Hoppa till innehåll

Piratpartiet


Baranoi

Rekommendera inlägg

Är det någon här som har hört talas om piratpartiet. Det här partiet hoppas komma in i riksdagen efter valet. Några av sakerna de står för är delad kultur, fri kunskap och skyddat privatliv. Så här står det på deras hemsida:

 

- Delad kultur:

Vi vill balansera upphovsrätten så att både skapare och nyttjare gynnas.

 

- Fri kunskap:

Vi vill ersätta patent med något som bättre främjar innovation.

 

- Skyddat privatliv:

Vi vill skydda människor från godtycklig och kränkande övervakning.

 

Som ni ser handlar inte hela PiratPartiet om piratkopiering som många säkert tror.

Diskutera vad ni tycker om det här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 147
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag är skeptiskt inför att detta parti kommer in i riksdagen, då det både kan förekomma positiva och negativa följder.

Det positiva är bla att precis som du sa skyddat privat-liv, vilket gör så att man själv känenr sig tryggt i sitt hem.

 

Det negativa kan vara att de gör piratkopiering lagligt vilket resulterar massvis med förluster för spelbolagen och spelaffärerna som EBGames och GAME.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Glasogonormen

- Skyddat privatliv:

Vi vill skydda människor från godtycklig och kränkande övervakning.

 

 

Man ska inte lova något man inte kan hålla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad har de för inställning till...

...dagens I&I-politik och hur vill de att det ska se ut?

...kriminalpolitik?

...hur vården ska skötas?

...huruvida skatterna ska sänkas/höjas/ligga på dagens nivå?

...hur arbeten ska skapas?

...hur utbildning ska skötas?

...och alla andra viktiga frågor?

 

j*vla enfrågeparti!

Hur i h*lvete ska de kunna hoppas komma in i riksdagen när de inte ens kan ge några svar på hur ett samhälle ska styras, "jamen det är ju lagligt att ladda hem musik, då skiter vi i att hela samhället rasar samman, vi får ju gratis musik höhö".

De enda som kommer rösta på Piratpartiet är osnutna skitungar som inte vet ett piss om hur samhället styrs.

Enfrågepartier lever inte länge tack & lov.

Redigerat av # 21
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*Min åsikt:

 

Jag tycker piratpartiet gör ett bra jobb de försöker få ordning i de lagar som hälften av sveriges befolkning tycker e fel. Jag älskar att gå till affären och köpa en skiva/film/spel som jag kan hålla i och ställa i hyllan hemma, mitt största intresse ligger i Anime,manga och japansk musik men jag lever i ett av de sämsta länderna: Sverige. Vår import är den värsta som någonsin skådats och det finns bara en plats att inhandla den japanska kulturen och det är sf-bokhandeln en affär som inte har ett skit visst dom har Naruto, Sailor Moon, Pokemon och resten av det mest kända patrasket. Själv ligger mitt intresse i djupare saker inga hyper populära barn animes, och det går inte att få tag på här i sverige och beställa från ngt annat land är för dyrt och krångligt. Så vad tvingas jag då göra för att komma åt det jag så gärna vill se: helt enkelt jag tvingas ladda ner.

Detta gäller inte bara japanska saker det gäller ALLT!! och då menar jag ALLT priserna på vanliga skivor/filmer m.m är så dyra att jag kan dröma om att köpa dem. Tror det var minst 3 år sedan jag köpte ett spel och då vad de begangnat och ändå svindyrt. De stora företagen förlorar inte mycket på nerladdningar, för ofta är det ju så att vill man pröva att lyssna på en ny grupp så laddar man ner hör om de e bra eller dåliga och köper skivan om de e bra men man kan ju pga priser inte bara köpa ngt man inte har en aning om vad det är inte för 300kr skivan.

 

*(OBS! detta är helt min åsikt)

 

Några kommentarer till tidigare inlägg:

 

Skuggan: du säger att

 

"Det negativa kan vara att de gör piratkopiering lagligt vilket resulterar massvis med förluster för spelbolagen och spelaffärerna som EBGames och GAME."

 

Men detta stämmer inte riktigt eftersom det finns bevisat att inga förlorar på nerladningar eftersom alla de företag som är inblandade i den här frågan är så snuskigt rika att de inte skadar dem men de hela handlar nog mer om girighet en förlust av pengar.

 

Putside: Du säger

"Det är ju bara unga personer som inte kan ett dyft om politik där."

 

Tror du verkligen på det själv? man startar inte ngt så stort som piratpartiet faktiskt blivit på så kort tid om man inte har ett hum om vad det är man ger sig in på. Och vem säger att unga inte kan driva saker bara för att man är ung så är man inte dum, och de som driver partiet e ju inte mellan 10-17 år om du tror de.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad har de för inställning till...

...dagens I&I-politik och hur vill de att det ska se ut?

...kriminalpolitik?

...hur vården ska skötas?

...huruvida skatterna ska sänkas/höjas/ligga på dagens nivå?

...hur arbeten ska skapas?

...hur utbildning ska skötas?

...och alla andra viktiga frågor?

 

j*vla enfrågeparti!

Hur i h*lvete ska de kunna hoppas komma in i riksdagen när de inte ens kan ge några svar på hur ett samhälle ska styras, "jamen det är ju lagligt att ladda hem musik, då skiter vi i att hela samhället rasar samman, vi får ju gratis musik höhö".

De enda som kommer rösta på Piratpartiet är osnutna skitungar som inte vet ett piss om hur samhället styrs.

Enfrågepartier lever inte länge tack & lov.

 

Du tycker alltså inte att det kan vara bra med lite nya åsikter i regeringen?

Du tycker vi ska köra på med samma gamla skitpolitik i 10 år?

Du tycker det är bra med dagens regering, som inte gjort ett skit angående fildelning, mer än en idiotisk lag (som inte en jävel bryr sig om) ?

 

Och ifall du nu inte tänkte på det så får inte dom osnutna skitungarna rösta...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*Min åsikt:

 

Jag tycker piratpartiet gör ett bra jobb de försöker få ordning i de lagar som hälften av sveriges befolkning tycker e fel. Jag älskar att gå till affären och köpa en skiva/film/spel som jag kan hålla i och ställa i hyllan hemma, mitt största intresse ligger i Anime,manga och japansk musik  men jag lever i ett av de sämsta länderna: Sverige. Vår import är den värsta som någonsin skådats och det finns bara en plats att inhandla den japanska kulturen och det är sf-bokhandeln en affär som inte har ett skit visst dom har Naruto, Sailor Moon, Pokemon och resten av det mest kända patrasket. Själv ligger mitt intresse i djupare saker inga hyper populära barn animes, och det går inte att få tag på här i sverige och beställa från ngt annat land är för dyrt och krångligt. Så vad tvingas jag då göra för att komma åt det jag så gärna vill se: helt enkelt jag tvingas ladda ner.

Detta gäller inte bara japanska saker det gäller ALLT!! och då menar jag ALLT priserna på vanliga skivor/filmer m.m är så dyra att jag kan dröma om att köpa dem. Tror det var minst 3 år sedan jag köpte ett spel och då vad de begangnat och ändå svindyrt. De stora företagen förlorar inte mycket på nerladdningar, för ofta är det ju så att vill man pröva att lyssna på en ny grupp så laddar man ner hör om de e bra eller dåliga och köper skivan om de e bra men man kan ju pga priser inte bara köpa ngt man inte har en aning om vad det är inte för 300kr skivan.

 

*(OBS! detta är helt min åsikt)

 

Några kommentarer till tidigare inlägg:

 

Skuggan: du säger att

 

"Det negativa kan vara att de gör piratkopiering lagligt vilket resulterar massvis med förluster för spelbolagen och spelaffärerna som EBGames och GAME."

 

Men detta stämmer inte riktigt eftersom det finns bevisat att inga förlorar på nerladningar eftersom alla de företag som är inblandade i den här frågan är så snuskigt rika att de inte skadar dem men de hela handlar nog mer om girighet en förlust av pengar.

 

Putside: Du säger

"Det är ju bara unga personer som inte kan ett dyft om politik där."

 

Tror du verkligen på det själv? man startar inte ngt så stort som piratpartiet faktiskt blivit på så kort tid om man inte har ett hum om vad det är man ger sig in på. Och vem säger att unga inte kan driva saker bara för att man är ung så är man inte dum, och de som driver partiet e ju inte mellan 10-17 år om du tror de.

 

Word.

Jag själv har också ett stort intresse i den Japanska/Asiatiska kulturen. Anime/Manga, Japanska och Koreanska filmer/musik. Jag vet också hur det känns när man blir så förbannad på den Svenska importeringen av utländsk kultur. Speciellt Manga/Anime. SF-Bokhandeln som du sa, har den största sortimenten av Manga/Anime jag sett än så länge, om man jämför med j*vla GARPS, en bokhandel som ligger nära mig, som sägs ha mycket Manga. Dom har f*n 2 Dragonball böcker på Svenska. -.- Om Sverige ej skärper sig och skärper till Importeringen, OCH sänker priserna på alla slags möjliga varor (spel/filmer/musik/böcker osv) då kan jag tänka mig att sluta tanka hem lika mycket, kanske tillochmed sluta tanka helt. Men om dom ej skärper sig, ja då f*n kommer jag fortsätta stödja Piratpartiet, och fortsätta tanka som f*n.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...