Hoppa till innehåll

Filmtips-Tråden!


Dolphin
 Dela

Rekommendera inlägg

Skulle vilja tipsa om filmen "Taken". Skitbra!

Tror nog att du måste vara lite mer specifik om du vill tipsa om filmer här. Läs första inlägget- gör om.

 

 

 

 

Filmtitel: Kung Fu Hustle/Kung Fu

Release: 3 Juni 2005 i Sverige

Regissör: Stephen Chow

Genre: Action, Komedi

IMDB Betyg: 7.8/10

 

 

Min åsikt: En helt underbar film som lyckas blanda riktigt hårda och fräna kickass kungfu scener med scener som får en att skratta så mycket att man pissar ned sig. Och jag kan säga redan nu att det inte är många alls som lyckas med det konceptet!

Jag har sett denna film ungefär 10 gånger och den är lika bra varenda gång.

 

 

Handling: Denna film handlar om en pojke som heter Sing som har i sina yngre år försökt att lista ut knepen inom kungfu. En dag kommer det en lodis till honom och säger att han har kroppen, händerna och psyket för att kunna bli den störste kämparen inom kungfu genom att använda sig utav den heliga hand tekniken som släpper lös all ens kraft via handen. Detta var självklart endast ett sätt för lodisen att tjäna pengar på att lura folk. När Sing upptäckt att han blivit lurad och inte alls kan slåss så bestämmer han sig för att de goda inte har något att bjuda på. Han blir tjuv och en mästare i att bryta upp lås- han kan öppna alla lås i världen med en simpel fiskekrok.

I hans äldre år så försöker han desperat att komma in i gänget "Yx gänget". Dem utnyttjar honom till att släppa lös en fånge som är den störste kämparen i världen.

När det står mellan att mörda två av de goda eller att mörda en av de onda så blir han mållös och detta leder till lång tortyr av hårda slag i ansiktet. Allt detta blandat med den bästa humor som går att få tag i.

 

Se filmen!

 

 

Mitt Betyg: 9/10

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Död tråd!?

 

 

Titel: Snabba Cash

Land: Sverige

År: 2010

Regissör: Daniel Espinosa

Baserad på: Jens Lapidus bok "Snabba Cash"

Genre: Action, Crime, Drama

IMDB: 7.0 / 10

 

 

Min åsikt: Jag är ofta väldigt skeptisk mot svenska filmer och speciellt svenska action filmer, men efter 15minuter i biosalongen var jag helt förbluffad över vilket mästerverk till film, för att vara en svensk film såklart. Filmen är baserad på Jens Lapidus bok som också heter Snabba Cash, boken var mycket bättre än filmen var, men det är iofs en självklarhet, i 9 av 10 fall så är det så att boken överträffar filmen. Men i mina ögon så var filmen mycket bra gjort. Skådespeleriet kunde man ifrågasätta men jag älskade att dom inte hade tryckt in alla svenska b-kändisar i en och samma film som dom har gjort med Arn och Götakanal för att bara nämna några.

Detta är helt klart en film jag kommer se igen.

 

 

 

Handling: Johan som går under smeknamnet "JW" döljer sin fattiga sida för att umgås med rika Stockholms brats. Johan är egentligen en fattig student som syr på fina knappar på billiga H&M tröjjor för att kunna smälta in med sin omgivning. För att tjäna ihop pengar till att kunna festa med sina rika vänner så kör han svart taxi runt i stan, hans arbetsgivare ger han en dag en chans att hjälpa en förrymd brottsling. Johan ser att i denna affär så finns det mycket pengar, med detta tillfälle i sin hand så blir han beroende av pengarna och kommer längre och längre in i Sveriges svarta gränder.

 

 

 

Mitt betyg: 8/10

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Titel Reservoir Dogs

Svensk titel De hänsynslösa

Genre Action

Pruduktionsår 1992

Språk Engelska

Regissör Quentin Tarantino

Skådespelare Harvey Keitel, Tim Roth, Steve Buscemi, Michael Madsen, Quentin Tarantino, Chris Penn

Citat

- What's something special, take ya in the kitchen and suck your dick?" - Mr. Blue

 

- Tagged a couple of cops. Did you kill anybody? - A few cops. - No real people? - Just cops." - Mr. Pink och Mr. White

 

- You gonna bark all day, little doggie, or are you gonna bite?" - Mr. Blonde

 

- Why am I Mr. Pink? - 'Cause you're a faggot!" - Mr. Pink och Joe

 

 

 

Handling om filmen

Sex kriminella personer handplockas av en äldre, maffialiknande man (Joe Cabot) och hans son ("Nice Guy" Eddie Cabot) och ges uppgiften att råna en juvelerarbutik på en sändning diamanter i en förort till Los Angeles. De har ingen tidigare kännedom eller koppling till varandra utan arbetar istället under olika kodnamn; Mr. White, Mr. Orange, Mr. Blue, Mr.Blonde, Mr. Brown och Mr. Pink. De får under inga omständigheter berätta något personligt om varandra; hela idén med kodnamnen är att försvåra allt polisiärt arbete efter rånet så långt som möjligt. Kuppen går dock snett med flera inblandade döda; rånare, poliser och civila. De som lyckas fly kaoset tar sig en efter en tillbaka till den övergivna lagerbyggnad som angivits som återsamlingsplats. Där växer misstanken hos de inblandade att de har blivit utsatta för en komplott eftersom polisen anlände till butiken alltför tidigt för att det hela skulle stämma. De inser att någon måste ha läckt information, eller ännu värre, att någon av dem arbetar som polis under täckmantel. Därför börjar de att successivt gå igenom händelseförloppet för att försöka lista ut vem som är den skyldige.

 

Situationen förvärras av att Mr. Orange blivit skjuten i magen och är i behov av akut sjukvård. Mr. Pink kan tänka sig att snabbt dumpa av Mr. Orange vid ett sjukhus, men tyvärr så har Mr. White begått misstaget att i ett svagt ögonblick avslöja personliga detaljer om sig själv för Mr. Orange. Mr. Pink vägrar därför att hjälpa Mr. Orange eller låta Mr. White göra något för att hjälpa sin kumpan. Än värre är att när Mr. Blonde anländer till lagerbyggnaden så visar det sig att han har kidnappat en polis, som de inblandade genast börjar misshandla för att få ur information av. Därutöver så växer oron bland sällskapet av att Joe inte går att få tag på. Ska de då stanna kvar tills Joe dyker upp eller fly med bytet för att undslippa polisens sökande och senare ta kontakt med Joe från ett mer säkert ställe? Ingen vet heller vad som har hänt med Mr. Blue, vilket leder till spekulationer om att denne kanske åkt fast och just nu blir förhörd av polisen. De vet dock att Mr. Brown blivit skjuten till döds, det såg Mr. Orange och Mr. White med egna ögon.

 

Bytet från juvelerarbutiken är dock i tryggt förvar, undangömt av Mr. Pink, varför det finns en ekonomisk orsak för de inblandade att stanna kvar i lagerlokalen. Det som från början såg ut att bli en ganska enkel uppgift att lösa kompliceras av att de inblandade inte känner varandra och vägrar kompromissa för att finna en lösning. Allt sker under överseende från "Nice Guy" Eddie som försöker reda ut vad som har hänt, få kontakt med sin far Joe och hålla isär de inblandade personerna från att slå ihjäl varandra, samtidigt som han hårdnackat vägrar tro på att det skulle finnas en läcka inom gruppen.

 

Under filmens gång fördjupas misstänksamheten, grupperingar bildas och våldet gör sig ständigt påminnande. Den första i lagerlokalen som stryker med är Mr. Blonde. Han skulle just till att, bara för sitt egna höga nöjes skull, bränna ihjäl den kidnappade polisen efter att han torterat denne genom att han skär av ena örat på honom och snittar honom i ansiktet till tonerna av Stuck in the middle with you, men skjuts av Mr. Orange, trots att denne ligger i en enorm pöl av sitt eget blod, likblek och döende. Samtidigt avslöjar då Mr. Orange att han är den som är läckan, som polis under täckmantel, och måste därför bluffa om Mr. Blondes död för att klara sig ur situationen. "Nice Guy" Eddie går inte på bluffen, skjuter polisen och hotar att döda även Mr. Orange om denne inte berättar vad som egentligen hände. Då dyker Joe upp och avslöjar att Mr. Orange är läckan; det måste han vara eftersom Mr. Orange var den enda som Joe inte var 100% säker på efter att ha kollat upp alla inblandades bakgrund före rånet. Joe berättar även att Mr. Blue är skjuten och död. Nu ställer sig Joe bredvid Mr. Orange för att skjuta honom men blir då hotad av Mr. White som skyddar sin blödande kollega. "Nice Guy" Eddie försvarar då sin far och sammanlagt fyra personer skjuts. Joe skjuter Mr. Orange, Mr. White skjuter Joe, "Nice Guy" Eddie skjuter Mr. White och Mr. White lyckas trots två skott i kroppen även skjuta "Nice Guy" Eddie. Joe och "Nice Guy" Eddie dör men de två andra överlever. Mr. Pink har under tiden gömt sig undan alla andra och tar nu chansen att smita iväg med alla diamanter. Han hinner dock inte långt utan blir skjuten strax utanför lagerlokalen av Los Angeles-polisen som har anlänt till gömstället. Inne i lokalen avslöjar Mr. Orange för Mr. White att han faktiskt är en polis och när polisen bryter sig in i lagerlokalen inser Mr. White vidden av Mr. Orange förräderi. Han skjuter därför denne i huvudet. Filmen avslutas med att polisen skjuter Mr. White med ett flertal skott.

 

 

 

Mitt betyg

Helt klart en 10/10 gillade allt och Quentin Tarantino blev min favorit regissör samt att Michael Madsen's psykopat roll blev min favorit skådespelare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Titel Running Scared

Genre Action Crime Drama

Pruduktionsår 2006

Språk Engelska

Regissör Wayne Kramer

IMDB 7.6

 

Min åsikt

Kraftig film som påminner om filmen Crash, man kan diskutera vardera detta är sannolikt då väldigt mycket skit händer på kort tid, det som skulle förvåna någon att hända under en livstid händer på ett dygn. Men handlingen lyckades ändå hålla en jämt linje genom hela filmen. Skådespelarna var upp och ned under hela filmen, det fanns stunder då deras talang var lite sämre och det fanns stunder då de spelade grymt bra. Jag diggade inte riktigt hur bra allt blev i slutet av filmen, alla vill ju ha ett underbart slut som är både romantiskt och funkar för alla, men jag vill att minst någon ska dö under denna kaotiska film.

 

 

Handling

Joey Gazelle (Spelad av Paul Walker, känd ifrån bla. 2 fast 2 furious filmerna) gör småjobb för Italienska maffia bossar, när de en dag blir påhoppad av undercover snutar blir det skottförväxling och till deras fördärv mördar de flera poliser, Joey som bara var på fel ställe vid fel tidpunkt får jobbet att göra sig av med de snutmördande pistolerna och väljer att gömma den i sin källare. Utan hans vetande ser hans 10-åriga son och hans kompis på då han gömmer pistolen. Samma kväll hörs pistolskott i grannhuset, då Joey går in i huset ser han sin sons kompis pappa ligga skott-skadad på golvet, det visar sig att den ryska mannen som ska föreställa en far hade slagit sin son samt hans fru. När Joey ska hämta sin pistol från källaren är den borta, han måste få tillbaka den. Sonen är på rymmen och har inte setts någonstans. Det förvandlas till en osynlig jakt mellan mördare, knarkare, poliser och självklart Joey Gazelle.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Laputa och slottet i himmlen.

 

Titel: Laputa and the castle in the sky

Produktionsår: 1986

Språk: Japanska

Regissör: Hayao Miyazaki

Genre: Anime

 

Min åsikt:

Lätt den bästa Studio ghiblin filmen ever, fattar inte att den inte fått lika mycket uppmärksamhet som "Spirited away" och "Min granne totoro".

Ett riktigt lycko-piller med stämningsfull musik, mysig handling och helt underbara miljöer och karaktärer.

 

Handling

Att förklara en films handling tycker jag är rätt kan förstöra en hel film så jag väljer att inte skriva något om handlingen, se den istället.

Redigerat av Amaeli
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Skrivet (redigerat)

Titel: En dödsdömd har rymt

Orginaltitel: Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut

Alternativ titel A Man Escaped

Regi Robert Bresson

Utgivningsår 1956

 

Handling

Fontaine, som är med i franska motståndsrörelsen, blir tillfångatagen och satt i fängelse av nazisterna 1943. Detta är den sanna historien om hur han planerade och utförde sitt flyktförsök.

 

 

Kort omdömme

Slutet presenteras i titeln men det är ändå en mycket spännande film. Skådespelarna gör mycket bra rolltolkningar och det är svårt att tro att ej var professionella skådespelare när filmen gjordes. Dialogerna är välskrivna även fast jag personligen tycker tempot är för högt (svårt och hinna med). Det svart-vita fotot och den minimalistiska känslan som skapas är underbar. Ett mästerverk och en klassiker som bör ses av alla som är filmälskare.

 

5/5

Redigerat av Dolphin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

damernas detektiv byrå

 

Laputa och slottet i himmlen.

 

Titel: Laputa and the castle in the sky

Produktionsår: 1986

Språk: Japanska

Regissör: Hayao Miyazaki

Genre: Anime

 

Min åsikt:

Lätt den bästa Studio ghiblin filmen ever, fattar inte att den inte fått lika mycket uppmärksamhet som "Spirited away" och "Min granne totoro".

Ett riktigt lycko-piller med stämningsfull musik, mysig handling och helt underbara miljöer och karaktärer.

 

Handling

Att förklara en films handling tycker jag är rätt kan förstöra en hel film så jag väljer att inte skriva något om handlingen, se den istället.

håller med dig om det här " fattar inte att den inte fått lika mycket uppmärksamhet som "Spirited away" och "Min granne totoro"

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...