ELF Skrivet 19 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 19 Oktober 2006 (redigerat) Om jag t.ex har skrivit: NET SEND dator1 hej Hur gör jag för att jag ska kunna välja vilken dator jag vill skicka till utan att behöva ändra filen varje gång? Man ska ju kunna skriva ett kommando som gör så att en förfrågan kommer upp. Ungefär som en prompt... OBS. Detta passa rnog bättre på Programmering? Är det någon som kan något sådant kommando? Redigerat 17 Oktober 2006 av TheDarkElf Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 20 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 20 Oktober 2006 Du behöver väl inte ändra någon fil? De är ju bara att skriva vilken kod du vill ha i komandotolken. Eller det kanske inte var det du menade? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 20 Oktober 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 20 Oktober 2006 Få se. Vad jag menar är att: Jag skriver en .bat fil. När den öppnas så får man en förfrågan om att skriva in något. När man har skrivit t.ex "MAMMA" och meddelandet efter så skicas det till datorn MAMMA. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 20 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 20 Oktober 2006 Flytteliflyttar trådelitråden... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Moberg Skrivet 20 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 20 Oktober 2006 (redigerat) varför inte bara öppna kommandotolken som vanligt varje gång? Eller vill du samtidigt göra fler grejer? Hmm det finns väl nåt program som du kan använda för att mata in text, men det verkar komplicerat, sökte lite på det men fattade ingenting. Flytteliflyttar trådelitråden... Varför? Redigerat 20 Oktober 2006 av Moberg Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 20 Oktober 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 20 Oktober 2006 (redigerat) Flytteliflyttar trådelitråden... För att det passa bättre i programmering... Allt går ut på att käna tid och lära sig lite mer om .bat programmering. Lägger man in filen i Windows mappen lr var det nu är och skriver skriver namnet på den i "kör" så startas det direkt och sen är det bara att skriva datorn man vill skicka meddelandet till och trucka "enter". Istället för att öppna CMD skriva kommandot och namnet på datorn varje gång. Men känar på det :P Det är det snabbkommandon är till för som "CTRL+C" för att kopiera etc. Redigerat 20 Oktober 2006 av TheDarkElf Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Andersffs Skrivet 21 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 21 Oktober 2006 Det kommer aldrig en förfrågan i .bat filer. Dom är till för färdiga kommandon som man inte ska ändra när man öppnar filen utan att den ska utföra kommandon. Om du vill ändra filen kan du välja "Öppna med.." Sedan "Anteckningar".. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 21 Oktober 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 21 Oktober 2006 Vad jobbigt. Så man kan inte programmera ett litet enkelt program för det... JOBBIGT. Jag tänkte att det skulle gå eftersom man kan göra t.ex ett program som kollar om man har tryckt rätt knapp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Moberg Skrivet 21 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 21 Oktober 2006 Jo man kan programmera sånt med bat, men det är krångligt, som jag sa. Allt man anropar med .bat är olika program, så du anropar et tprogram som gör att du kan mata in tecken, så har jag uppfattat det iaf, jag är itne helt haj på det där själv... Dessutom så måste inte din fil ligga i systemmappen för att kunna köras direkt från kör utan sökväg. ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 22 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Oktober 2006 I bat-filer skriver man så vitt jag vet bara dos-kommandon. Ex. dir - lista filer i en mapp del - radera filer rm - radera katalog/mapp move - flytta filer/kataloger copy - kopeira filer Sen kan man även anropa en hel del andra kommandon/program som ska köras. Men mer än så kan man inte köra, vad jag vet. Vill man göra egna program bör man lära sig något programmeringsspråk. C++ är väl att föredra i så fall :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 26 Oktober 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 26 Oktober 2006 I bat-filer skriver man så vitt jag vet bara dos-kommandon. Ex. dir - lista filer i en mapp del - radera filer rm - radera katalog/mapp move - flytta filer/kataloger copy - kopeira filer Sen kan man även anropa en hel del andra kommandon/program som ska köras. Men mer än så kan man inte köra, vad jag vet. Vill man göra egna program bör man lära sig något programmeringsspråk. C++ är väl att föredra i så fall :) Naah, man ska kunna skriva in % tecken och en massa annat i filerna. Jag har sett koder med en massa lullull och läst lite om .bat programmering men alldrig satt mig in i det... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Moberg Skrivet 26 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 26 Oktober 2006 Nej och jag tror inte man tjänar så mycket på att säga sig in i det heller. Gör ett enkelt program med C++ istället som frågar efter input och använder kommandot system(" bat kommando "); ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.