumenterar.

Jag är int för något av de. Men asså var är vi på väg? samma lagar (EU), Samma Pengar (EMU), snart kommer väl samma språk?

Jag ser ingen nackdel med att sudda ut gränserna på europa. Men då blir det inget land. Ni som säger att man får mindre makt, tänk såhär; USA har mycket makt och pengar. De är ett exempel på ihopsmälta länder som fungerar bra. Jag ser ingen nackdel med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst ymphinorx

Tysklands ekonomer avråder Sverige att gå med i valutaunionen. Dessutom är över 70% av tyskarna missnöjda med euron och vill ha tillbaka den tyska marken. Vissa länder kan gynnas av EMU, men länder som Sverige och Tyskland gör inte det. Det går också mycket bättre för länderna som valde att stå utanför valutaunionen (Sverige, Danmark, Storbritannien) än för länderna med euro. I Tyskland och Frankrike har man inte haft lika hög arbetslöshet på flera år.

Jag är inte för EMU men jag ville bara säga till dig att många stormaktsländer fick vara med i EMU fastän det inte hade den budget som EU egentligen begärde.

Därför går det dåligt för tyskarna

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag argumenterar.

Jag är int för något av de. Men asså var är vi på väg? samma lagar (EU), Samma Pengar (EMU), snart kommer väl samma språk?

Jag ser ingen nackdel med att sudda ut gränserna på europa. Men då blir det inget land. Ni som säger att man får mindre makt, tänk såhär; USA har mycket makt och pengar. De är ett exempel på ihopsmälta länder som fungerar bra. Jag ser ingen nackdel med det.

Har du läst någon historia över-huvud-taget?

USA är ett land med delstater i. Inte ett land fullt av "ihopsmälta" nationer.

Att EU skall bli ett gemensamp land kommer inte att inträffa de närmaste, åtminstånde, 100 åren. Men som sagt. USA är ett land av delstater och inte ett land av olika länder.

Sist men inte minst. Vill vi bli som USA?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyskland är ju just en av de stormakter du just nämner som inte hade den budget som EMU begärde. Tyskland har inte dålig ekonomi för att andra stormakter i EMU har dålig ekonomi utan för att de är med i en Valutaunion (EMU) som inte har det ränteläge som Tysklans skulle behöva ha just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst ymphinorx

Öh? :huh:

Är du för eller emot vad jag sa?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...