PussyCat Skrivet 2 November 2006 Rapport Dela Skrivet 2 November 2006 (redigerat) Ja själv är jag inte emot fildelning. Men polisen har börjat jaga fildelare nu. Så det är bäst att ta det lilla lugna. Och inte ladda ner för mycket. Man får sätta upp en gräns helt enkelt som Ripto sa :). [EDIT] Jag blir bara så less på alla bokstäver för mycket Redigerat 2 November 2006 av Master_Adi Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Zantera Skrivet 2 November 2006 Rapport Dela Skrivet 2 November 2006 Jag är för fildelning och kommer alltid att vara det. Jag lyssnar mycket på rock som t.ex. Iron Maiden och Metallica. Jag tycker det är så löjligt att Metallica stämde en 16 årig kille, och förstörde hans liv pga. att han laddade ner deras musik. Är det något man verkligen vill ha köper man det, lr? Jag älskar Metallica, så jag kommer troligtvis att köpa deras album, men ändå. De tjänar så j*vla mycket pengar att de inte behöver oroa sig ändå. Fildelning för också positiva saker, jag menar f*n va kul med Bootlegs. Att ha Metallica Live At Frölunda Borg '87 är en väldigt rolig grej. Att samla på konserter, att få uppleva saker som man kanske annars inte får. Och, jag tanka musik som inte kommer till Sverige. Därför tycker jag att Iron Maiden, tja snarare Bruce Dickinson säger det bäst: (Översatt till svenska blir det ungefär) "Om det inte duger att köpa, då får ni ladda ner det" Hoppas på att dessa lagar ändras så att fildelning blir lagligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
tHOORd Skrivet 2 November 2006 Rapport Dela Skrivet 2 November 2006 Vad folk tjänar är orelevant och hör inte till frågan. Om vi skall klassa piratkopiering som stöld så spelar det väl ingen roll om man stjäl från en rik eller om man stjäl från en fattig, det är fortfarande stöld. Och självklart kan piratkopiering leda till konkurs för stora filmbolag. Hur tror ni att små nystartade filmbolag skall klara sig om vi ser denna utveckling? Detta ledar till att det inte kommer finnas så väldigt många konkurrenter på marknad vilket i sin tur leder till dyra priser på dessa produkter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Putside Skrivet 2 November 2006 Rapport Dela Skrivet 2 November 2006 Men hur ofta är det som en litet nystartat filmbolag gör en film som går ut på biograferna och folk omedelbart laddar ner? Sällan säger jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst DonKeN Skrivet 3 November 2006 Rapport Dela Skrivet 3 November 2006 Jag fildelar inte ens. Bara om jag är väldigt desperat efter något, men jag är absolut inte emot det. Jag tycker det är synd att ungdommar som laddar ner han känslan i axeln att dem är kriminella. Men det är för dyrt för att köpa musik, alltså mp3spelarna skulle inte ens leva om inte fildelning fanns. Har aldrig sett någon köpa mp3, och överföra låtar från cd till mp3'n. Har någon av er? Dem här drabbas om man fildelar: Artisterna, skivbolagen/filmbolagen. Dem som vinner på det:Tillverkare av mp3spelare och även tillverkare av hårddiskar därför många köper nya hårddiskar för att dem inte har plats med mer musik/Spel/filmer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
tHOORd Skrivet 3 November 2006 Rapport Dela Skrivet 3 November 2006 Men hur ofta är det som en litet nystartat filmbolag gör en film som går ut på biograferna och folk omedelbart laddar ner? Sällan säger jag. Det spelar ingen roll hur ofta det sker. Hur ska man kunna konkurera på samma nivå när chansen att konka är väldigt stor, det är samma sak när en ny artist kommer ut, som inte redan är en b-kändis, och inte har möjlighet till konsert, som precis har släppt en skiva. Hob AB, var ett nystartat filmbolag när dom släppte vingar av glas som gick på bio, så visst händer det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Twiztha_MF Skrivet 3 November 2006 Rapport Dela Skrivet 3 November 2006 ärligt talat som zantera sa, en kille laddade ner deras album och dom förstör hans liv, okej lars kanske inte kan köpa den där bilen för 600 000 000 miljarder förrän nästa månad istället, dom flesta artister har det riktigt bra, och jag är inte ett dugg rädd för lagen, det är bara en lag som ska skrämmas, jag menar 1 juli förra året satte dom upp lagen på mer än ett år har dom tatt 4 stycken........mer än en miljon ladda ner. om dom vill att vi ska betala för deras saker MÅSTE dom sänka priserna 300 spänn för en skiva är mycket för tex en 10 åring, jag skulle kunna tänka mig att betala kanske 5 spänn för varje låt men inte mer, då får dom skylla sig själva. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
tHOORd Skrivet 3 November 2006 Rapport Dela Skrivet 3 November 2006 ärligt talat som zantera sa, en kille laddade ner deras album och dom förstör hans liv, okej lars kanske inte kan köpa den där bilen för 600 000 000 miljarder förrän nästa månad istället, dom flesta artister har det riktigt bra, och jag är inte ett dugg rädd för lagen, det är bara en lag som ska skrämmas, jag menar 1 juli förra året satte dom upp lagen på mer än ett år har dom tatt 4 stycken........mer än en miljon ladda ner. om dom vill att vi ska betala för deras saker MÅSTE dom sänka priserna 300 spänn för en skiva är mycket för tex en 10 åring, jag skulle kunna tänka mig att betala kanske 5 spänn för varje låt men inte mer, då får dom skylla sig själva. vad man tjänar är ORELEVANT. Vi vänder på ditt argument om att man ska sänka priserna på album, om du ska köpa ett album så MÅSTE du betala runt 300spänn för det. Det är ingen som tvingar dig att du ska köpa detta album, ska du då lagligt kunna "stjäla" deras musik bara för att du inte har råd? Jag tycker att bensinen är fruktansvärt dyr, men inte f*n tankar jag gratis för det :visslar: ... Självklart surt för 16åringen, men lagen är så och det gäller att vara medveten om det. Laddar man ner musik så vet man att man begår ett brott, oavsett vad man själv tycker, och är det nu så att man åker dit på det så får man också ta konsekvenserna. Man kan inte grina på Metallica att dom stämmer unge, för det är ju helt rätt. Han har olagligt laddat ner deras musik och då ska han också straffas för det. Går du in o snor t.ex ett kilo oxfilé på willys så kommer ju knappast willysbutikerna gå under, men du kommer fortfarande bli polisanmäld om du nu åker fast. Okej ditt liv blir inte förstört, men dina chanser att få jobb kan bli begränsade osv. Chansen att åka dit för piratkopiering är minimal, men om man nu gör det så får man helt enkelt bita i det sura äpplet. "Men jag trodde det var lugnt för att alla andra gör så". Om "alla andra" stormar en butik o snor allt dom kan komma åt, är det då okej att göra samma sak? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Yantra Skrivet 3 November 2006 Rapport Dela Skrivet 3 November 2006 ärligt talat som zantera sa, en kille laddade ner deras album och dom förstör hans liv, okej lars kanske inte kan köpa den där bilen för 600 000 000 miljarder förrän nästa månad istället, dom flesta artister har det riktigt bra, och jag är inte ett dugg rädd för lagen, det är bara en lag som ska skrämmas, jag menar 1 juli förra året satte dom upp lagen på mer än ett år har dom tatt 4 stycken........mer än en miljon ladda ner. om dom vill att vi ska betala för deras saker MÅSTE dom sänka priserna 300 spänn för en skiva är mycket för tex en 10 åring, jag skulle kunna tänka mig att betala kanske 5 spänn för varje låt men inte mer, då får dom skylla sig själva. kan ju säga såhär att 4 st har kommit upp i rätten20+ har "bara" fått böter Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Putside Skrivet 3 November 2006 Rapport Dela Skrivet 3 November 2006 Men det är för dyrt för att köpa musik, alltså mp3spelarna skulle inte ens leva om inte fildelning fanns. Har aldrig sett någon köpa mp3, och överföra låtar från cd till mp3'n. Har någon av er? överfört låtar ifrån cd till datorn? självklart den mesta musiken jag har kommer ifrån skiva. Har en kompis som har ca 8 gig musik på datorn som han har lagt in ifrån skiva eftersom att han sitter på modem. Kan tilläggas att han har mp3-spelare -_- Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Zantera Skrivet 3 November 2006 Rapport Dela Skrivet 3 November 2006 (redigerat) ärligt talat som zantera sa, en kille laddade ner deras album och dom förstör hans liv, okej lars kanske inte kan köpa den där bilen för 600 000 000 miljarder förrän nästa månad istället, dom flesta artister har det riktigt bra, och jag är inte ett dugg rädd för lagen, det är bara en lag som ska skrämmas, jag menar 1 juli förra året satte dom upp lagen på mer än ett år har dom tatt 4 stycken........mer än en miljon ladda ner. om dom vill att vi ska betala för deras saker MÅSTE dom sänka priserna 300 spänn för en skiva är mycket för tex en 10 åring, jag skulle kunna tänka mig att betala kanske 5 spänn för varje låt men inte mer, då får dom skylla sig själva. Jag tycker inte riktigt man kan jämföra att sno något direkt från en affär, med att tanka något från internet. Det är en väldigt stor skillnad. Men varför inte låta nedladdning vara gratis? Jag håller ändå med Putside, om att man köper det man vill ha. Om man är intresserad av en ny cd, kan man ladda ner 2-3 låtar och se vad man tycker. Orka lägga 250 spänn på något som ligger och samlar damm i skivhyllan. Det spelar ingen roll hur hårda lagarna blir. Det finns alltid någon som bryter mot dom ändå. Säg att jag hade tankat Iron Maidens nya skiva, och verkligen älskar den. Då hade jag ändå köpt den. Annars kunde jag tagit bort den, och inte fått någon använding för den ändå. Nu kan jag säga att jag köpte CD:N, och inte laddade ner den, något jag är mtycket nöjd med. Men det finns alltid de som laddar ner, dels för bekvämligheten med även som sagt att man inte har råd att lägga 200-300 kr på en CD. Speciellt inte om man är en riktig musikälskare och inte gör något annat. Tack för mig så länge. Redigerat 3 November 2006 av Zantera Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 3 November 2006 Rapport Dela Skrivet 3 November 2006 När man tar från en affär så förlorar affären det man tar, tankar man däremot från nätet har bolagen kvar det. Om jag laddar ner något och inte gör det, det är ingen skillnad, det kostar ca. 300 spänn för en CD, jag hade knappast köpt det om jag inte laddat ner det. Sen att produkterna blir dyrare på grund av brist på kokurrens så attraherar det bara till nya fildelare. Fildelningslagen är en "Life-Ruiner" även om ingen bryr sig. Jag tar och säger det jag sa på ett annat sätt: När man laddar ber stjäl man ju bara luft, bolagen förlorar inget. Man laddar ner för att det är för dyrt. Okej, om man inte laddar ner så kanske man köper en tjugondel av det man skulle laddat ner. Jag hade bara blivit glad som artist att bli mer känd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.